kulthírek

  • .
  • 2009. április 23.

Trafik

CORBIJN: MUNKA A Ludwig Múzeumban április 28-tól július 5-ig retrospektív kiállításon tekinthetünk végig Anton Corbijn holland fotográfus pályájának három évtizedén, a 70-es évekbeli koncertfotóktól kezdve a Control című játékfilmjéig. 29-én 10 órakor nyilvános beszélgetést rendeznek a helyszínen a művésszel.
Corbijn munkásságának fontos részét képezik a zenei klipek, ezért a kiállítás apropójából videoklip-pályázatot hirdettek, részletek: corbijnbudapest.hu.

DÍJ A Magyar Független Film és Video Szövetség (MAFSZ) 40. Budapesti Független Film Szemléjén a lapunknak is fotózó Simonyi Balázs kapta a fikciós kategória fődíját Mandarin című filmjéért. A nem fikciós kategória fődíjasa Káldy László lett (Santó és a többiek).

SZOMBAT-SZALON Kolozsvárott irodalmi est keretében mutatta be Erdély zsidóságáról szóló különszámát a Szombat: a folyóirat főszerkesztője, Szántó T. Gábor mellett Erdélyi Lajos fotós, újságíró volt a Tranzit Ház vendége.

KARADZIC, A KÖLTÕ Radovan Karadzic verseiből közölt összeállítást a Dotyky című szlovákiai lap. A Szlovák PEN Club etikai és erkölcsi szempontból bírálta a szlovák írószövetség által kiadott lap eljárását, mert mindenféle szerkesztői megjegyzés és háttérinformáció nélkül adtak helyet a boszniai háborús bűnök miatt elítélt szerb nacionalista vezér műveinek. A Dotyky szerkesztője, Boris Brendza is PEN-tag, tagságát büntetésből egy évre felfüggesztik.

ELENI MANDELL Európai turnéra indult Eleni Mandell: a háromtagú zenekar által kísért énekesnő francia, német, osztrák, svájci, holland és belga klubokban lép fel, Bécsben április 25-én és május 14-én látható, új albuma Artificial Fire címmel jelent meg.

EZ NEM EGY PIPA René Magritte Ez nem pipa című alkotását juttatta sokak eszébe a múlt héten Franciaországban fellángolt vita. A párizsi Cinémathéque Francaise kiállítást és retrospektív sorozatot rendezett Jacques Tati (1907-1982) emlékére, s az ezt hirdető plakátokról a köztéri reklámokra vonatkozó jogszabály értelmében el kellett tüntetni a színész-rendező védjegyének számító pipát. Az esemény katalógusának címlapján eredeti formájában használták az 1958-ban a cannes-i zsűri különdíjával kitüntetett filmje, a Nagybácsim egyik képét, de mint illusztrációnkon látható, az ugyanebből készített plakáton sárga forgóvá alakították át a szájában tartott pipát. Ami éppoly abszurd, mint amilyen abszurdnak találta a plakátokat a metróban és a buszokon kihelyező közlekedési vállalat jogkövető magatartását a Cinémathéque elnöke: az ismert rendező, Costa Gavras szerint elfogadhatatlan a cenzúra eme fajtája, hiszen a Tati által életre hívott komikus figura, Hulot úr karakterének elválaszthatatlan része a pipa. Mindez azonban nem elszigetelt eset, hasonló átprofilírozás áldozatául esett már André Malraux és Jean-Paul Sartre is: az író-kultuszminiszter bélyegén szereplő fotón kiretusálták a szájából a cigit, az író-filozófus kiállítási plakátján pedig a kezéből a szivart. Az augusztus 2-ig tartó Tati-fesztivál hírverésének viszont feltehetőleg jót tett a hercehurca. A beavatkozás kritikusai gúnyosan megjegyezték, hogy a pipás Tati-kép nemcsak a dohányzás elleni törvényt sérti meg, hanem más szabályokat is: környezetszennyező mopedet hajt, nem visel védősisakot sem ő, sem a kisfiú, utóbbi ráadásul nem is biztonságos ülésen utazik...

MEGHALT BALLARD 78 éves korában, rákbetegségben elhunyt James Graham Ballard: álmok, olykor rémálmok építészeként jellemezte önmagát, megfogalmazása szerint könyvei "a jövő pszichológiájáról adtak képet." Habár gyakran a tudományos-fantasztikus skatulyába sorolják, témái - az ökológiai katasztrófától a hétköznapi erőszakon keresztül a beteges sztárkultuszig - a jelen valóságából indultak ki. Ballard 1930-ban, a sanghaji brit kolóniában született. A világháborús japán megszállás idején éveket töltött internálótáborban, eme élményén alapuló 1984-es regényét, A Nap birodalmát Steven Spielberg filmesítette meg. Magyarul ezenkívül csak második regénye, az 1962-es Vízbe fúlt világ olvasható. Ballard kultikus népszerűségét nem kis mértékben annak köszönhette, hogy a Joy Division egyik száma a zenekar rajongóiban is érdeklődést keltett az eredetileg önálló történetekben publikált Atrocity Exhibition című 1970-es kötete iránt, az 1973-as Crash David Cronenberg moziváltozatában (Karambol) pedig egyenesen hírhedtté tette nevét. Önéletrajza tavaly (Miracles of Life: Shanghai to Shepperton), utolsó regénye 2006-ban jelent meg (Kingdom Come), novelláit 2001-ben gyűjtötte kötetbe (The Complete Short Stories).

MEDIAWAVE Április 25. és május 2. között rendezik meg Győrben az idei Mediawave Fesztivált, melynek versenyprogramjába az előzsűri 1334 nevezésből 66 filmet válogatott be. A megszokott kategóriák (animációs, kísérleti, kisjáték-, rövid és hosszú dokumentumfilmek) mellett ezúttal, hosszabb szünet után, újra lesz verseny nagyjátékfilmeknek is, a kilences mezőnyben két hazai produkció kapott helyet (Gigor Attila: A nyomozó, Tolnai Szabolcs: Fövenyóra). A versenyen kívüli programok kiemelt vendége ezúttal Románia. A fesztivál zenei kínálata most is a dzsessz, az etno, az underground, valamint a beskatulyázhatatlan kifejezésekkel írható körül, a fellépők között a legnagyobb név: Lee Konitz - mindenről és mindenki másról, részletesen: mediawave.hu.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.