mi a kotta? - Rizsária

  • .
  • 2009. október 22.

Trafik

"[R]itka tünemény ragadott el bennünket a múlt Tsütörtökön, midőn a 'Hét Választó Fejedelmek' nevezetű Vendégfogadónak palotájában Liszt Ferencz Soprony Vármegyei Tizenegy esztendős Ifjatska Hangmesteri tehetségét a Klaviron köz bámulásunkra kifejtette. [...
] Az ő remek jádzásából már ki-ki azon kellemetes reménységre fakadott, hogy ő a szép Mesterségek pállyán Hazánknak nagy ditsőségére lészen" - számolt be Liszt első pesti koncertjéről a Hasznos Mulatságok tudósítója 1823 májusában, s a kellemetes reménység tartósan beigazolódott, hisz a pár napos hír szerint az UNESCO 2011-et nemzetközi Liszt-évnek nyilvánította. S ha ez tán nem lenne elegendő indok, hogy ajánlónk Liszttel induljon, hát október 22-én, csütörtökön emlékezhetünk meg Doborján legnevesb fiának születésnapjáról, s a gödöllői királyi kastély dísztermében is aznap kezdődik meg a 8. Nemzetközi Liszt Fesztivál. Itt Hauser Adrienn zongoraestje nyitja majd a sort (október 22., hét óra), amit szombaton Szilasi Alex (október 24., hét óra), majd vasárnap Bogányi Gergely koncertje követ (október 25., hét óra). Bogányi Liszt-estjének műsorát azonban Pesten is meghallgathatjuk, ugyanis a Funérailles-t és a Tizenkét transzcendens etűdöt a Művészetek Palotájában is előadja majd a méltán komoly rajongótáborral büszkélkedő pianista (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 22., fél nyolc).

A napokban, egész pontosan hétfőn zárul a Budapesti Zenei Hetek, méghozzá egy különleges produkcióval: Rossini Tancredi, azaz Tankréd című operájának előadásával, melyet René Jacobs vezényel majd az Orchestre des Champs Élysées és az Arnold Schönberg Kórus élén (Zeneakadémia, október 26., fél nyolc). A plakátok ugyan tévesen hirdetik az opera magyarországi bemutatójaként a koncertet (hiszen azt már 1818-ban, az ősbemutató után öt évvel játszotta a pesti Német Színház, s a Bántó Sámuel által magyarított "hős daljáték" később a nevezetes kassai társulat hálás repertoárdarabjaként funkcionált), ám a Tancredi így is feltétlen figyelmet érdemel. Lévén, hogy ebben az operában hangzik fel a XIX. század egyik legnépszerűbb magándala, a Di tanti palpiti kezdetű cavatina, melyet az ismert anekdota szerint a haspók és ínyesmester Rossini épp annyi idő alatt csapott össze, amíg kifőtt a vacsorához feltett rizs, s melyet ezért "l'aria dei risi", vagyis rizsária név alatt is szokás emlegetni. E heti illusztrációnk is a Tancredihez kapcsolódik - igaz, csak úgy szőrmentén, s némi fejtörést igényelő módon, ám tévésmaciban kellemes emlékeket ébresztve. (Hagyják Paolo Stoppát, most ne figyeljenek Cardinaléra, összpontosítsanak Delonra!)

A hét másik jelentős vendégkoncertje a két nagy hírű négyes, a Hilliard Ensemble és az Arditti Quartet közös fellépése lesz, melynek műsorán egymást váltják majd a zenetörténet korszakai - Machaut-tól Beethovenig, sőt Cage-ig (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 25., fél nyolc). S persze a héten is ünnepeljük Haydnt: Fischer Ádám és Boldoczki Gábor az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar társaságában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 26., fél nyolc), míg Douglas Boyd a Fesztiválzenekarral ápolja a komponista eleven emlékét (Olasz Intézet, október 24., háromnegyed nyolc; október 25., fél négy és háromnegyed nyolc). Az utóbbi koncerten a skót dirigens Mendelssohn Skót szimfóniáját is elővezeti (a zeneszerző és a tájegység kapcsolatáról a múlt héten szóltunk), s Mendelssohn lesz a főszereplője annak a márványtermi koncertnek is, melyet Halmai Katalin, Szepesi János és Nagy Péter ad majd (október 26., hat óra) a helyszínen egybegyűlteknek és a Bartók Rádió hallgatóinak.

Figyelmébe ajánljuk