Magyar Színházak XXII. Kisvárdai Fesztiválja

  • .
  • 2010. június 17.

Trafik

Szűk egy héttel a POSZT után megkezdődik az ország második legnevesebb színházi fesztiválja, amely 2008-ig a kifejezőbb Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja nevet viselte, s ha a név azóta változott is, a cél ugyanaz maradt: bemutatni a határon túli magyar színtársulatok közül egyrészt minél többet, másrészt minden szereplő társulat legjobbját, harmadrészt úgynevezett szórakoztató darabokkal kedvezni a helyi közönségnek is. A fesztivál egyik büszkesége a sok szakmai program, beszélgetés - a színházi találkozó így tehát korántsem csak a helyi nézőknek szól, de számot tart a szakma és az utazó fesztiválozók érdeklődésére is. A sokszínű programot idén ismét Szűcs Katalin Ágnes állította össze.

Szűk egy héttel a POSZT után megkezdődik az ország második legnevesebb színházi fesztiválja, amely 2008-ig a kifejezőbb Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja nevet viselte, s ha a név azóta változott is, a cél ugyanaz maradt: bemutatni a határon túli magyar színtársulatok közül egyrészt minél többet, másrészt minden szereplő társulat legjobbját, harmadrészt úgynevezett szórakoztató darabokkal kedvezni a helyi közönségnek is. A fesztivál egyik büszkesége a sok szakmai program, beszélgetés - a színházi találkozó így tehát korántsem csak a helyi nézőknek szól, de számot tart a szakma és az utazó fesztiválozók érdeklődésére is. A sokszínű programot idén ismét Szűcs Katalin Ágnes állította össze.

Az idei POSZT-on, a budapesti Kortárs Drámafesztiválon és a debreceni Deszka fesztiválon is látható volt a kisvárdai találkozó egyik résztvevője, a marosvásárhelyi Yorick Stúdió 20/20 című előadása, amely az 1990-es marosvásárhelyi "fekete március", az együtt élő román és a magyar közösségek véres, halálos áldozatokat is követelő összecsapásának traumáját próbálja feldolgozni: a 20/20 dokumentumokból, az előadás létrehozói által készített rengeteg interjú szövegéből állt össze, s nem titkolt célja a két közösség közti párbeszéd beindítása. (A rendezővel, Gianina Carbunariuval készült interjúnkat lásd: "Végig látják egymást", Magyar Narancs, 2010. március 25.)

Nem sokkal vidámabb a témája az Aradi Kamaraszínház Lovak az ablakban című előadásának sem, noha eszközei egészen másmilyenek: Matei Visüniec darabja az abszurd színház hagyományaira támaszkodik, egyfajta groteszk, pesszimista bohózat a magát az élet minden részébe beerőszakoló háborúról, egy háborúba induló fiúról, egy hadirokkant apáról és egy katonatiszt férjről. Szintén Visüniechez nyúl a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház is: ők a szerző És a csellóval mi legyen? című abszurd drámáját mutatják be a fesztiválon.

A kortársaknál maradva jelen lesz még Parti Nagy Lajos ritkán látható drámája, a Mauzóleum a Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Társulatának előadásában: a mind nyelvezetében, mind motívumaiban ízig-vérig jellegzetes Parti Nagy-darab a kigyulladt cukrászüzemmel meg a Szabadság-szobor iránt táplált plátói szerelemmel ismerős lehet a Katona József Színház 1995-ös bemutatójáról is. Szintén szerepelt a közelmúlt hazai bemutatói között Tasnádi István Magyar a Holdon című drámája: Kisvárdán a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház társulata kap lehetőséget a magyar holdlakópark építésére. És itt van Kiss Csaba 2004-ben bemutatott drámája, A dög is, ezúttal a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának előadásában.

Akad aztán épp elég klasszikus is Szentivánéji álomtól Hamleten át Ahogy tetszikig, Három nővértől Az ember tragédiáján át Liliomig. Meg persze az egyetemek és akadémiák bemutatói, gyerekszínház és bábszínház, hogy délelőtt se kelljen unatkozni, kiállítás a maradék üres órákra, aztán koncertek, ki tudja, mikorra. És nem tagadhatjuk, fellép Fábry Sándor is, személyesen.

Június 18-26.

Figyelmébe ajánljuk