mi a kotta? - A babérfává változott leány

  • .
  • 2010. június 17.

Trafik

Az antik mitológiában jártas olvasó a fenti cím olvastán alighanem már rá is vágta Daphne nimfa nevét, aki Apollo kéretlen szerelmétől menekülve, s futtában felfohászkodva szabadulni próbált istenbolondító bájaitól, s mint Ovidius írja: "...zsenge leánykeblét tüstént friss kéreg övezte. / Fürtjei lombokká, fordult két karja faággá; / s lába, imént oly gyors, végződik lomha gyökérben; / arcát lomb fedi már, egyedül szép fénye a régi." (Devecseri Gábor fordítása) Daphne átváltozása (melyet mellékelten Tiepolo festményén mutatunk) az operatörténet egyik népszerű toposzának számít, hiszen már a műfaj első igazi darabja, Jacopo Peri operája is ezt a metamorfózistörténetet énekeltette meg.
A Miskolci Nemzetközi Operafesztivál pénteki koncertje most Richard Strauss 1938-ban ősbemutatott egyfelvonásos változatát kínálja, melyet hazánkban 1942 óta egyáltalán nem játszottak (Miskolci Nemzeti Színház, június 18., hat óra). Az újrafelfedezésről Kocsis Zoltán gondoskodik majd, míg a szopránt próbáló címszerepben Rost Andreát hallhatjuk.

A miskolci fesztivál második feléről ugyancsak ritka élménynek ígérkezik a Kolozsvári Magyar Opera vendégjátéka Erkel Ferenc egyetlen vígoperájával, a Saroltával (Nyári Színház, június 17., kilenc óra). A szépséges címszereplőt itt is megkaparintaná magának egy szerelmes felsőbb hatalom, aki azonban nem isten, mindössze - csekélység! - egy magyar király - e változatban Hunyadi Mátyás, az eredeti librettóban a megfakult emlékezetű II. Géza. S persze említsük még meg az utolsó nap két eseményét: a milánói Scala kórusának hangversenyét, melyen a teljes Carmina Burana mellett hasonlóan népszerű operakórusok töltik majd be a Miskolci Egyetem auláját (június 20., fél három), valamint a fesztivált beszegő Európa Gálát, melyen fellép a tenortársadalom álruhás fejedelme, a hetvenévesen is pazarul éneklő "Bepi", azaz Giuseppe Giacomini is (Miskolci Nemzeti Színház, június 20., hét óra).

Mindeközben a héten már az ország másik végében is nekilátnak a zenélésnek, pontosabban a régizenélésnek, hiszen szombaton indul Sopronban a Régi Zenei Napok immáron huszonhatodik sorozata. Csak a nagy vendégeket fölemlegetve: hétfőn a névválasztásával Bach özvegyét megidéző angol Magdalena Consort ad koncertet (Liszt terem, június 21., hét óra), szerdán pedig a Sopronban mesterkurzust is tartó kanadai szoprán, Nancy Argenta lép fel a Capella Savaria kíséretében (Evangélikus templom, június 23., nyolc óra).

S habár a koncertprogram már érezhetően szellősebbé vált, azért Budapest sem csendes még ezen a héten. Így a teljes Ring abszolválása után az MR Szimfonikusok lendületből A Ring szavak nélkül című 75 perces sűrítményt játsszák majd le, melyet még a Wagner család javaslatára Lorin Maazel dolgozott össze a tetralógia zenekari részleteiből (Nemzeti Hangversenyterem, június 19., fél nyolc). S végül a szólózongora, s egyszersmind a kisebb, bár korántsem alacsonyabb értékű formák felé fordulva: a Chopin- és Schumann-bicentenáriumot e héten Wojciech Waleczek márványtermi estje és élő rádióközvetítése képviseli majd (június 21., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.