mi a kotta? - A babérfává változott leány

  • .
  • 2010. június 17.

Trafik

Az antik mitológiában jártas olvasó a fenti cím olvastán alighanem már rá is vágta Daphne nimfa nevét, aki Apollo kéretlen szerelmétől menekülve, s futtában felfohászkodva szabadulni próbált istenbolondító bájaitól, s mint Ovidius írja: "...zsenge leánykeblét tüstént friss kéreg övezte. / Fürtjei lombokká, fordult két karja faággá; / s lába, imént oly gyors, végződik lomha gyökérben; / arcát lomb fedi már, egyedül szép fénye a régi." (Devecseri Gábor fordítása) Daphne átváltozása (melyet mellékelten Tiepolo festményén mutatunk) az operatörténet egyik népszerű toposzának számít, hiszen már a műfaj első igazi darabja, Jacopo Peri operája is ezt a metamorfózistörténetet énekeltette meg.
A Miskolci Nemzetközi Operafesztivál pénteki koncertje most Richard Strauss 1938-ban ősbemutatott egyfelvonásos változatát kínálja, melyet hazánkban 1942 óta egyáltalán nem játszottak (Miskolci Nemzeti Színház, június 18., hat óra). Az újrafelfedezésről Kocsis Zoltán gondoskodik majd, míg a szopránt próbáló címszerepben Rost Andreát hallhatjuk.

A miskolci fesztivál második feléről ugyancsak ritka élménynek ígérkezik a Kolozsvári Magyar Opera vendégjátéka Erkel Ferenc egyetlen vígoperájával, a Saroltával (Nyári Színház, június 17., kilenc óra). A szépséges címszereplőt itt is megkaparintaná magának egy szerelmes felsőbb hatalom, aki azonban nem isten, mindössze - csekélység! - egy magyar király - e változatban Hunyadi Mátyás, az eredeti librettóban a megfakult emlékezetű II. Géza. S persze említsük még meg az utolsó nap két eseményét: a milánói Scala kórusának hangversenyét, melyen a teljes Carmina Burana mellett hasonlóan népszerű operakórusok töltik majd be a Miskolci Egyetem auláját (június 20., fél három), valamint a fesztivált beszegő Európa Gálát, melyen fellép a tenortársadalom álruhás fejedelme, a hetvenévesen is pazarul éneklő "Bepi", azaz Giuseppe Giacomini is (Miskolci Nemzeti Színház, június 20., hét óra).

Mindeközben a héten már az ország másik végében is nekilátnak a zenélésnek, pontosabban a régizenélésnek, hiszen szombaton indul Sopronban a Régi Zenei Napok immáron huszonhatodik sorozata. Csak a nagy vendégeket fölemlegetve: hétfőn a névválasztásával Bach özvegyét megidéző angol Magdalena Consort ad koncertet (Liszt terem, június 21., hét óra), szerdán pedig a Sopronban mesterkurzust is tartó kanadai szoprán, Nancy Argenta lép fel a Capella Savaria kíséretében (Evangélikus templom, június 23., nyolc óra).

S habár a koncertprogram már érezhetően szellősebbé vált, azért Budapest sem csendes még ezen a héten. Így a teljes Ring abszolválása után az MR Szimfonikusok lendületből A Ring szavak nélkül című 75 perces sűrítményt játsszák majd le, melyet még a Wagner család javaslatára Lorin Maazel dolgozott össze a tetralógia zenekari részleteiből (Nemzeti Hangversenyterem, június 19., fél nyolc). S végül a szólózongora, s egyszersmind a kisebb, bár korántsem alacsonyabb értékű formák felé fordulva: a Chopin- és Schumann-bicentenáriumot e héten Wojciech Waleczek márványtermi estje és élő rádióközvetítése képviseli majd (június 21., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.