mi a kotta? - A harag napjai

  • .
  • 2009. október 29.

Trafik

A keresztény ünnepkör az előttünk álló héten mindenszentekhez és a halottak napjához ér, s ilyenkor természetesen a koncerttermeket is rendre eltölti a magasztos gyászzene, az agnosztikusokat is megindultságra késztető rekviemek egész sora. Így a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészei pénteken Mozart legutolsó, utóbb a derék Süssmayr által befejezett művét adják majd elő, a program első felében fuvolistaként is fellépő Ariel Zuckermann vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., fél nyolc).
(Képünkön a halálos ágyán fekvő Amadeus épp e Requiemet diktálja, méghozzá ki másnak, mint a galád Salierinek). Verdi elsöprő erejű halotti miséjével Medveczky Ádám, a Filharmóniai Társaság és az Operaház Énekkara kel birokra (Opera, november 2., fél nyolc), a Német requiem megszólaltatása pedig a Keller András igazította Telekom Szimfonikus Zenekarra és az MR Énekkarára vár majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 1., fél nyolc). Brahms művének keletkezéstörténetét előadva rendszerint a komponista édesanyjának halálát, valamint Robert Schumann elhunytát szokás indítóokként említeni, míg a legszebb francia rekviemről, Gabriel Fauré művéről szólván a zeneszerző mindkét szülőjének elvesztését tekintik alkotásra sarkalló motívumnak, noha maga Fauré egy későbbi levelében ekképp fogalmazott: "A Requiemem megkomponálására nem volt semmi okom... pusztán a magam öröme, ha szabad így fogalmaznom." A gyönyörködtetésre felette alkalmas mű e napokban kétszer is műsoron szerepel majd: előbb Pest Megye Szimfonikus Zenekara, a Fővárosi Énekkar és a szlovák Concordia Vegyeskar közös koncertjén (Zeneakadémia, október 31., fél négy), míg másodjára a MÁV Szimfonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar operettszínházi estjén (november 2., hét óra). Az utóbbi hangversenyen Fauré népszerű művét, melynek két szakasza, a Pie Jesu és az In paradisum számos mozifilmből ismerős lehet, egy másik francia remekmű, Francis Poulenc 1950-es Stabat Matere követendi, s a programot Verdi - életében utolsóként bemutatott - műve, a Quattro pezzi sacri fogja lezárni.

Ugyancsak a négyes szám jegyében, s szintén az élet és egyúttal az életmű legvégéről szól majd hozzánk Richard Strauss Négy utolsó éneke, melyet Sümegi Eszter szólójával hallhatunk az MR Szimfonikusok keddi koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, november 3., fél nyolc). A Stephen D'Agostino által dirigált műsor első száma amúgy egy valóságos ínyencfogás lesz: Samuel Barber első nagyzenekari műve, A rágalom iskolája című nyitány 1931-ből. A Sheridan maróan gunyoros vígjátékát idéző uvertűrt Barber egyébiránt éppen akkortájt komponálta, midőn ismeretséget kötött diáktársával, az utóbb szintén szép karriert befutó Gian Carlo Menottival. Később aztán a két zeneszerző - a Bartók rádión nemrégiben hallott szemérmes megfogalmazást idézve - évtizedeken át ugyanabban a házban lakott. Így is lehet mondani.

Az eltávozottakról való megemlékezés mellett ezekben a napokban egy játszóhelytől is búcsúzkodni kezdünk, hiszen megkezdődik a Da Capo 2011, azaz a Zeneakadémia épületbúcsúztató fesztiválja. Kedden Kocsis Zoltán és Kelemen Barnabás szonátaestjével (november 3. fél nyolc) nyit a rekonstrukciós munkálatokat megelőző koncertsorozat, mely rögvest szerdán, a Várjon-Simon házaspár és Bátori Éva közös föllépésével (november 4., fél nyolc) folytatódik, megidézve a múlt századforduló zenei progresszióját.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.