mi a kotta? - Asszonyt kísér - Istent kísért

  • .
  • 2010. január 14.

Trafik

Ha korábban netalán nem tudtuk volna, hát legkésőbb a tavaly novemberi egynapos Beethoven-maratonon végképp megjegyezhettük magunknak, hogy Kocsis Zoltán keresi a nem hétköznapi erőpróbákat. Most mindenesetre újabb tanúságát vehetjük a nagy muzsikus rendkívüli vállalkozó kedvének, hiszen szombaton vezénylete alatt előadásra, pontosabban félig szcenírozott előadásra kerül Arnold Schönberg Mózes és Áron című operája (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 16., fél nyolc).
S jóllehet ez a tett - akárcsak a tavaly nyári miskolci, s persze úgyszintén Kocsis által dirigált hazai ősbemutató - már önmagában is zajos elismerést érdemelne, ámde a Nemzeti Filharmonikusok karnagya ráadásul megkomponálta azt a harmadik felvonást, melynek megzenésítésére Schönberg egykoron képtelennek ítélte saját magát. Istenkísértő vállalkozás, annyi szent, s ha a kihívás mértéke még mindig nem lenne eléggé imponáló, hát emlékezetünkbe idézhetjük a decemberi rendőrségi hírt, mely a partitúrát őrző laptop bűnös elorzásáról tudósított.

Hogy Jókai legfentebb idézett regénycímének (mely regényben egyébiránt anarchista terroristák a magyar képviselőház felrobbantására szövetkeznek - kudarcuk a mellékelt képen szemlélhető) első felét is játékba hozzuk, a Mózes és Áronnal párhuzamosan a Művészetek Palotája Fesztiválszínházában a Metropolitan Carmen-produkciója vár reánk, benne a letartóztatott dohánygyári munkáslányt vétkes módon szökni hagyó Don Joséval, akit ezúttal a dicső Roberto Alagna állít majd elénk (január 16., hét óra).

A Schönberg-opera egyik kulcsmozzanata, a "Tánc az Aranyborjú körül" Stravinskyt idézi, a rivális kortársat, kinek stílusfordulatait Schönberg - e hasábokon egy ízben már citált - Az új klasszicizmus című dalában imigyen parodizálta: "Ki dibeg-dobog itt? ", hiszen ez a kis Modernsky! Bubifrizurát vágatott magának; No lám, milyen jól áll neki! Milyen valódi ál-haj! Mint egy paróka! Olyan éppen (ahogy a kis Modernsky képzeli), éppen, Akár a Bach-papa!" Nos, ezen a hétvégén Stravinsky neoklasszikus korszakának egyik korai remekműve, az Oedipus Rex című opera-oratórium is felhangzik majd, hála a Pesten vendégszereplő Debreceni Filharmonikus Zenekarnak és a Kodály Kórusnak, s a Kocsár Balázs által igazított koncertet hallgatva akár Schönberg pikírt ítéletét is mérlegre tehetjük (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 17., fél nyolc).

S az előttünk álló napokban immár kóstolót vehetünk az idei bicentenáriumokból is, hiszen két Schumann-szerzeménnyel és Chopin-prelűdökkel indul Nagy Péter és a kürtös Zempléni Szabolcs közös estje ("budai Társaskör, január 14., hét óra), s Mocsáry Károly márványtermi koncertjén ugyancsak Chopin és Schumann művei között oszlik meg a program (január 18., hat óra). Végezetül, a Mozart-variációk kiindulópontjául szolgáló Ah, vous dirai-je, Maman, vagyis a Hull a pelyhes fehér hó dallamának nyomában Schumannt játszik majd a hét zongorista sztárvendége, a török Fazil Say is (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 18., fél nyolc), aki az opusok sorát megnyitó Abegg-variációkkal tiszteleg Zwickau lángeszű, de sérülékeny idegzetű szülöttje előtt.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.