mi a kotta? - Császár és király

  • .
  • 2009. július 30.

Trafik

Ezen a héten harmadszori kihirdetések egész sorával kezdjük a zenei ajánlót. Harmadszor hirdetjük a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon megtekinthető, debreceni fogantatású Aida-előadást (július 31., fél kilenc), s szintúgy a Liszt Ferenc Kamarazenekar kiscelli koncertsorozatát, melynek utolsó estéje Janácek Vonószenekari szvitjével indul, és egy Mozartnak tulajdonított versenyművel, a tinédzser Pusker Júlia szólójával felhangzó D-dúr hegedűversennyel (K.
271/a) folytatódik (augusztus 2., nyolc óra). S harmadjára ajánljuk a Vajdahunyadvárnak soros várudvari hangversenyét, az agrárius főúr, gróf Károlyi Sándor szobrának közelében, ahol is ezúttal a Magyar Virtuózok Kamarazenekar és Szenthelyi Miklós ad koncertet csupa szeretetre méltó darabbal, köztük Luigi Boccherini temperamentumos d-moll szimfóniájával, Az ördög házával (augusztus 3., fél kilenc).

A héten két főesemény tarthat igényt kitüntetett figyelmünkre, s mindkettő szombaton. A Nemzeti Filharmonikusok nyári szokásrendjüknek megfelelően Martonvásárra, a Brunszvik-kastély parkjába ruccannak (augusztus 1., hét óra), s Beethoven-programjuk amúgy módszeresen, az elsőn kezdi, és az utolsón végzi. Vagyis a kiváló jozefinistának, avatott szabadkőművesnek és nagyvonalú mecénásnak, Gottfried van Swieten bárónak ajánlott I. szimfónia hangzik fel a koncert első részében és Beethoven utolsó zongoraversenye, az ötödik, Esz-dúr hangnemű a másodikban. A karmesteri teendőket ezúttal Medveczky Ádám látja majd el, míg a kotta első angliai kiadója által az "Emperor" melléknévvel felruházott, s valóban fenséges versenymű magánszólamát Kocsis Zoltán fogja eljátszani - a közöröm tehát borítékolható.

Aminthogy jócskán indokolt az előzetes lelkesedés Plácido Domingo pesti fellépéséről szólván is, hiszen a korszakos tenor saját, Operalia elnevezésű énekversenyének döntőjét vezényli majd az Operában (augusztus 1., hét óra). A művész, akit bő negyedszázada a szaklapnak nem tekinthető, ám tekintélyes Newsweek magazin az opera királyának akklamált, immár karmesterként is számottevő sikereket tudhat maga mögött, amint erről akár a Mezzo szombati, kora délutáni adásából is bizonyságot nyerhetünk. A műsorra tűzött felvételen ugyanis de Falla Éj a spanyol kertekben című "szimfonikus impresszióit" dirigálja Domingo a Chicagói Szimfonikus Zenekar pár év előtti koncertjén, a Kocsishoz hasonlóan a zongorától végleg soha el nem szakadó Daniel Barenboim játékát kísérve. Pesten, legelső operaházi fellépésén ezzel szemben áriák zenekari kíséretét fogja igazítani a szobrot érdemlő, sőt szobrát már régen kiérdemelt (lásd mexikóvárosi fotónkon) operai öregisten, aki nem is oly soká a Simon Boccanegra bariton címszerepében áll majd a negyven éve meghódított MET színpadára.

Domingót tavaly egy angolszász zenekritikusi szavazás minden idők legnagyobb tenoristájának választotta, s a húszas listán mindössze egyetlen nálánál fiatalabb énekes szerepelt (a hangban és kiállásban egyaránt megnyerő Juan Diego Flórez). Ilyesformán csak helyeselni lehet a törekvést, mely az Operalia révén váltig kutatja a lehetséges utódokat: a tenorok és persze minden más hangfaj képviselői közül. Figyelmezzünk hát a döntősökre!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.