mi a kotta? - Dalolva ment

  • .
  • 2011. június 16.

Trafik

A fenti cím persze csupán a betűhív idézet kedvéért szerepel múlt időben, hiszen valójában A walesi bárdok majd csak ezután, méghozzá éppenséggel az elkövetkező kedden fog dalolva menni. Merthogy Arany János balladájából kantátát szerzett a világhírű walesi komponista, az eredetileg a dzsessz és a dzsessz-rock művelésével érdemeket szerzett Karl Jenkins, s e kettős érdekű alkotás világpremierje június 21-én lesz a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén, hatalmas magyar-walesi vegyes kar részvételével, nem kisebb potentát, mint Károly trónörökös fővédnöksége alatt (Nemzeti Hangversenyterem, fél nyolc).
A háromnegyed órás kantáta, amely előtt az est első részét a Kiss B. Atilla szólójával felhangzó Psalmus Hungaricus tölti majd ki, A civil kurázsi dicsérete - In memoriam Arany János alcímet viseli, s ez a megfogalmazás a ballada hősies belvilágán túl alighanem a költemény megírásának ismert történetére is utalni kíván. Elvégre, amiként arról mindannyian tanultunk az iskolában, Arany János 1857-ben, a Bach-korszak sűrűjében vetette papírra e balladát, ahelyett, hogy - mint azt magas helyen nyomatékosan elvárták tőle - alkalmi köszöntőverssel szolgált volna a Magyarországra látogató császári párnak. Nagy kár, hogy mindez pusztán irodalomtörténeti legenda: a vélelmezett nyomásgyakorlás s így az arra reagáló bátor gesztus is bizonyíthatatlan, ráadásul még az 1857-es keletkeztetés sem tűnik megalapozottnak.

Ám hagyjuk a kiábrándító filologizálást, annál is inkább, hiszen a héten tovább hömpölyög a Budapesti Wagner-napok programja: a sorban harmadik Lohengrin (Nemzeti Hangversenyterem, június 18., négy óra) mellett két Parsifal-szertartással (Nemzeti Hangversenyterem, június 17. és 19., négy óra). Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra meghitten ismerős szcenírozásában idén is nagy visszatérőket üdvözölhetünk Fischer Ádám csapatzászlaja alatt: így Christian Franz és Erich F. Halfvarson társaságában elénk lép az ezúttal Kundryként vendégelt nagyszerű Waltraud Meier is.

Miskolcon mindeközben végéhez ér majd az idei operafesztivál, amelynek sajnálatosan megrövidült eseménysorozata még így is ígér pár izgalmas estét az elkötelezettek számára. Ilyen kitüntetett produkció lesz a komolyzenéhez merész kötetlenséggel közelítő lengyel kvartett, a MozART Group "komédia és kabaré vonósnégyes" koncertje (Miskolci Nemzeti Színház, június 17., hét óra), s persze az ez évi verdiánus fesztivált lezáró Verdi-gála is (Miskolci Nemzeti Színház, június 19., hét óra). Amíg Miskolcon valami véget ér a héten, addig Sopronban éppen csak elkezdődik a Régi Zenei Napok programja: szombaton Malcolm Bilson fortepiano koncertje nyitja a sorozatot (Liszt Ferenc Kulturális Központ - Liszt terem, június 18., hét óra), másnap pedig a preklasszikus művek előadásainak kanadai specialistája, a szoprán Nancy Argenta ad dalestet - Henry Purcelltől Johannes Brahmsig kalandozva (Liszt Ferenc Kulturális Központ - Petőfi terem, június 19., nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.