mi a kotta? - Egy halk köszönöm

  • .
  • 2008. október 30.

Trafik

"E franciában egy egész Beethoven rejtőzik, de azért kötnivaló bolond. Nekem nagyon tetszett minden.
Érdekes szimfónia ez, öt drámai felvonásban, természetesen csupán hangszeres zene; de hogy az emberek meg is értsék, mint egy operához, cselekményt magyarázó szöveget is nyomatott hozzá. A legkicsapongóbb irónia ez, amilyet soha költő szavakban ki nem fejezett. És istentelen. (...) A művészetben és irodalomban, éppen úgy, mint a politikában, a szemtelenségnek nagyobb súlya van, mint a szabadságnak. Ezt kell tudni méltányolni, hogy igazságtalanul el ne ítéljük a francia romantikusokat. Sokszor tisztára bolondok és olyan dolgokat írnak, amelyeket a romantikus Németországban sohasem olvasnának el. Majd kialakul ez is. Vissza fognak bukfencezni. Még egyetlen francia sem esett bele a Napba."

A Fantasztikus szimfónia 1830-as ősbemutatója hallatán formálta imigyen véleményét a német tollművész, Ludwig Börne (nevét minálunk a Peleskei nótárius alábbi rímpárja őrzi: "Hugó Viktor, Gőte, Börne, / Bár az oldaluk betörne.), s ítéletét pénteken mérlegre tehetjük magunk is. Toulouse jeles nemzeti zenekara ugyanis Chopin e-moll zongoraversenye mellett, melynek szólistája a kínai származású Sa Chen lesz, Berlioz (Gustave Doré rajzán épp kórust vezényel) nagy művét adja majd elő (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 31., fél nyolc).

Amíg a MűPában - mint Leonard Bernstein vélte - a pszichedelikus zene első kísérletét játsszák, addig Vashegyi György két együttese, az Orfeo és a Purcell négy Bach-kantátával lép a közönség elé (MTA díszterme, október 31., fél nyolc). Aligha véletlenül, hiszen október 31. a reformáció napja, emlékeztetvén a világtörténelem 1517-es pillanatára, Luther 95 tételének wittenbergi kifüggesztésére. Zenei ajánlónk kiszabott terjedelmű, ráadásul világnézetileg semleges eszmei alapokon nyugszik, s így nem lehet célunk a pápai hatalommal polemizáló gondolatok felidézése, a skizma és a felekezeti torzsalkodások korának megföstése. Ám Luther közbejötte nélkül ma aligha hallgathatnánk Bach kantátáit, ezért alkalmasint még a vad istentagadóktól és a szenvedélyes ultramontánoktól is kijár neki egy köszönöm.

Egy mondat erejéig még a szent témáknál maradva, említést kell tennünk Dvorák Requiemjének halottak napi előadásáról, melyet a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekara és a Nemzeti Énekkar Kovács János vezényletével fog megszólaltatni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 2., fél nyolc). Innét aztán mondandónkat továbbfűzve megemlíthetjük a Requiem közvetlen szomszédságában keletkezett Dvorák-szimfónia, a Nyolcadik soros előadását, melyet az Óbudai Danubia és Kobayashi Ken-Ichiro bocsát majd elénk (Zeneakadémia, november 5., fél nyolc). Továbbá az ugyancsak egyházias mozzanatokat ápoló Respighi-mű, a Gregorián hegedűverseny két fesztiválzenekari koncertjét (Zeneakadémia, november 3-4., háromnegyed nyolc) vagy éppenséggel a Requiem egyik szólistája, a kiváló Wiedemann Bernadett Alban Berg és Pietro Mascagni szerzeményeit összepárosító dalestjét (Magyar Rádió Márványterme, november 3., hat óra). Ám tán mindennél sürgetőbb, s tovább nem odázható kötelességünk a fővárosi operabarátokat fellármázni, hiszen novemberben irány Szeged! Hétfőn ugyanis az Adriana Lecouvreurrel megkezdődik a Mezzo Operaverseny és Fesztivál döntője, amely egészen a 17-i díjkiosztó gáláig felettébb kívánatos úti céllá teszi a Szegedi Nemzeti Színház nézőterét.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.