mi a kotta? - Egy halk köszönöm

  • .
  • 2008. október 30.

Trafik

"E franciában egy egész Beethoven rejtőzik, de azért kötnivaló bolond. Nekem nagyon tetszett minden.
Érdekes szimfónia ez, öt drámai felvonásban, természetesen csupán hangszeres zene; de hogy az emberek meg is értsék, mint egy operához, cselekményt magyarázó szöveget is nyomatott hozzá. A legkicsapongóbb irónia ez, amilyet soha költő szavakban ki nem fejezett. És istentelen. (...) A művészetben és irodalomban, éppen úgy, mint a politikában, a szemtelenségnek nagyobb súlya van, mint a szabadságnak. Ezt kell tudni méltányolni, hogy igazságtalanul el ne ítéljük a francia romantikusokat. Sokszor tisztára bolondok és olyan dolgokat írnak, amelyeket a romantikus Németországban sohasem olvasnának el. Majd kialakul ez is. Vissza fognak bukfencezni. Még egyetlen francia sem esett bele a Napba."

A Fantasztikus szimfónia 1830-as ősbemutatója hallatán formálta imigyen véleményét a német tollművész, Ludwig Börne (nevét minálunk a Peleskei nótárius alábbi rímpárja őrzi: "Hugó Viktor, Gőte, Börne, / Bár az oldaluk betörne.), s ítéletét pénteken mérlegre tehetjük magunk is. Toulouse jeles nemzeti zenekara ugyanis Chopin e-moll zongoraversenye mellett, melynek szólistája a kínai származású Sa Chen lesz, Berlioz (Gustave Doré rajzán épp kórust vezényel) nagy művét adja majd elő (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 31., fél nyolc).

Amíg a MűPában - mint Leonard Bernstein vélte - a pszichedelikus zene első kísérletét játsszák, addig Vashegyi György két együttese, az Orfeo és a Purcell négy Bach-kantátával lép a közönség elé (MTA díszterme, október 31., fél nyolc). Aligha véletlenül, hiszen október 31. a reformáció napja, emlékeztetvén a világtörténelem 1517-es pillanatára, Luther 95 tételének wittenbergi kifüggesztésére. Zenei ajánlónk kiszabott terjedelmű, ráadásul világnézetileg semleges eszmei alapokon nyugszik, s így nem lehet célunk a pápai hatalommal polemizáló gondolatok felidézése, a skizma és a felekezeti torzsalkodások korának megföstése. Ám Luther közbejötte nélkül ma aligha hallgathatnánk Bach kantátáit, ezért alkalmasint még a vad istentagadóktól és a szenvedélyes ultramontánoktól is kijár neki egy köszönöm.

Egy mondat erejéig még a szent témáknál maradva, említést kell tennünk Dvorák Requiemjének halottak napi előadásáról, melyet a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekara és a Nemzeti Énekkar Kovács János vezényletével fog megszólaltatni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 2., fél nyolc). Innét aztán mondandónkat továbbfűzve megemlíthetjük a Requiem közvetlen szomszédságában keletkezett Dvorák-szimfónia, a Nyolcadik soros előadását, melyet az Óbudai Danubia és Kobayashi Ken-Ichiro bocsát majd elénk (Zeneakadémia, november 5., fél nyolc). Továbbá az ugyancsak egyházias mozzanatokat ápoló Respighi-mű, a Gregorián hegedűverseny két fesztiválzenekari koncertjét (Zeneakadémia, november 3-4., háromnegyed nyolc) vagy éppenséggel a Requiem egyik szólistája, a kiváló Wiedemann Bernadett Alban Berg és Pietro Mascagni szerzeményeit összepárosító dalestjét (Magyar Rádió Márványterme, november 3., hat óra). Ám tán mindennél sürgetőbb, s tovább nem odázható kötelességünk a fővárosi operabarátokat fellármázni, hiszen novemberben irány Szeged! Hétfőn ugyanis az Adriana Lecouvreurrel megkezdődik a Mezzo Operaverseny és Fesztivál döntője, amely egészen a 17-i díjkiosztó gáláig felettébb kívánatos úti céllá teszi a Szegedi Nemzeti Színház nézőterét.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.