tévésmaci - A sül fütyül

  • .
  • 2008. október 30.

Trafik

- Salvatore! Salvatore! - Troché felkapta a fejét. - Mi ez az ordibálás? - Sztupa rezzenetlen maradt.
- Salvatore! Salvatore! - Troché kilépett a tenyérnyi balkonra, s lepillantott az utcára. De nem látott semmit. Egyszerre hirtelen, talán csak, hogy ne érjen véget az akusztikus sokk, egy mindkét oldalán többször meghúzott Topolino döfött végig az utcán. Alig fért el. Troché átpillantott a szembenső házra, s megnyugodva konstatálta, hogy a fekete ruhás nő, akit hetek óta bámult, még mindig ott sütkérezett a tetőteraszon. - Salvatore! Salvatore! Ám most a rikácsoló férfihanghoz döbbenetes látvány is társult. A földszintről tömzsi alak futott ki az utcára, atlétatrikóban, fején hajhálóval. Hirtelen megtorpant, tanácstalanul pillantott körbe, majd szemöldöknyi vékonyságú bajusza alól kisüvöltött: - Salvatore! Salvatore! - Szemben a nő lomhán felállt, s bal kezével megtámasztva derekát, bebotorkált a lakásába. Lenn a trikós már csak reménytelenül forgatta körbe a fejét, nem kiabált. Abban a pillanatban különös csend lett. Troché visszalépett a loggiáról, és Sztupa felé fordult. - Te! Mintha verekednének vagy borogatnák a bútorokat. - Áh, ugyan már, biztos csak tévéznek.

Mi is jobban tesszük.

Pénteken (31-én) délután fél hatkor a Filmműzeó letolja a Holdudvar c. 1968-as magyar filmet, engem meglepne, ha sci-fi lenne, és az SZDSZ hasonló képződményéről szólna. Jó, tudjuk, hogy nem arról szól, hanem Mészáros Márta nehéz sorsú nőalakjairól, Törőcsik Mariról, Kovács Katiról és Szemes Mariról. Nagy erőkkel fordítom figyelmemet este nyolckor a Hallmark csatorna felé, amiben az a legjobb, hogy ötpercenként ad tíz perc reklámot. Így a feltételezhetően 50 perces Foyle háborúja simán eltart két óra hosszan is. De nekem az se számít, mert e sorozatot a Midsommer-gyilkosságok alkotói készítették, és a második világháború idején játszódik, a minden bizonnyal kies Dél-Angliában. Maguk persze unják az ilyen lassú dolgokat, ezért 21.20-kor nyugodtan átkapcsolhatnak a tv2-re, és megnézhetik tizedszer az alpesi körülmények között játszódó és minden tekintetben horrorisztikus franszia Bíbor folyókat két híres színésszel és az egyikük apukájával.

Szombaton délután a hathúszassal érkezik A királynő az HBO-ra. Úgy látszik, születésnapja lehet ennek a Frearsnek vagy Earsnek, mert a Filmműzeón 22.15-kor vetítik a Hegyezd a füled! című korai marhaságot is. Persze az is lehet, hogy csak a halottak napjára készülnek, mert az HBO nyolckor A téglát nyomatja, s Martin Scorsese filmjében bizony gyakoriak a tragikus halálesetek.

Vasárnap már tényleg halottak napja van, ezért mindenki nézze meg a Filmplűn 14.20-kor A Római Birodalom bukását! Az 1964-es szandálos-kardozós amerikai filmben Sophia Loren keveri a szert. Aki háromra belátja, hogy a dekadens birodalom menthetetlen, elhúzhat a Filmmúzeumra, hogy megnézze az 1970-ben készült Kitörés c. magyar filmet. Én biztos nem nézem meg. Nos, leginkább azért, mert Konrád Györgyöt tipikusan nem a filmes munkásságáért szeretem. Bacsó Pétert viszont tipikusan a filmes munkásságáért nem szeretem. Hogy Oszter Sándort már ne is említsem... Nekem csak 21.30-kor van érkezésem a csatornán, az 1948-as Hamletből kifolyólag, amit Laurence Olivier rendezett. Most már bevallhatom: ő az én gyerekkori kedvencem. Nevének dallamos hangzása miatt szerettem nagyon, és épp emiatt állandóan össze is kevertem az ugyancsak jónevű Burt Lancesterrel. Tényleg már csak Michael York hiányzott. Aki fenn van még éjjel egykor, az feküdjön le! Ám ha csak fotelja van, öt perccel később nézze meg a tv2-n Volker Schlöndorff 2004-es tévedését, A kilencedik napot. Inkább senki se nézze meg. Aludjon mindenki a fotelban, és álmodjon arról, hogy milyen szép novemberi hét vár reá. Hiszen mostantól péntekig már csak egyszer kell bekapcsolni a televíziót. Nem pontosan tisztázott, hogy szerdán vagy csütörtökön. Az én rádióújságomban mindenesetre a szerdára van írva Zolnay Pál m1-en 0.15-kor kezdődő filmje, a Hogy szaladnak a fák...

Ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.