tévésmaci - A sül fütyül

  • .
  • 2008. október 30.

Trafik

- Salvatore! Salvatore! - Troché felkapta a fejét. - Mi ez az ordibálás? - Sztupa rezzenetlen maradt.
- Salvatore! Salvatore! - Troché kilépett a tenyérnyi balkonra, s lepillantott az utcára. De nem látott semmit. Egyszerre hirtelen, talán csak, hogy ne érjen véget az akusztikus sokk, egy mindkét oldalán többször meghúzott Topolino döfött végig az utcán. Alig fért el. Troché átpillantott a szembenső házra, s megnyugodva konstatálta, hogy a fekete ruhás nő, akit hetek óta bámult, még mindig ott sütkérezett a tetőteraszon. - Salvatore! Salvatore! Ám most a rikácsoló férfihanghoz döbbenetes látvány is társult. A földszintről tömzsi alak futott ki az utcára, atlétatrikóban, fején hajhálóval. Hirtelen megtorpant, tanácstalanul pillantott körbe, majd szemöldöknyi vékonyságú bajusza alól kisüvöltött: - Salvatore! Salvatore! - Szemben a nő lomhán felállt, s bal kezével megtámasztva derekát, bebotorkált a lakásába. Lenn a trikós már csak reménytelenül forgatta körbe a fejét, nem kiabált. Abban a pillanatban különös csend lett. Troché visszalépett a loggiáról, és Sztupa felé fordult. - Te! Mintha verekednének vagy borogatnák a bútorokat. - Áh, ugyan már, biztos csak tévéznek.

Mi is jobban tesszük.

Pénteken (31-én) délután fél hatkor a Filmműzeó letolja a Holdudvar c. 1968-as magyar filmet, engem meglepne, ha sci-fi lenne, és az SZDSZ hasonló képződményéről szólna. Jó, tudjuk, hogy nem arról szól, hanem Mészáros Márta nehéz sorsú nőalakjairól, Törőcsik Mariról, Kovács Katiról és Szemes Mariról. Nagy erőkkel fordítom figyelmemet este nyolckor a Hallmark csatorna felé, amiben az a legjobb, hogy ötpercenként ad tíz perc reklámot. Így a feltételezhetően 50 perces Foyle háborúja simán eltart két óra hosszan is. De nekem az se számít, mert e sorozatot a Midsommer-gyilkosságok alkotói készítették, és a második világháború idején játszódik, a minden bizonnyal kies Dél-Angliában. Maguk persze unják az ilyen lassú dolgokat, ezért 21.20-kor nyugodtan átkapcsolhatnak a tv2-re, és megnézhetik tizedszer az alpesi körülmények között játszódó és minden tekintetben horrorisztikus franszia Bíbor folyókat két híres színésszel és az egyikük apukájával.

Szombaton délután a hathúszassal érkezik A királynő az HBO-ra. Úgy látszik, születésnapja lehet ennek a Frearsnek vagy Earsnek, mert a Filmműzeón 22.15-kor vetítik a Hegyezd a füled! című korai marhaságot is. Persze az is lehet, hogy csak a halottak napjára készülnek, mert az HBO nyolckor A téglát nyomatja, s Martin Scorsese filmjében bizony gyakoriak a tragikus halálesetek.

Vasárnap már tényleg halottak napja van, ezért mindenki nézze meg a Filmplűn 14.20-kor A Római Birodalom bukását! Az 1964-es szandálos-kardozós amerikai filmben Sophia Loren keveri a szert. Aki háromra belátja, hogy a dekadens birodalom menthetetlen, elhúzhat a Filmmúzeumra, hogy megnézze az 1970-ben készült Kitörés c. magyar filmet. Én biztos nem nézem meg. Nos, leginkább azért, mert Konrád Györgyöt tipikusan nem a filmes munkásságáért szeretem. Bacsó Pétert viszont tipikusan a filmes munkásságáért nem szeretem. Hogy Oszter Sándort már ne is említsem... Nekem csak 21.30-kor van érkezésem a csatornán, az 1948-as Hamletből kifolyólag, amit Laurence Olivier rendezett. Most már bevallhatom: ő az én gyerekkori kedvencem. Nevének dallamos hangzása miatt szerettem nagyon, és épp emiatt állandóan össze is kevertem az ugyancsak jónevű Burt Lancesterrel. Tényleg már csak Michael York hiányzott. Aki fenn van még éjjel egykor, az feküdjön le! Ám ha csak fotelja van, öt perccel később nézze meg a tv2-n Volker Schlöndorff 2004-es tévedését, A kilencedik napot. Inkább senki se nézze meg. Aludjon mindenki a fotelban, és álmodjon arról, hogy milyen szép novemberi hét vár reá. Hiszen mostantól péntekig már csak egyszer kell bekapcsolni a televíziót. Nem pontosan tisztázott, hogy szerdán vagy csütörtökön. Az én rádióújságomban mindenesetre a szerdára van írva Zolnay Pál m1-en 0.15-kor kezdődő filmje, a Hogy szaladnak a fák...

Ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.