mi a kotta? - Gianni és Márió

  • .
  • 2011. január 13.

Trafik

Riadalomra semmi ok, e heti ajánlónk címe ugyanis nem az olasz ajkú celebvendéglősre és az ugyancsak mediterrán hangulatot gerjesztő celebharmonikásra utal, hanem az elkövetkező napok új és rendhagyó operaprodukciójára. Merthogy két egyfelvonásos kerül egymás mellé péntek este, az 1918 óta rajongott Gianni Schicchi (képünk a New York-i ősbemutató végrendelkezési szcénáját mutatja), valamint Vajda János 1988-as operája, a zenéjében itt-ott Puccinira is visszautaló Márió és a varázsló.
S ami a leginkább meglepő: a helyszín a Budapesti Operettszínház lesz, ahol ebben az évadban a repertoárral együtt a műfaji választék is bővül, s ez okvetlenül figyelemre érdemes fejlemény (január 14., hét óra). Schicchit az operaházi vendég, Kálmán Péter adja majd, míg a démoni Cipolla szerepét a társulat musicalszekciójának egyik kulcsfigurája, Szabó P. Szilveszter fogja alakítani - mindketten Kerényi Miklós Gábor rendezői iránymutatásait híven követve. S ha már nem megszokott helyszínről írtunk, hát a héten az "budai Danubia Zenekar is új bérleti játszóhelyet avat: a Nemzeti Színházban rendezendő koncertjükön nemcsak Vukán György és Balázs Elemér lép majd fel, de a Nemzeti ifjú színészei is, hogy énekszavukat hallassák Gershwin és Bernstein műveiben (január 15., hét óra).

A héten egyebekben körvonalazódni kezd a bicentenáriumi Liszt-emlékév programja, s habár az igazi, a hivatalos nyitányra még várnunk kell kicsinyég, Csalog Gábor márványtermi zongoraestje már csütörtökön roppant kiadós előleget kínál (január 13., hat óra). Vásáry Tamás két folytatólagos hangversenye mindazonáltal még a tavalyi évfordulós szerző, Chopin zongoramuzsikájával gyönyörködtet (Festetics-palota, január 15. és 16., hét óra), míg a hét világjáró sztárvendége, Borisz Berezovszkij egyik parádés hazai számát, Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét hozza el Budapestre (Nemzeti Hangversenyterem, január 14., fél nyolc). Az orosz virtuóz szűk másfél éve a Fesztiválzenekarral adott nálunk koncerteket, most pedig a Concerto Budapest Richter-mesterbérletét fogja jelentékenyen erősíteni, ám akárcsak 2009-ben, úgy ezúttal is egy Sosztakovics-szimfónia előadásával osztozkodik majd a koncertlátogatói figyelemben. Keller Andrásék az 1937-es ősbemutatójú V. szimfóniát választották ez alkalomra, mely alkotást ekképp méltatta az egykorú pártsajtó: "a szovjet művész kreatív válasza a megalapozott bírálatra". Sosztakovics ugyanis e diadalmas zárlatú mű révén keveredett ki a Kisvárosi Lady Macbethre kimondott sztálini anatéma hatálya alól, miután a d-moll szimfóniából a hivatalos kritika, közelebbről az író Alekszej Tolsztoj az új szovjet embertípus formálódását és kétség nélküli győzedelmét vélte kicsendülni. Akárcsak Sosztakovicsról, úgy Prokofjevről is kimondatott a harmincas évek közepén a pártszerű bírálat, amely "degenerált modernizmussal" bélyegezte meg mindkét komponistát. Az utóbbi zeneszerző e fenyegetett életszakaszát a Budafoki Dohnányi Zenekar idézi a hét végén a Rómeó és Júlia I. szvitjével, amit Csajkovszkij-slágerszámok között hallhatunk majd az Olasz Kultúrintézetben (január 16., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.