étel, hordó - ARÉNA CORNER

  • .
  • 2011. január 13.

Trafik

A vendéglátás történészei maszkot és gumikesztyűt húznak, ha a pénztárgépes/blokkos létesítmények, az ún. "italboltok" kerülnek szóba.
Az 1950-es évektől egész a nyolcvanasokig ezek a kocsmák jelentették "a sűrűjét"; itt részegedett le a munkásság, a parasztság, a diákság és a szervezettnek akkor még nem igazán nevezhető alvilág. Az italbolt - szemben a többi kétes kalanddal, az eszpresszóval, a vendéglővel, a bárral - "bevallottan" volt a pokol pereme, így tulajdonképpen a rendszerváltás előtti vendéglátóipar egyetlen őszinte megnyilvánulásaként tekinthetünk rá. Az italboltoknak nem volt nevük, csupán számmal jelölték őket, ám létezett néhány olyan hely, ami hivatalosan magasabb polcra került, tartalmában viszont ugyanazt a minőséget hozta.

E hosszú tiszteletkör végén természetesen egy ilyen helyre érkezünk meg. A Bartók Béla út és a Fadrusz utca sarkán álló Perc bisztró ugyan többet ígért zsigeri italozásnál, ám erre valahogy nem volt kereslet. Száz meg száz dobos rolád és fasírtos zsemle bánta ezt az érdektelenséget, a közönség képtelen volt lehúzni a sajtos rolót. A Perc igyekezete hiábavalónak bizonyult, semmivel sem volt "minőségibb", mint az italboltok többsége.

Noha a változás szele már a rendszerváltás tájékán belekapott az egyébként igen tágas és kifejezetten jó fekvésű vendéglátóhelybe, mégsem a kínai, a százforintos vagy a használtruha-boltok vidékére repítette, de még csak bankfiókká sem vált. Eleinte szimpla sörözőként, majd söröző-étteremként, végül egy amerikai sörrel próbálkozó franchise hálózat budai kirendeltségeként működött. Az újabb fordulat tavaly őszszel történt: cseh söröző-étteremmé alakították át.

Ha a budapesti cseh sörözők is olyanok lennének, mint a csehországi átlag, már gyújtanánk is az örömtüzet, de hol vagyunk ettől? Legtöbbször csak a Prága iránti lelkesedést látni, ami általában a dekorációban - Svejk, Károly híd, Rumcájsz stb. - jelentkezik. Szerencsére az ex-Perctől igen távol áll az efféle fétisezés, az Aréna Corner elnevezésből pedig már kitűnik, hogy itt nem a cseh dáridó kerül előtérbe, sokkal inkább a sportvonal. Mert igaz ugyan, hogy az étlap fogásaiban a knédlis-disznós vonal dominál, a címerállat pedig a söröskriglin ágaskodó kecske, inkább televíziókészülékek uralják a teret, és szó sincs erőltetett prágai menetről. Ha egy izgalmas BL-közvetítésre érkezünk, biztos, hogy sokkal elégedettebbek lennénk, adásszünetben azonban érezhető a zavar a gépezetben: leheletnyivel hangosabb a zene (nem a rádió szól, hanem egy olyan válogatás, amibe Lady Gaga épp úgy belefér, mint Leonard Cohen), ismerősök szórakoztatják a személyzetet a pultnál, vagyis úgy tűnik, a családi hangulat inkább a dolgozók részére van fenntartva. Persze ne gondoljanak pökhendiségre, fennhéjázásra, a felszolgáló hölgyek kifejezetten kedvesek, mégis az efféle lazulás valahogy kedvünket szegi.

A citromos krumplileves (690 Ft) vegyes benyomást kelt. Ízesítése, hőmérséklete kifejezetten jó, ilyenkor, télen akár gyógyhatású készítményként is hirdethetnék, kár, hogy a bele való krumpli mintha nem főtt volna meg rendesen, túlságosan kemény, és íze is alig. A knédlis, párolt káposztás sertéssültet Svejk kedvencének hívják (1890 Ft), és nem kellett volna sok, hogy mi is rajongva tekintsünk rá. A hús meg a káposzta tökéletes, ami különösen egy disznó esetében komoly teljesítmény. De a knédlivel nincs ekkora szerencsénk. Inkább szivacsnak neveznénk, ennél egy adag gyorsrizzsel is jobban jártunk volna. Sajnos a juharszirupos palacsintáról (890 Ft) sem mondhatunk ennél jobbat: kívül valami szörp és dió (Dejó?), belül mák. A tészta akkor is értékelhetetlen lenne, ha a képernyőn Messi éppen az évtized gólját lőné.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.