mi a kotta? - Jönnek az etiópok!

  • .
  • 2009. július 16.

Trafik

A múlt héten a talán leghíresebb óegyiptomi fiktív hadvezérnél, az etiópok felett győzedelmeskedő Radamesnél hagytuk el a szót, s most vele is folytatjuk, hiszen Eötvös Péter kamaraoperájának nyomában pénteken a Verdi-féle alapmű is felhangzik, méghozzá a fővárosban: a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon (július 17., fél kilenc). "...Verdi, mielőtt ez operája vezérkönyvének írásához fogott, kétségkívül szorgalmasan és nagy figyelemmel átlapozta mind ama mesterek partitúráit, kiket sokáig fölöslegesnek tartott szép múzsájának bemutatni, s akik nélkül is építtetett palotákat Genuában, Flórencben és Milanoban.
Sőt, ha szívére teszi kezét, még azt is be kell vallania, hogy Liszt 'Erzsébet oratórium'-át is hallotta, Lohengrin, Afrikai nő, Faust s más egyéb vezérkönyvek mellett. Azt nem is említve, hogy a saját maga operáival feküdt le mindig pihenni, s az azokban már egyszer kilőtt nyilakat álomlátásai után ismét kihegyezte s aztán messzebbre lőtt velük" - írta az 1875-ös pesti bemutató után a Zenészeti Lapok, ám hiába volt az elismerést kísérő fanyalgó tenor, az Aida nálunk is az egyik legnépszerűbb dalművé vált, és az is maradt mindmáig. A nagy egyiptológus, Auguste Mariette (Mariette bej - képünkön fezben) novellavázlatán alapuló opera hazai előadásaiban nemzetközi csillagok egész sora fellépett már, Carusótól Domingóig - hogy hamarjában csak két korszakos Radamest említsünk. A Margit-szigeten most Kocsár Balázs és a debreceniek produkciójában, s néhány, már ismerős vendégművész (így például az Amnerisként fellépő Francesca Provvisionato) főszereplésével találkozhatunk sokadjára az élve eltemetett szerelmespár történetével.

A héten aztán egy másik híres romántulajdonos, a málé Nemorino is elénk lép a Szerelmi bájital szcenírozott, kerti előadásán ("budai Társaskör, június 22. és 23., nyolc óra). Elnyűhetetlen, garantált sikerű darab, akárcsak a lefejezett Lamoraal, Gavere hercege és Egmont grófja alakját idéző Egmont-nyitány, mely forradalmas koncertszámmal a MÁV Szimfonikus Zenekar indítja majd szabadtéri Beethoven-hangversenyét (Vajdahunyad vára, július 16., fél kilenc). Beethoven éppenséggel 1809-ben látott hozzá a Goethe színművéhez tervezett kísérőzene megírásához, abban az évben tehát, amikor Haydn elhunyt és Mendelssohn megszületett. Az idén okkal-móddal ünnepelt két komponista két vonószenekari koncerten jut majd szerephez az előttünk álló héten: a Fertődről visszatérő Budapesti Vonósok a Budavári Városházán köszöntik Haydnt, s egyszersmind a "Búcsú" szimfóniával rövid időre könnyed nyári búcsút is vesznek tőle (július 20., hét óra), míg a Liszt Ferenc Kamarazenekar Mendelssohn 10. h-moll vonósszimfóniájával fogja indítani a kiscelli romtemplomba kihelyezett estjét (július 19., nyolc óra). Ez utóbbi hangulatos színhelyen azután még két további koncertet is tartanak majd Rolla Jánosék a nyár folyamán, mely eseményekről idejekorán híradással leszünk.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.