mi a kotta? - Kéményseprőt látok

  • .
  • 2009. szeptember 17.

Trafik

A múlt alkalommal a desszertnél hagytuk el a szót, s most menükártyánkon a sajtot és a giardinettót átugorva rögtön a bor- és pezsgőszakaszra térünk. Erre a madeirás butéliákat és Pommery-ütegeket megéneklő, s az ajánlórovatból egészségben eltávozott Csontzenész szívének oly kedves témára, hiszen nyakunkon a 18.
Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál. A kulturált alkoholfogyasztást propagáló rendezvény számára az "budai Danubia Zenekar pénteki gálahangversenye biztosít helyet e hasábokon (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 18., fél nyolc). A koncert életigenlő slágerprogramját a Felhívás keringőre nyitja majd, melyet azután az Olasz szimfónia és a Bogányi Gergely szólójával felhangzó nagyromantikus b-moll zongoraverseny követ - a komponisták neveinek kitalálását akár beugró kérdésnek is ítélhetnénk, ha nem láttunk volna televíziós vetélkedőt az utóbbi években.

A héten egyebekben továbbra is kötésig állunk a zenei ünnepekben: a fertődi Esterházy-kastély vonósfesztiváljának műsorán például újabb négy kvartett, az osztrák Minetti (szeptember 17.), a brit Belcea (szeptember 18.), a francia Ardeo (szeptember 19.) és az Apollón múzsavezetői funkcióját nevében hordozó lengyel Apollon Musagéte (szeptember 20.) ül majd a pódiumra - mindahányan fél nyolckor. Szombaton pedig az MR Szimfonikusok és Stephen D'Agostino kíséretében a Nemzetközi Trombitaverseny díjnyertesei adnak koncertet a hangszerükre íródott versenyművek legjavából (Zeneakadémia, szeptember 19., fél nyolc). A programot Haydn közkedvelt Esz-dúr trombitaversenye fogja zárni, s e hangnem hegemóniája jellemzi majd a Rádió márványtermi Haydn-sorozatának aktuális kora estjét is (szeptember 21., hat óra). A zongorista Kemenes András műsorán hat Esz-dúrban fogant szonáta hangzik majd el, jól érzékeltetvén Haydn vonzódását a hangnemhez, melyet már Beethoven előtt a hősi, fenséges és komoly jelzőkkel társítottak a zeneértők - az Eroica szimfónia és az Emperor zongoraverseny elkészültével meg aztán pláne.

Az elkövetkező napokban Pesten jár az Ensemble Intercontemporaine (Trafó, szeptember 22., fél nyolc), s ugyancsak izgalmas kortárs programmal fogjuk vendégelni az Alpaslan Ertüngealp karnagy vezetésével fellépő Savaria Szimfonikus Zenekart is (a korábban hirdetett Thália helyett a Katonában, szeptember 23-án, fél nyolckor). Ám minderről csak kutyafuttában szólhatunk, ugyanis vasárnap elérkezik az operaházi új évad első bemutatója, Benjamin Britten A kis kéményseprő című gyermekoperája (szeptember 20., tizenegy és két óra). Az éppen hatvanéves mű Bata Rita mozgásszínházi pallérozottságú rendezésében kerül majd a kiskorú közönség elé, méghozzá csonkítatlanul: merthogy eleddig magyar nyelven mindössze a darab második fele volt megismerhető, míg a cselekményt exponáló első, prózai részt mellőzték a hazai megszólaltatások. A viktoriánus gyermekmunka gyakorlata felett számos kortárs éppúgy megütközött, mint az utókor, ám Britten a maga felháborodását más irányba terelte, mint a mára csökkentett ázsiójú Friedrich Engels, s inkább így szólt: Let's Make an Opera!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.