mi a kotta? - Kéményseprőt látok

  • .
  • 2009. szeptember 17.

Trafik

A múlt alkalommal a desszertnél hagytuk el a szót, s most menükártyánkon a sajtot és a giardinettót átugorva rögtön a bor- és pezsgőszakaszra térünk. Erre a madeirás butéliákat és Pommery-ütegeket megéneklő, s az ajánlórovatból egészségben eltávozott Csontzenész szívének oly kedves témára, hiszen nyakunkon a 18.
Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál. A kulturált alkoholfogyasztást propagáló rendezvény számára az "budai Danubia Zenekar pénteki gálahangversenye biztosít helyet e hasábokon (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 18., fél nyolc). A koncert életigenlő slágerprogramját a Felhívás keringőre nyitja majd, melyet azután az Olasz szimfónia és a Bogányi Gergely szólójával felhangzó nagyromantikus b-moll zongoraverseny követ - a komponisták neveinek kitalálását akár beugró kérdésnek is ítélhetnénk, ha nem láttunk volna televíziós vetélkedőt az utóbbi években.

A héten egyebekben továbbra is kötésig állunk a zenei ünnepekben: a fertődi Esterházy-kastély vonósfesztiváljának műsorán például újabb négy kvartett, az osztrák Minetti (szeptember 17.), a brit Belcea (szeptember 18.), a francia Ardeo (szeptember 19.) és az Apollón múzsavezetői funkcióját nevében hordozó lengyel Apollon Musagéte (szeptember 20.) ül majd a pódiumra - mindahányan fél nyolckor. Szombaton pedig az MR Szimfonikusok és Stephen D'Agostino kíséretében a Nemzetközi Trombitaverseny díjnyertesei adnak koncertet a hangszerükre íródott versenyművek legjavából (Zeneakadémia, szeptember 19., fél nyolc). A programot Haydn közkedvelt Esz-dúr trombitaversenye fogja zárni, s e hangnem hegemóniája jellemzi majd a Rádió márványtermi Haydn-sorozatának aktuális kora estjét is (szeptember 21., hat óra). A zongorista Kemenes András műsorán hat Esz-dúrban fogant szonáta hangzik majd el, jól érzékeltetvén Haydn vonzódását a hangnemhez, melyet már Beethoven előtt a hősi, fenséges és komoly jelzőkkel társítottak a zeneértők - az Eroica szimfónia és az Emperor zongoraverseny elkészültével meg aztán pláne.

Az elkövetkező napokban Pesten jár az Ensemble Intercontemporaine (Trafó, szeptember 22., fél nyolc), s ugyancsak izgalmas kortárs programmal fogjuk vendégelni az Alpaslan Ertüngealp karnagy vezetésével fellépő Savaria Szimfonikus Zenekart is (a korábban hirdetett Thália helyett a Katonában, szeptember 23-án, fél nyolckor). Ám minderről csak kutyafuttában szólhatunk, ugyanis vasárnap elérkezik az operaházi új évad első bemutatója, Benjamin Britten A kis kéményseprő című gyermekoperája (szeptember 20., tizenegy és két óra). Az éppen hatvanéves mű Bata Rita mozgásszínházi pallérozottságú rendezésében kerül majd a kiskorú közönség elé, méghozzá csonkítatlanul: merthogy eleddig magyar nyelven mindössze a darab második fele volt megismerhető, míg a cselekményt exponáló első, prózai részt mellőzték a hazai megszólaltatások. A viktoriánus gyermekmunka gyakorlata felett számos kortárs éppúgy megütközött, mint az utókor, ám Britten a maga felháborodását más irányba terelte, mint a mára csökkentett ázsiójú Friedrich Engels, s inkább így szólt: Let's Make an Opera!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."