mi a kotta? - Kéményseprőt látok

  • .
  • 2009. szeptember 17.

Trafik

A múlt alkalommal a desszertnél hagytuk el a szót, s most menükártyánkon a sajtot és a giardinettót átugorva rögtön a bor- és pezsgőszakaszra térünk. Erre a madeirás butéliákat és Pommery-ütegeket megéneklő, s az ajánlórovatból egészségben eltávozott Csontzenész szívének oly kedves témára, hiszen nyakunkon a 18.
Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál. A kulturált alkoholfogyasztást propagáló rendezvény számára az "budai Danubia Zenekar pénteki gálahangversenye biztosít helyet e hasábokon (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 18., fél nyolc). A koncert életigenlő slágerprogramját a Felhívás keringőre nyitja majd, melyet azután az Olasz szimfónia és a Bogányi Gergely szólójával felhangzó nagyromantikus b-moll zongoraverseny követ - a komponisták neveinek kitalálását akár beugró kérdésnek is ítélhetnénk, ha nem láttunk volna televíziós vetélkedőt az utóbbi években.

A héten egyebekben továbbra is kötésig állunk a zenei ünnepekben: a fertődi Esterházy-kastély vonósfesztiváljának műsorán például újabb négy kvartett, az osztrák Minetti (szeptember 17.), a brit Belcea (szeptember 18.), a francia Ardeo (szeptember 19.) és az Apollón múzsavezetői funkcióját nevében hordozó lengyel Apollon Musagéte (szeptember 20.) ül majd a pódiumra - mindahányan fél nyolckor. Szombaton pedig az MR Szimfonikusok és Stephen D'Agostino kíséretében a Nemzetközi Trombitaverseny díjnyertesei adnak koncertet a hangszerükre íródott versenyművek legjavából (Zeneakadémia, szeptember 19., fél nyolc). A programot Haydn közkedvelt Esz-dúr trombitaversenye fogja zárni, s e hangnem hegemóniája jellemzi majd a Rádió márványtermi Haydn-sorozatának aktuális kora estjét is (szeptember 21., hat óra). A zongorista Kemenes András műsorán hat Esz-dúrban fogant szonáta hangzik majd el, jól érzékeltetvén Haydn vonzódását a hangnemhez, melyet már Beethoven előtt a hősi, fenséges és komoly jelzőkkel társítottak a zeneértők - az Eroica szimfónia és az Emperor zongoraverseny elkészültével meg aztán pláne.

Az elkövetkező napokban Pesten jár az Ensemble Intercontemporaine (Trafó, szeptember 22., fél nyolc), s ugyancsak izgalmas kortárs programmal fogjuk vendégelni az Alpaslan Ertüngealp karnagy vezetésével fellépő Savaria Szimfonikus Zenekart is (a korábban hirdetett Thália helyett a Katonában, szeptember 23-án, fél nyolckor). Ám minderről csak kutyafuttában szólhatunk, ugyanis vasárnap elérkezik az operaházi új évad első bemutatója, Benjamin Britten A kis kéményseprő című gyermekoperája (szeptember 20., tizenegy és két óra). Az éppen hatvanéves mű Bata Rita mozgásszínházi pallérozottságú rendezésében kerül majd a kiskorú közönség elé, méghozzá csonkítatlanul: merthogy eleddig magyar nyelven mindössze a darab második fele volt megismerhető, míg a cselekményt exponáló első, prózai részt mellőzték a hazai megszólaltatások. A viktoriánus gyermekmunka gyakorlata felett számos kortárs éppúgy megütközött, mint az utókor, ám Britten a maga felháborodását más irányba terelte, mint a mára csökkentett ázsiójú Friedrich Engels, s inkább így szólt: Let's Make an Opera!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.