mi a kotta? - Le petit Litz

  • .
  • 2011. március 24.

Trafik

"Az operaszövegkönyv elkészítésénél egyetlen szándék vezérelt bennünket: olyan jeleneteket igyekeztünk kínálni a ragyogó ifjú muzsikusnak, kinek talentumából született e partitúra, hogy sokoldalú tehetségét a legkülönfélébb oldalakról bemutathassa. Ezért írtuk a féltékenységi jelenet után a gondtalan békét árasztó képet; a boldogság dallamait és a szerelem himnuszát a legmélyebb fájdalom kifejezése követi.
Úgy érezzük, tartozunk ezekkel a megjegyzésekkel az emelkedett szellemű társaság tagjainak, akik tán nem sok kapcsolatot látnak e szerény opera egyes jelenetei között. A muzsika kedvéért ezúttal egészen eltekintettünk a költészet kívánalmaitól. A hírneves ifjú Liszt iránti érdeklődés elhallgattatta szerzői hiúságunkat." Ekként mentegetőzött a két mélyen középszerű librettista, Théaulon és de Rancé 1825-ben, amikor alig pár nappal a komponista 14. születésnapja előtt a Párizsi Nagyopera bemutatta Liszt Ferenc Don Sanche avagy a szerelem kastélya című tündéroperáját. Hogy indokolt volt-e az előrebocsátott szabadkozás, azt pénteken a Tháliába látogató Szegedi Nemzeti Színház produkciójából vehetjük majd észbe: a múlt századelőig elveszettnek vélt zsengét Pál Tamás vezénylete alatt, s hozzá a Dante-szimfóniával összepárosítva tanulmányozhatjuk (március 25., hét óra).

A Budapesti Tavaszi Fesztivál középső szakasza egyébként is bővelkedik majd Liszt-koncertekben. Liszt fiatalon és idősen - Wiedemann Bernadett és Virág Emese estjén (Kogart, március 26., fél nyolc); Liszt Ferencz Pest-Budán - Herczku Ágnessel és a Magyar Állami Népi Együttes Zenekarával (Hagyományok Háza, március 24., fél nyolc); Liszt az egyházzenész - a Honvéd Férfikar, illetve a Szlovák Filharmónia Kórusa templomi koncertjein (Belvárosi Szent Mihály-templom, március 28., ill. 29., nyolc óra). S ehhez a tematikához csatlakozik a debreceniek nagy vendégjátéka is, akik a Krisztus oratórium szcenírozott előadását hozzák a Művészetek Palotájába (Fesztivál Színház, március 29., hét óra). A 2008-as, Mispál Attila által rendezett produkció karmestere ezúttal is a debreceni Csokonai Színház zeneigazgatója, Kocsár Balázs lesz.

A kialakult hagyományoknak megfelelően a Nemzeti Filharmonikus Zenekar idén is ünnepi hangversenyt ad Bartók Béla születésnapján: a 130. évforduló az op. 3-as I. szvit, e változatos hatásokról tanúskodó fiatalkori mű előadásával kecsegtet, amit Kodály Kállai kettőse és Budavári Te Deuma követ majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 25., fél nyolc).

S végezetül a hét sztárparádéját a Liszt-operácskához hasonlóan varázslatban ugyancsak gazdag barokk mű, Antonio Vivaldi (egykorú karikatúránk mutatja) Orlando furiosójának előadása ígéri (Nemzeti Hangversenyterem, március 24., fél nyolc). A rőt hajú komponista operáját most a Jean-Christophe Spinozi vezette Ensemble Matheus játssza, méghozzá jórészt azon énekesek társaságában, akik pár esztendeje a mű mintaszerű lemezfelvételén is közreműködtek. Így immár másodjára vendégeli majd a Tavaszi Fesztivál Philippe Jaroussky kontratenort, s itt lesz a nagy amerikai mezzo, Jennifer Larmore is.

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.