mi a kotta? - Le petit Litz

  • .
  • 2011. március 24.

Trafik

"Az operaszövegkönyv elkészítésénél egyetlen szándék vezérelt bennünket: olyan jeleneteket igyekeztünk kínálni a ragyogó ifjú muzsikusnak, kinek talentumából született e partitúra, hogy sokoldalú tehetségét a legkülönfélébb oldalakról bemutathassa. Ezért írtuk a féltékenységi jelenet után a gondtalan békét árasztó képet; a boldogság dallamait és a szerelem himnuszát a legmélyebb fájdalom kifejezése követi.
Úgy érezzük, tartozunk ezekkel a megjegyzésekkel az emelkedett szellemű társaság tagjainak, akik tán nem sok kapcsolatot látnak e szerény opera egyes jelenetei között. A muzsika kedvéért ezúttal egészen eltekintettünk a költészet kívánalmaitól. A hírneves ifjú Liszt iránti érdeklődés elhallgattatta szerzői hiúságunkat." Ekként mentegetőzött a két mélyen középszerű librettista, Théaulon és de Rancé 1825-ben, amikor alig pár nappal a komponista 14. születésnapja előtt a Párizsi Nagyopera bemutatta Liszt Ferenc Don Sanche avagy a szerelem kastélya című tündéroperáját. Hogy indokolt volt-e az előrebocsátott szabadkozás, azt pénteken a Tháliába látogató Szegedi Nemzeti Színház produkciójából vehetjük majd észbe: a múlt századelőig elveszettnek vélt zsengét Pál Tamás vezénylete alatt, s hozzá a Dante-szimfóniával összepárosítva tanulmányozhatjuk (március 25., hét óra).

A Budapesti Tavaszi Fesztivál középső szakasza egyébként is bővelkedik majd Liszt-koncertekben. Liszt fiatalon és idősen - Wiedemann Bernadett és Virág Emese estjén (Kogart, március 26., fél nyolc); Liszt Ferencz Pest-Budán - Herczku Ágnessel és a Magyar Állami Népi Együttes Zenekarával (Hagyományok Háza, március 24., fél nyolc); Liszt az egyházzenész - a Honvéd Férfikar, illetve a Szlovák Filharmónia Kórusa templomi koncertjein (Belvárosi Szent Mihály-templom, március 28., ill. 29., nyolc óra). S ehhez a tematikához csatlakozik a debreceniek nagy vendégjátéka is, akik a Krisztus oratórium szcenírozott előadását hozzák a Művészetek Palotájába (Fesztivál Színház, március 29., hét óra). A 2008-as, Mispál Attila által rendezett produkció karmestere ezúttal is a debreceni Csokonai Színház zeneigazgatója, Kocsár Balázs lesz.

A kialakult hagyományoknak megfelelően a Nemzeti Filharmonikus Zenekar idén is ünnepi hangversenyt ad Bartók Béla születésnapján: a 130. évforduló az op. 3-as I. szvit, e változatos hatásokról tanúskodó fiatalkori mű előadásával kecsegtet, amit Kodály Kállai kettőse és Budavári Te Deuma követ majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 25., fél nyolc).

S végezetül a hét sztárparádéját a Liszt-operácskához hasonlóan varázslatban ugyancsak gazdag barokk mű, Antonio Vivaldi (egykorú karikatúránk mutatja) Orlando furiosójának előadása ígéri (Nemzeti Hangversenyterem, március 24., fél nyolc). A rőt hajú komponista operáját most a Jean-Christophe Spinozi vezette Ensemble Matheus játssza, méghozzá jórészt azon énekesek társaságában, akik pár esztendeje a mű mintaszerű lemezfelvételén is közreműködtek. Így immár másodjára vendégeli majd a Tavaszi Fesztivál Philippe Jaroussky kontratenort, s itt lesz a nagy amerikai mezzo, Jennifer Larmore is.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.