mi a kotta? - Magyarország első jóltevője

  • .
  • 2010. március 11.

Trafik

Nem kétséges, ezekben a hetekben a közélet megannyi szereplője kíván lázas igyekezettel feliratkozni a haza jótevőinek erősen vitatott összetételű listájára, ámde az első hely kronológiailag és az érdem nagyságát tekintve egyaránt foglalt. Magyarország első jóltevője ugyanis köztudomásúlag az államalapító István király volt, ahogy azt a XVIII.
század végének és a XIX. század első két évtizedének legnépszerűbb német darabgyárosa, August Kotzebue már 1812-re megírta: König Stephan Oder Ungarns Erster Wohltäter. Az emelkedett történeti színmű éppenséggel a Pesti Német Színház (színezett rézkarcunk mutatja - a helyszín megfejtendő) megnyitójára készült, s amint azt a Ki nyer ma? egykori serény hallgatói már bizonyára kitalálták, maga Ludwig van Beethoven komponált kísérőzenét eme ünnepi alkalomra. A beethoveni életmű e kisebb jelentőségű, azonban a mi szívünknek verbunkos motívumai miatt olyannyira kedves, s ráadásul a Kilencedik Öröm-témáját előlegező nyitány az előttünk álló héten a Concerto Budapest hangversenyét indítja, melyen ennek nyomában Bartók Béla Frankfurt számára írt, s ezúttal Ránki Dezső által elővezetendő II. zongoraversenye, valamint az Eroica hangzik majd fel (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 16., fél nyolc). Az ugyancsak a pesti színházavatásra szerzett másik Beethoven-mű, az Athén romjai kimarad a heti koncertprogramból, ámde a történelmünkkel végérvényesen eljegyzett Egmont-nyitány természetesen most sem hiányozhat. E koncertdarabot Japán legelső, immár több mint százesztendős műkedvelő egyetemi zenekara, a hosszú nevű Keio University Wagner Society Orchestra játssza majd, ismét csak egy Bartók-kompozíció, a könnyed ziccerszámnak nem ítélhető Concerto felvezetése gyanánt (Nemzeti Hangversenyterem, március 12., fél nyolc). A hétvége egyebekben is Beethovené, hiszen Szilasi Alex és Maróth Bálint két estén át muzsikálja majd elénk a lángeszű halláskárosult gordonkára és zongorára írt kamaradarabjait (MTA Díszterme, március 12. és 13., fél nyolc).

A Budapesti Tavaszi Fesztivál beütését megelőző hét amúgy leginkább a vallásos zenéé. A 2010-ben fennállásának hatvanadik évfordulóját ünneplő MR Énekkar Somos Csaba beintésére szombaton a modern egyházi kórusmuzsika összhangzó antológiáját kínálja fel - a felfedezésünkre oly érdemes Francis Poulenc motettáitól Orbán György Veni creator spiritusáig, Olivier Messiaentól az ifjú Gyöngyösi Leventéig (Hadtörténeti Múzeum, március 13., hét óra). Az éppen harmadannyi idős, ám ugyancsak évfordulós Purcell Kórus, valamint testvéregyüttese, az Orfeo Zenekar szerdán Bach örökszép János passióját tűzi műsorára (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 17., fél nyolc). Nem is oly áttételesen úgyszintén Bach letisztult szakralitását körvonalazza majd az egy év elteltével ismét Budapesten zongorázó kiváló Oleg Maisenberg szólóestje is (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 13., fél nyolc), melynek nyitószáma az 1714 áprilisára szerzett nevezetes Bach-kantáta, a Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen motívumán meglóduló Liszt-variációsorozat lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.