kulthírek

  • .
  • 2010. március 11.

Trafik

24 ÓRÁS HALÁSZAT Halász Péter kérésére barátai, munkatársai elkészítették a róla és életművéről szóló 24 órás filmet, melyet március 19-21. között kétszer levetítenek a Műcsarnokban: a Tavaszi Fesztiválba tagozódó Szellemidézés fekvőpárnákkal és egyéb programokkal - kiállítással, koncertekkel, színházi előadásokkal - is várja a kitartó nézőket.
Nonstop vetítik Najmányi László THE MAN Who Was A Theatre című filmjét, s itt adják át az általa, Halász Péter emlékére alapított Theatrica Vitae-díjat Surányi Nórának, a Les Fleurs du Mal társulat tagjának a Bünti című lakásszínházi előadásban nyújtott alakításáért.

PAPÍRON A MÚLT-KOR Tíz éve online indult, majd televíziós produkcióvá fejlődött, mostantól pedig negyedévenként nyomtatott formában is megjelenik a Múlt-kor történelmi magazin. A továbbra is élő internetes verzióhoz (mult-kor.hu) hasonlóan a közérthetőség és tudományosság igényével készülő lap első számát magyar felfedezőknek és kalandoroknak szentelték, az első 500 előfizető egy DVD-t is kap az Afrika-kutató Almásy Lászlóról, eddig ismeretlen 1929-es felvételekkel.

TELJES RELATIVITÁS Jeruzsálemben első ízben mutatják be a nagyközönségnek Albert Einstein korszakos műve, A relativitás általános elmélete 46 oldalt megtöltő kéziratát. A kiállítást az izraeli tudományos akadémia alapításának 50. évfordulója alkalmából és a tudós március 14-i születésnapjához időzítve rendezték. Az 1916-ban keletkezett kéziratot Einstein az 1925 óta működő jeruzsálemi Héber Egyetemre hagyta, melynek alapításához maga is hozzájárult.

FOTÓKIÁLLÍTÁS A lapunknak is dolgozó Simonyi Balázs mongóliai fényképei A sámán, aki politikus akart lenni címmel március 11-től egy hónapig láthatók a DocuArt Galériában (Bp. IX., Ráday u. 18. - bejárat az Erkel u. felől).

AXOLOTL ROADKILL Egy 18 éves berlini lány bestsellere nyomán újult erővel lángolt fel a régi irodalmi vita Németországban: hol ér véget a vendégszövegek felhasználása, hol kezdődik a plágium, mi az elvárható magatartás mások írásaiból való idézés esetén? Helene Hegemann több szerzőtől emelt át passzusokat Axolotl Roadkill című regényébe, mely gyors egymásutánban három kiadásban került a boltokba, mire a negyediket egy hatoldalnyi forráslistával is megtoldotta az Ullstein kiadó, a szerző pedig bocsánatot kért a copy+paste módszer alkalmazása miatt - de fenntartotta alapállását, miszerint ő a mixelésre építő dj-kultúra korának gyermeke, ahol "nincs többé originalitás, csak autenticitás". A regény egy tinédzser lányról szól, akinek élete a szex és a drog körül kezd forogni anyja halála után: tanulás helyett a berlini éjszakába veti bele magát. Helene Hegemann interjúi szerint nem önéletrajzi regényt írt, legfeljebb annyiban hasonlít hősére, hogy neki is meghalt az édesanyja (ezután költözött színházi rendező apjával a fővárosba), s ő se fejezte be a középiskolát. Három éve figyeltek fel rá, amikor Ariel 15 című darabját bemutatta egy berlini színház. Azóta rendezett egy 40 perces filmet is (képünkön a Torpedo plakátja előtt), s önmagát alakította a Deutschland 09 című, 13 rendező etűdjeiből összeállított szkeccsfilm egyik darabjában. A plágiumbotrány ellenére az Axolotl Roadkill a március 18-án nyíló Lipcsei Könyvvásár díjának jelöltjei közé került.

OSCAR: BOMBASIKER 2,6 milliárd dolláros eddigi összbevételével már mozitörténetet írt az Avatar, mégis "csak" három Oscart nyert: Mauro Fiore operatőri munkája révén, valamint a vizuális effektusok és a nehezen lefordítható art direction kategóriájában. Rendezője, James Cameron tapsolhatott exfelesége, Kathryn Bigelow sikereinek: A bombák földjén lett a legjobb film, első női rendezőként neki szavazták meg a legjobb rendezés díját, s "mindössze" 15 millió dollárból forgatott iraki háborús drámája további négy díjat is besöpört, köztük Mark Boal révén a legjobb eredeti forgatókönyvét. A legjobb alakítások szobrocskáját Jeff Bridges (Crazy Heart) és Sandra Bullock (The Blind Side), a mellékszereplők között pedig Christoph Waltz (Becstelen Brigantyk) és Mo'Nique (Precious; Narancs, 2009. szeptember 24.) vehette át. A legjobb nem angol nyelvű film az argentin Juan José Campanella rendezte El secreto de sus ojos (Szemük titka) lett, a legjobb egész estés animáció pedig Pete Docter műve, a Fel! A legjobb egész estés doku díját nyert The Cove, Louie Psihoyos és Fisher Stevens munkája a címbéli búvóöbölben dívó delfinvadászat leleplezésével kivívta a nyugati természetvédők rokonszenvét, és magára haragította a helyi hagyományok őrzésével érvelő japánokat.

VIDEOVILÁG, MÉDIAMIX Bő két évtizeden át foglalkozott a média szüntelenül változó világával, technika és művészet, társadalom, politika kölcsönhatásaival a Videovilág és a Médiamix: az előbbi 1988-1993 között, 55 adásban, az utóbbi 1992-2009 között 180 adásban tudósított művészeti fesztiválokról, kiállításokról, számítástechnikai vásárokról és választási kampányokról, szólaltatta meg hazai és külföldi szakértők sokaságát, s mutatta meg, merre visz a kommunikációs technika fejlődése. A médiaművészetre specializálódott C3 Kulturális és Kommunikációs Központ galériája, a Labor új kiállítása a Magyar Televízió e két műsorfolyamát méltatja. Mindkettőt Kopper Judit szerkesztette, s a legtöbb adást Sólyom András rendezte. A Videovilágnak az ún. médiaháborúval járó gyártási struktúraátalakítás tett be, a Médiamix meg csak úgy kimúlt: a YouTube-bal foglalkozó tavaly nyári utolsó adást követő szünet után ősszel már nem indíthatta újra a tévétől elbocsátott Kopper Judit. "Örülhetek, hogy a televíziózás olyan korszakában működhettem, amikor még az értékes gondolat a képernyőre kerülhetett, és nézték is - mondta a Narancsnak, melynek több munkatársa is részt vett a két műsor készítésében az évek során. - Egyedülálló vállalkozás volt." A kiállítás március 18-ig tekinthető meg, hétköznaponként 16-20 óra között (Bp. V., Képíró u. 6.).

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”