mi a kotta? - Megbélyegezve

  • .
  • 2009. június 4.

Trafik

"Az 5. szimfóniában a szabad és boldog embert akartam megénekelni, lovagiasságát és szellemi tisztaságát.
Nem merném azt állítani, hogy ezt a témát eleve kiválasztottam - inkább kisarjadt bennem és kifejezésre tört."

Bár az ötödik szimfóniák nem játszanak a zenetörténetben oly borzongatóan misztikus szerepet, mint a végzetes kilencedikek, azért jó néhány ötös sorszámot viselő nagy és népszerű alkotás akad a koncertrepertoáron. A zenebarát alighanem mégis teljes bizonyossággal oldaná meg azt a feleletválasztós talányt, mely a fenti idézet megfogalmazójának, "az emberi szellem nagyságát" méltató szimfónia szerzőjének nevét firtatná. (Csak egy gyors próbát: Beethoven, Csajkovszkij, Mahler vagy Prokofjev?) Az 1945 januárjában bemutatott mű szerzője természetesen Szergej Szergejevics Prokofjev, s nyilatkozatának helytálló voltát e héten az "budai Danubia Zenekar 15. születésnapját köszöntő ünnepi hangversenyen áll majd módunkban mérlegelni (Zeneakadémia, június 6., fél nyolc). A siker mindenesetre garantáltnak tűnik, aminthogy kirobbanó siker volt már a moszkvai ősbemutató is, melyről Szvjatoszlav Richter ekképp emlékezett:

"Soha nem fogom elfelejteni az 5. szimfónia bemutatóját 1945-ben, a győzelem előestéjén. Prokofjev karmesterként ekkor lépett fel utoljára. Amikor felállt a pódiumra, és csend lett, hirtelen feldördültek a tüzérségi lövegek. A pálcáját már fölemelte. Várt, míg elhal az ágyútűz, addig nem kezdett. Volt ebben valami nagyon jelentős, szimbolikus mozzanat. Mintha mindannyian határkőhöz érkeztünk volna... maga Prokofjev is. (...) Benne van a műben a kor és a történelem, a háború, a hazaszeretet és a győzelem. A győzelem általában, és az ő, Prokofjev győzelme. Itt győzött ő véglegesen. Azelőtt is mindig diadalmaskodott, de ezúttal mint művész győzött, örökre."

A művész győzött, de a szovjet polgárnak még jócskán kijutott a csapásokból, hisz alig három évvel később, a zsdanovcsina mélypontján Prokofjev homlokára sütötték a zenei formalizmus szégyenbélyegét. (Apropó, bélyeg: képünkön a Szovjetunió egyik utolsó bélyege, mely Prokofjev centenáriumát köszöntötte, jeléül annak, hogy végül ki is győzött.) Így járt Sosztakovics is, akit szintén a "formalista, népellenes irányzat" képviselői közé sorolt a KB határozata, ám aki - Prokofjevvel ellentétben - legalább túlélhette Sztálint, és megírhatta többek között 1966-os 2. gordonkaversenyét, mely hétfőn az Alma Mater Diploma-sorozat keretében, Rolla Jánosék által kísérve szólal majd meg (Zeneakadémia, június 8., fél négy). Ellenben a mindkettejüknél idősebb honfi- és pályatárs, Rahmanyinov - kitartva az emigráció mellett - megmenekedett a szovjet pedagógia makarenkói pofonjaitól - Nyolc dala a Magyar Telekom koncertjén szerepel majd, Kocsis Zoltán átdolgozásában és vezénylete alatt, Bartók Táncszvitjének nyomában (Zeneakadémia, június 7. fél nyolc).

S persze változatlanul itt van nekünk a Haydn-év: pénteken a MÁV Szimfonikusok, az MR Énekkar, Szabóki Tünde, Brickner Szabolcs és Bretz Gábor A teremtés csodáját bámultatják velünk (Zeneakadémia, június 5., fél nyolc), míg ellenben vasárnap Vashegyi György együttesei az alig 18 esztendős, a fiúkórusból éppen csak kiöregedett Haydn F-dúr missa brevisét fogják előadni (Belvárosi Főplébániatemplom, június 7., fél négy). S végezetül egy minden szempontból nagyobb mise, a h-moll, immár a másik papától, Bachtól, ám ugyancsak a Belvárosból (Szent Mihály-templom, június 7., hét óra), többek közt Molnár Andrással és Wiedemann Bernadettel.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.