mi a kotta? - Megbélyegezve

  • .
  • 2009. június 4.

Trafik

"Az 5. szimfóniában a szabad és boldog embert akartam megénekelni, lovagiasságát és szellemi tisztaságát.
Nem merném azt állítani, hogy ezt a témát eleve kiválasztottam - inkább kisarjadt bennem és kifejezésre tört."

Bár az ötödik szimfóniák nem játszanak a zenetörténetben oly borzongatóan misztikus szerepet, mint a végzetes kilencedikek, azért jó néhány ötös sorszámot viselő nagy és népszerű alkotás akad a koncertrepertoáron. A zenebarát alighanem mégis teljes bizonyossággal oldaná meg azt a feleletválasztós talányt, mely a fenti idézet megfogalmazójának, "az emberi szellem nagyságát" méltató szimfónia szerzőjének nevét firtatná. (Csak egy gyors próbát: Beethoven, Csajkovszkij, Mahler vagy Prokofjev?) Az 1945 januárjában bemutatott mű szerzője természetesen Szergej Szergejevics Prokofjev, s nyilatkozatának helytálló voltát e héten az "budai Danubia Zenekar 15. születésnapját köszöntő ünnepi hangversenyen áll majd módunkban mérlegelni (Zeneakadémia, június 6., fél nyolc). A siker mindenesetre garantáltnak tűnik, aminthogy kirobbanó siker volt már a moszkvai ősbemutató is, melyről Szvjatoszlav Richter ekképp emlékezett:

"Soha nem fogom elfelejteni az 5. szimfónia bemutatóját 1945-ben, a győzelem előestéjén. Prokofjev karmesterként ekkor lépett fel utoljára. Amikor felállt a pódiumra, és csend lett, hirtelen feldördültek a tüzérségi lövegek. A pálcáját már fölemelte. Várt, míg elhal az ágyútűz, addig nem kezdett. Volt ebben valami nagyon jelentős, szimbolikus mozzanat. Mintha mindannyian határkőhöz érkeztünk volna... maga Prokofjev is. (...) Benne van a műben a kor és a történelem, a háború, a hazaszeretet és a győzelem. A győzelem általában, és az ő, Prokofjev győzelme. Itt győzött ő véglegesen. Azelőtt is mindig diadalmaskodott, de ezúttal mint művész győzött, örökre."

A művész győzött, de a szovjet polgárnak még jócskán kijutott a csapásokból, hisz alig három évvel később, a zsdanovcsina mélypontján Prokofjev homlokára sütötték a zenei formalizmus szégyenbélyegét. (Apropó, bélyeg: képünkön a Szovjetunió egyik utolsó bélyege, mely Prokofjev centenáriumát köszöntötte, jeléül annak, hogy végül ki is győzött.) Így járt Sosztakovics is, akit szintén a "formalista, népellenes irányzat" képviselői közé sorolt a KB határozata, ám aki - Prokofjevvel ellentétben - legalább túlélhette Sztálint, és megírhatta többek között 1966-os 2. gordonkaversenyét, mely hétfőn az Alma Mater Diploma-sorozat keretében, Rolla Jánosék által kísérve szólal majd meg (Zeneakadémia, június 8., fél négy). Ellenben a mindkettejüknél idősebb honfi- és pályatárs, Rahmanyinov - kitartva az emigráció mellett - megmenekedett a szovjet pedagógia makarenkói pofonjaitól - Nyolc dala a Magyar Telekom koncertjén szerepel majd, Kocsis Zoltán átdolgozásában és vezénylete alatt, Bartók Táncszvitjének nyomában (Zeneakadémia, június 7. fél nyolc).

S persze változatlanul itt van nekünk a Haydn-év: pénteken a MÁV Szimfonikusok, az MR Énekkar, Szabóki Tünde, Brickner Szabolcs és Bretz Gábor A teremtés csodáját bámultatják velünk (Zeneakadémia, június 5., fél nyolc), míg ellenben vasárnap Vashegyi György együttesei az alig 18 esztendős, a fiúkórusból éppen csak kiöregedett Haydn F-dúr missa brevisét fogják előadni (Belvárosi Főplébániatemplom, június 7., fél négy). S végezetül egy minden szempontból nagyobb mise, a h-moll, immár a másik papától, Bachtól, ám ugyancsak a Belvárosból (Szent Mihály-templom, június 7., hét óra), többek közt Molnár Andrással és Wiedemann Bernadettel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.