mi a kotta? - Megbélyegezve

  • .
  • 2009. június 4.

Trafik

"Az 5. szimfóniában a szabad és boldog embert akartam megénekelni, lovagiasságát és szellemi tisztaságát.
Nem merném azt állítani, hogy ezt a témát eleve kiválasztottam - inkább kisarjadt bennem és kifejezésre tört."

Bár az ötödik szimfóniák nem játszanak a zenetörténetben oly borzongatóan misztikus szerepet, mint a végzetes kilencedikek, azért jó néhány ötös sorszámot viselő nagy és népszerű alkotás akad a koncertrepertoáron. A zenebarát alighanem mégis teljes bizonyossággal oldaná meg azt a feleletválasztós talányt, mely a fenti idézet megfogalmazójának, "az emberi szellem nagyságát" méltató szimfónia szerzőjének nevét firtatná. (Csak egy gyors próbát: Beethoven, Csajkovszkij, Mahler vagy Prokofjev?) Az 1945 januárjában bemutatott mű szerzője természetesen Szergej Szergejevics Prokofjev, s nyilatkozatának helytálló voltát e héten az "budai Danubia Zenekar 15. születésnapját köszöntő ünnepi hangversenyen áll majd módunkban mérlegelni (Zeneakadémia, június 6., fél nyolc). A siker mindenesetre garantáltnak tűnik, aminthogy kirobbanó siker volt már a moszkvai ősbemutató is, melyről Szvjatoszlav Richter ekképp emlékezett:

"Soha nem fogom elfelejteni az 5. szimfónia bemutatóját 1945-ben, a győzelem előestéjén. Prokofjev karmesterként ekkor lépett fel utoljára. Amikor felállt a pódiumra, és csend lett, hirtelen feldördültek a tüzérségi lövegek. A pálcáját már fölemelte. Várt, míg elhal az ágyútűz, addig nem kezdett. Volt ebben valami nagyon jelentős, szimbolikus mozzanat. Mintha mindannyian határkőhöz érkeztünk volna... maga Prokofjev is. (...) Benne van a műben a kor és a történelem, a háború, a hazaszeretet és a győzelem. A győzelem általában, és az ő, Prokofjev győzelme. Itt győzött ő véglegesen. Azelőtt is mindig diadalmaskodott, de ezúttal mint művész győzött, örökre."

A művész győzött, de a szovjet polgárnak még jócskán kijutott a csapásokból, hisz alig három évvel később, a zsdanovcsina mélypontján Prokofjev homlokára sütötték a zenei formalizmus szégyenbélyegét. (Apropó, bélyeg: képünkön a Szovjetunió egyik utolsó bélyege, mely Prokofjev centenáriumát köszöntötte, jeléül annak, hogy végül ki is győzött.) Így járt Sosztakovics is, akit szintén a "formalista, népellenes irányzat" képviselői közé sorolt a KB határozata, ám aki - Prokofjevvel ellentétben - legalább túlélhette Sztálint, és megírhatta többek között 1966-os 2. gordonkaversenyét, mely hétfőn az Alma Mater Diploma-sorozat keretében, Rolla Jánosék által kísérve szólal majd meg (Zeneakadémia, június 8., fél négy). Ellenben a mindkettejüknél idősebb honfi- és pályatárs, Rahmanyinov - kitartva az emigráció mellett - megmenekedett a szovjet pedagógia makarenkói pofonjaitól - Nyolc dala a Magyar Telekom koncertjén szerepel majd, Kocsis Zoltán átdolgozásában és vezénylete alatt, Bartók Táncszvitjének nyomában (Zeneakadémia, június 7. fél nyolc).

S persze változatlanul itt van nekünk a Haydn-év: pénteken a MÁV Szimfonikusok, az MR Énekkar, Szabóki Tünde, Brickner Szabolcs és Bretz Gábor A teremtés csodáját bámultatják velünk (Zeneakadémia, június 5., fél nyolc), míg ellenben vasárnap Vashegyi György együttesei az alig 18 esztendős, a fiúkórusból éppen csak kiöregedett Haydn F-dúr missa brevisét fogják előadni (Belvárosi Főplébániatemplom, június 7., fél négy). S végezetül egy minden szempontból nagyobb mise, a h-moll, immár a másik papától, Bachtól, ám ugyancsak a Belvárosból (Szent Mihály-templom, június 7., hét óra), többek közt Molnár Andrással és Wiedemann Bernadettel.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.