mi a kotta? - Megbélyegezve

  • .
  • 2009. június 4.

Trafik

"Az 5. szimfóniában a szabad és boldog embert akartam megénekelni, lovagiasságát és szellemi tisztaságát.
Nem merném azt állítani, hogy ezt a témát eleve kiválasztottam - inkább kisarjadt bennem és kifejezésre tört."

Bár az ötödik szimfóniák nem játszanak a zenetörténetben oly borzongatóan misztikus szerepet, mint a végzetes kilencedikek, azért jó néhány ötös sorszámot viselő nagy és népszerű alkotás akad a koncertrepertoáron. A zenebarát alighanem mégis teljes bizonyossággal oldaná meg azt a feleletválasztós talányt, mely a fenti idézet megfogalmazójának, "az emberi szellem nagyságát" méltató szimfónia szerzőjének nevét firtatná. (Csak egy gyors próbát: Beethoven, Csajkovszkij, Mahler vagy Prokofjev?) Az 1945 januárjában bemutatott mű szerzője természetesen Szergej Szergejevics Prokofjev, s nyilatkozatának helytálló voltát e héten az "budai Danubia Zenekar 15. születésnapját köszöntő ünnepi hangversenyen áll majd módunkban mérlegelni (Zeneakadémia, június 6., fél nyolc). A siker mindenesetre garantáltnak tűnik, aminthogy kirobbanó siker volt már a moszkvai ősbemutató is, melyről Szvjatoszlav Richter ekképp emlékezett:

"Soha nem fogom elfelejteni az 5. szimfónia bemutatóját 1945-ben, a győzelem előestéjén. Prokofjev karmesterként ekkor lépett fel utoljára. Amikor felállt a pódiumra, és csend lett, hirtelen feldördültek a tüzérségi lövegek. A pálcáját már fölemelte. Várt, míg elhal az ágyútűz, addig nem kezdett. Volt ebben valami nagyon jelentős, szimbolikus mozzanat. Mintha mindannyian határkőhöz érkeztünk volna... maga Prokofjev is. (...) Benne van a műben a kor és a történelem, a háború, a hazaszeretet és a győzelem. A győzelem általában, és az ő, Prokofjev győzelme. Itt győzött ő véglegesen. Azelőtt is mindig diadalmaskodott, de ezúttal mint művész győzött, örökre."

A művész győzött, de a szovjet polgárnak még jócskán kijutott a csapásokból, hisz alig három évvel később, a zsdanovcsina mélypontján Prokofjev homlokára sütötték a zenei formalizmus szégyenbélyegét. (Apropó, bélyeg: képünkön a Szovjetunió egyik utolsó bélyege, mely Prokofjev centenáriumát köszöntötte, jeléül annak, hogy végül ki is győzött.) Így járt Sosztakovics is, akit szintén a "formalista, népellenes irányzat" képviselői közé sorolt a KB határozata, ám aki - Prokofjevvel ellentétben - legalább túlélhette Sztálint, és megírhatta többek között 1966-os 2. gordonkaversenyét, mely hétfőn az Alma Mater Diploma-sorozat keretében, Rolla Jánosék által kísérve szólal majd meg (Zeneakadémia, június 8., fél négy). Ellenben a mindkettejüknél idősebb honfi- és pályatárs, Rahmanyinov - kitartva az emigráció mellett - megmenekedett a szovjet pedagógia makarenkói pofonjaitól - Nyolc dala a Magyar Telekom koncertjén szerepel majd, Kocsis Zoltán átdolgozásában és vezénylete alatt, Bartók Táncszvitjének nyomában (Zeneakadémia, június 7. fél nyolc).

S persze változatlanul itt van nekünk a Haydn-év: pénteken a MÁV Szimfonikusok, az MR Énekkar, Szabóki Tünde, Brickner Szabolcs és Bretz Gábor A teremtés csodáját bámultatják velünk (Zeneakadémia, június 5., fél nyolc), míg ellenben vasárnap Vashegyi György együttesei az alig 18 esztendős, a fiúkórusból éppen csak kiöregedett Haydn F-dúr missa brevisét fogják előadni (Belvárosi Főplébániatemplom, június 7., fél négy). S végezetül egy minden szempontból nagyobb mise, a h-moll, immár a másik papától, Bachtól, ám ugyancsak a Belvárosból (Szent Mihály-templom, június 7., hét óra), többek közt Molnár Andrással és Wiedemann Bernadettel.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.