kulthírek

  • .
  • 2009. június 4.

Trafik

LOTTÓPÉNZ Jövőre átalakul a Nemzeti Kulturális Alap finanszírozása: megszűnik a kulturális járulék, mely a kulturális termékek tágan értelmezett körének árából befolyt összegekkel töltötte fel a szétosztható keretet, s ehelyett a számos országban bevált módszert alkalmazva a lottó bevételeit - pontosabban az ötös lottó játékadójának 90 százalékát - forgatják vissza a kulturális szférába. Tavaly ez az összeg 11 milliárd forint fölött volt, ami lényegesen meghaladja a kulturális járulékból befolyt 8,6 milliárdot. ÜNNEPI KÖNYVHÉT Bár a Vörösmarty térre kitelepült vendéglátóhelyek egyre nagyobb felületeket foglalnak el, június 4-8.
között a hagyománynak megfelelően idén is itt lesz a 80. Ünnepi Könyvhét és a 8. Gyermekkönyvnapok központja. A megnyitót Lator László mondja, a friss kiadványok között szereplő egykori vagy jelenlegi narancsos szerzők: Tandori Dezső: A Rossz Reménység Foka, Báthori Csaba: Egy kutya naplója, Kukorelly Endre: Ezer és 3, Sajó László: Írottkő, Bán Zoltán András: Meghalt a Főítész, György Péter: A Kalinyingrád-paradigma, Sausic Attila: Berlin utcáin, Bozóki András & Sükösd Miklós (szerk.): Az anarchizmus klasszikusai, Keresztesi József (szerk.): Telep-antológia (fiatal költők versei).

GYÁSZ 63 éves korában elhunyt Jankura Péter operatőr: artisztikus és dokumentarista BBS-filmektől kezdve (Hosszú futásodra mindig számíthatunk, Tisztelet az öregasszonyoknak, A válogatás, A határozat) színes nagyjátékfilmeken át (Holnap lesz fácán, Csontváry, Szívzűr, Csajok) tévéfilmekig (A fekete kolostor) számos emlékezetes produkció fotografálása fűződik a nevéhez.

ZILAHY ON BROADWAY Angolul kitalált és elmondott sztorijával szerepelt a Moth című, tizenegy éve telt házakkal futó történetmesélő sorozatban, a Symphony Space színpadán Zilahy Péter: a szerző legközelebb az Edinburghi Fesztivállal párhuzamos Fringe programján adja elő ugyanezt.

KÉPHIBA A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója Refresh című sorozatának utolsó kiállítása nyílt meg Képhiba címmel az ArtBázisban (Horánszky u. 25.). A június 18-ig nyitva tartó tárlaton Barcza Gergely, Bartha Máté, Borsay Márti, Bogyó, Dezső T. Tamás, Erdős Gábor, Fehér Vera, Hermann Gábor, Misetics Mátyás, Niina Ala-Fossi, Mohácsi Ildi, Telek Balázs, a Narancsnak is dolgozó Simonyi Balázs, valamint - miként illusztrációnkon - Váradi Viktor képei láthatók.

ISLAND RECORDS: 50 ÉV Amy Winehouse ugyan lemondta fellépését, de az ünnep az - utóbbi években leginkább a zűrös jelzővel illetett - énekesnő jelenléte nélkül is ünnep, s azért illusztrációnkon látható kéziratával ő is jelen van az Island Records fél évszázadát dokumentáló kiállításon, a londoni Vinyl Factory galériában. Június 17-ig több mint 800 fotó és egyéb tárgyi emlék ad számot a nem mindennapi történetről, melyet 1959-ben indított el egy 22 éves fehér fiatalember, Chris Blackwell, a jamaicai Montego Bay-i Half Moon hotel vízisíoktatója, amikor kb. 100 mai fontnak megfelelő összeggel lemezcéget alapított. A nevet Alec Waugh Island In The Sun című 1955-ös regénye és a belőle forgatott - Harry Belafonte karrierjét fellendítő - film nyomán választotta. Befektetését hamar visszahozta egyik első kiadványa: Laurel Aitken kislemeze, a Boogie In My Bones hónapokig vezette a helyi rádiós sikerlistát. A kiadó első albuma Lance Haywood vak dzsesszzongorista felvételeit rögzítette (Lance Haywood At The Half Moon). Az Island együtt fejlődött a jamaicai popzenével, katalógusán végigkövethető, ahogy az R&B mellé feljött a ska, majd megszületett a reggae. Az ország függetlenné válását is Island-sláger köszöntötte 1962-ben (Lord Creator: Independent Jamaica), s ekkor adták ki egy bizonyos Robert Marley önkritikára okító kislemezét is (Judge Not).

1962-ben Blackwell cége Londonban is működni kezdett, Mini Cooperéből látta el jamaicai importtal a kis lemezboltokat. Két évvel később, Milli Small világslágerével (My Boy Lollipop) jelezte: függetleneknek is van keresnivalójuk az óriáskiadók birodalmában. Jamaicai előadóinak illusztris listáját (Derrick Morgan, Jimmy Cliff, Toots & The Maytals, Skatalites, Ernest Ranglin) a 60-as évek közepétől brit R&B-tehetségek egészítették ki (Chris Farlow, Spencer Davis Group - Chris Salewicz évfordulós könyvének címe ez utóbbi slágerét idézi: Keep On Running - The Story Of Island Records). Hamarosan további irányokban bővült a repertoár: akusztikus folk (Fairport Convention, Nick Drake, Linda & Richard Thompson, Renaissance), rock (Traffic, Steve Winwood, Jethro Tull, King Crimson, Free, Roxy Music, John Cale), reggae-ben pedig vitathatatlanul élen álltak (Bob Marley & The Wailers, Lee Scratch Perry, Burning Spear, Steel Pulse, Aswad, Black Uhuru, Gregory Isaacs, Sly & Robbie). Még néhány név az Island-minőség illusztrálására: Slits, U2, Grace Jones, B-52's, Tom Waits, Marianne Faithfull, Paul Weller, PJ Harvey, Baaba Maal, Sunny Ade, Talvin Singh, Pulp, Tricky, Portishead - s hogy még változatosabb legyen a kínálat, Blackwell belekóstolt a rumbizniszbe is.

POSZT Janisch Attila filmrendező válogatása nyomán alakult ki a június 4-13. közötti IX. Pécsi Országos Színházi Találkozó műsora. A versenyprogramban a Pécsi Nemzeti, a nyíregyházi Móricz, a zalaegerszegi Hevesi, az egri Gárdonyi, a debreceni Csokonai, a budapesti Nemzeti, Víg, Stúdió K, Maladype, Örkény, József Attila, Katona, a KoMa és Alka T., a Szputnyik Hajózási Társaság, valamint a Forte Társulat, a határon túlról pedig a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron és a szabadkai Népszínház előadásai kaptak helyet. Rengeteg néznivalót kínál az OFF, vagyis az Országos Fesztiválmelletti Fesztivál is - részletek a poszt.hu címen.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.