mi a kotta? - Nem átallott a profán

  • .
  • 2008. október 9.

Trafik

"Velencében egy nagy Mária-ünnepen magával vitt a templomba... Megkezdődött a nagymise, amikor az orgonából galoppok és polkák hangzottak fel, ahogyan ez Olaszországban akkoriban divat volt.
A kenyér és a bor színeváltozása alatt hallhattuk a szép dalt: 'Szeretném megcsókolni fekete szemedet.' Észrevettem, milyen nyugtalan lett nagyapám... alighogy befejeződött az ünnep, hevesen megragadta a kezemet, és kisietett velem a templomból. Nem messze a díszes kapuzattól a naiv orgonista odarohant hozzá, és megkérdezte tőle, hogy tetszett neki a zene. Liszt azt felelte: 'Tudja meg az igazat: mocsok volt, disznóság.'"

Gracza Lajos idén megjelent Liszt-olvasókönyvének tanúsága szerint Siegfried Wagner, Richard és Cosima magzata emlékezett imigyen az áldott emlékű nagypapa jogos felindulására a blaszfém templomi muzsikálás ellen, ami - mi tagadás - valóban gyakorlat volt akkortájt Itáliában - emlékezzünk csak A párduc templomi bevonulására, ahol is az orgonista A tévedt nő "Amami Alfredo" kezdetű szólamrészletét cifrázta hangszerén. (Operamesék, Verdi: Traviata, Óbudai Társaskör, október 13., este 7 óra)

Liszt Ferenc ugyan maga sem ment a szomszédba némi világiasságért, s ifjonti fejjel nem a religiózus áhítat volt zenéjének eltörölhetetlen ismertetőjegye, amiről az utrechti Liszt-zongoraverseny győztese, Vitaly Pisarenkónak Rolla Jánosékkal közös pénteki koncertjén is meggyőződhetünk (Zeneakadémia, október 10., fél 8). Ám az emelkedettség és a szakralitás hangján kevesen szóltak nála hitelesebben ("Költői és áhítatos harmóniák" - Szokolay Balázs Liszt-estje, Zeneakadémia, október 9., fél 8), s mint a kisebb papi rendek viselője és az egyházzene újabb kori mestere alighanem a megelégedettség érzésével vizitálná e héten a fővárosi templomokat. Hétfőig tart ugyanis a Magyarok Nagyasszonya Nemzetközi Egyházzenei Fesztivál, melynek programjai a Zeneakadémia és a Fonó mellett több istenházában is otthonra lelnek, a bizánci rítusú egyházzenétől a magyar folklór Boldogasszony-énekein át egészen X. (Bölcs) Alfonz kasztíliai komponista (képünkön) szerzeményeiig. Ehelyütt különösen a fesztivált záró koncertet, a Budapesti Tomkins Énekegyüttes Lassus-estjét (Szent Anna-plébániatemplom, október 13., fél 8) kommendálnánk a művelt közönség figyelmébe.

S ha már fentebb szót ejtettünk papról, templomról, Velencéről és harmóniáról, hát itt lesz nekünk az Antonio Vivaldinak szentelt és a héten ugyancsak végéhez érő 3. Budapesti Barokk Fesztivál szombati koncertje (Belvárosi Szent Mihály-templom, október 11., este 7 óra). Ott ugyanis a velencei születésű és lángszín hajzatú áldozár nevezetes zenei erőpróbáját, azaz a L'estro armonico című 12 darabos concertosorozatot vezeti elő az Arcangelo Kamaraegyüttes. "Az udvarias megelégedettség, melyet gyarló műveimnek ajándékoztak, rábírt arra, hogy tetszésükre szolgáljak egy hangszeres concertókból álló művel" - írta bevezetés gyanánt Vivaldi, s munkájára vélhetőleg szombat este is kimondja majd laikus és felkent egyaránt: placet.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.