Videojáték

Összedől az Eiffel-torony

Call Of Duty: Modern Warfare 3

  • Gulyás Márton
  • 2011. december 16.

Trafik

Év vége van, ráadásul páratlan az évszám: naná, hogy érkezik a legújabb modern harctéri kiadása a Call Of Duty sorozatnak. A franchise váltógazdaságban készülő, nem második világháborús részeiről – melyek a Modern Warfare alcímet viselik – menet közben kiderült, hogy trilógiává állnak össze, bár ezt nem biztos, hogy az alkotók eredetileg is így gondolták. Az eladási mutatók ugyanakkor köteleznek, márpedig itt komoly példányszámokkal van dolgunk.

 

A sorozat középső, két évvel ezelőtti darabja szórakoztatóipari mérföldkő volt, mely egyértelműen jelezte egy új paradigma valósággá formálódását: ekkor vált végérvényesen a filmforgalmazással egyenértékű piaccá a játékipar. Nem mellékesen pedig piszok jó játék volt az a bizonyos második rész. Viszont azóta szélnek eresztették az eredeti alkotógárdát (az Infinity Wardot), és szétdobták a feladatot az újonnan felvett szakmunkások között – volt hát mitől félni a folytatásnál.

 

 


 

Végül azonban elmondhatjuk, hogy a játékiparra is áll az ismert szórakoztatóipari szabály: senki sem pótolhatatlan. Az egyszemélyes kampány lendületes, jól felépített, változatos harmadik világháborús élményt kínál, összedőlő Eiffel-toronnyal, Wall Streeten cikázó orosz tankokkal, elnöki gépeltérítéssel, és így tovább. Az MW3 az előző rész formai újításainak sikeres klónját kínálja – még a végjáték is szinte elemről elemre koppintása a korábbi eresztésnek, mégsem fog el a felháborodás. Egy picit azért elunja az ember a dolgot az ötödik óra után – ami tanulságos, mert láthatóvá válik, hogy mainstream játék és mainstream film között fontos különbség, hogy az előbbi még az utóbbinál is romlandóbb az élményszerűség szavatosságát illetően. A játékban kötelezően van persze multiplayer üzemmód is, újítás viszont szinte alig, egyet kivéve, és ezért jár egy pluszcsillag: a videojátékozás őskorában alapvetésnek számító egy gép – több játékos lehetőség jelentőségét felismerve végre rendesen lehet kooperatívan menetelni külön az erre a célra kialakított pályákon, spéci küldetést választva, vagy éppen hullámokban érkező gyilkos naszádokat semlegesítendő. Ez jó móka – és egy videojáték alapvetően szórakoztasson.

 

Activison/Infinity Ward, 2011; PC, PS3, XBOX360, 10 990/12 990 HUF

 


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.