Videojáték

Összedől az Eiffel-torony

Call Of Duty: Modern Warfare 3

  • Gulyás Márton
  • 2011. december 16.

Trafik

Év vége van, ráadásul páratlan az évszám: naná, hogy érkezik a legújabb modern harctéri kiadása a Call Of Duty sorozatnak. A franchise váltógazdaságban készülő, nem második világháborús részeiről – melyek a Modern Warfare alcímet viselik – menet közben kiderült, hogy trilógiává állnak össze, bár ezt nem biztos, hogy az alkotók eredetileg is így gondolták. Az eladási mutatók ugyanakkor köteleznek, márpedig itt komoly példányszámokkal van dolgunk.

 

A sorozat középső, két évvel ezelőtti darabja szórakoztatóipari mérföldkő volt, mely egyértelműen jelezte egy új paradigma valósággá formálódását: ekkor vált végérvényesen a filmforgalmazással egyenértékű piaccá a játékipar. Nem mellékesen pedig piszok jó játék volt az a bizonyos második rész. Viszont azóta szélnek eresztették az eredeti alkotógárdát (az Infinity Wardot), és szétdobták a feladatot az újonnan felvett szakmunkások között – volt hát mitől félni a folytatásnál.

 

 


 

Végül azonban elmondhatjuk, hogy a játékiparra is áll az ismert szórakoztatóipari szabály: senki sem pótolhatatlan. Az egyszemélyes kampány lendületes, jól felépített, változatos harmadik világháborús élményt kínál, összedőlő Eiffel-toronnyal, Wall Streeten cikázó orosz tankokkal, elnöki gépeltérítéssel, és így tovább. Az MW3 az előző rész formai újításainak sikeres klónját kínálja – még a végjáték is szinte elemről elemre koppintása a korábbi eresztésnek, mégsem fog el a felháborodás. Egy picit azért elunja az ember a dolgot az ötödik óra után – ami tanulságos, mert láthatóvá válik, hogy mainstream játék és mainstream film között fontos különbség, hogy az előbbi még az utóbbinál is romlandóbb az élményszerűség szavatosságát illetően. A játékban kötelezően van persze multiplayer üzemmód is, újítás viszont szinte alig, egyet kivéve, és ezért jár egy pluszcsillag: a videojátékozás őskorában alapvetésnek számító egy gép – több játékos lehetőség jelentőségét felismerve végre rendesen lehet kooperatívan menetelni külön az erre a célra kialakított pályákon, spéci küldetést választva, vagy éppen hullámokban érkező gyilkos naszádokat semlegesítendő. Ez jó móka – és egy videojáték alapvetően szórakoztasson.

 

Activison/Infinity Ward, 2011; PC, PS3, XBOX360, 10 990/12 990 HUF

 


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.