rés a présen - 9 dobverő mínusz

  • .
  • 2009. január 8.

Trafik

Mestyán Ádám esztéta, költő, zenész Rés a présen: Mit tud a Yava zenekar? Mestyán Ádám: Meg fogja váltani a világot: az érdest a lággyal, a hardcore-t a népzenévelkeveri. Meg akarjuk mutatni, hogy a népzenét nem csak magasztosan, magyarkodva vagy éppen a világzenei nagykereskedelem csatornáin lehet művelni.
De az igazi cél az, hogy adjunk valamit az embereknek;a Yava egy ajándék.

RP: Amúgy mi újság van?

MÁ: Megjelent az új lemezünk, a Folcore, frissek és dühösek vagyunk, nem engedjük magunkat bedarálni sem a magyar igénytelen sajtó, sem az igénytelen magyar zeneipar által. Szinte mindenki ellenére készült el a lemez és a borító. A Yava Folcore Punk Brigade felrobbantja a műfaji és egyéb határokat, még a punkot sem tartja tiszteletben, minthogy az is már egy kommercializált, nosztalgikus termék.

RP: Hogy sikerült a lemezbemutató?

MÁ: Állat volt, majdnem két órán át tartott. 'rjöngés, sztakisok vetítése, tánc, emberek, barátok: egyszóval, ahogy szerettük volna. Én az üvöltéstől a végére nem tudtam beszélni, Fritz (gitáros) mozogni, a dobosunk, Kristóf pedig eltört vagy 9 pár dobverőt!

RP: Mik ezek a furcsa jelmezek?

MÁ: Hogyhogy mik? Polett,a zenekar vizuális-kreatív vezetője Szűcs Edit jelmeztervezővel karöltve dolgozta ki a színpadi látványt, úgy, hogy mindenki magát is adhassa, szóval, hogy megőrizzük az egyéniségünket. Kevertük az indusztriált a népi viseletekkel, és közben elég sokat röhögtünk, de komolyan gondoljuk: így néz ki egy új világ.

RP: Hogy kezdődik az év?

MÁ: Le van kötve egy szlovák és egy lengyel turné tavaszra, aztán, ha jól tudom, négy magyar vidéki koncert is. És tárgyalunk egy mexikói lemezmegjelenésről, az eddigi lengyel és német érdeklődők mellett. Itt az ideje, hogy az egész világ kapjon egy nagy energialöketet.

(Kritikánkat a Yava lemezéről lásd az 53. oldalon.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.