rés a présen - A lakatlan szigetre Bachot vinném - Farkas Zoltán gitáros

  • .
  • 2009. május 21.

Trafik

rés a présen: Játszottál a legtöbb kultzenekarban (Kontroll, Balkán Tourist, Sziámi-Sziámi, Keleti Fény stb.), aztán elmentél külföldre hamar. Mi történt veled ott, és milyen volt a visszatérés? Farkas Zoltán: 1986-ban kezdtem Párizsba járni, ahol bekerültem Rhys Chatham zeneszerző/gitáros/trombitás újjáalakuló zenekarába.
' az egyik legrégebbi figurája a New York-i downtown szcénának. Aztán Andy DeGroat táncos-koreográfus (Bob Wilson és Philip Glass alkotótársa) egyik produkciójában társ-zeneszerző és színpadi gitáros voltam. Nem is az a lényeg, hogy külföldön játszottam, bár Montreal vagy Brisbane még mindig nem könnyen elérhető hely, hanem hogy ezek igazi profi produkciók voltak, számos olyan elemmel, amiket azóta is hiányolok az életemből. '94-ben hazajöttem, és belevetettem magam az itt akkor Párizshoz képest virágzó underground zenei életbe, aminek ebben az időben a Tilos az Á volt a fő helye. Csanádi Krisztával újraindítottuk a Keleti Fényt, megcsináltam adob-gitár duó programomat, és egy szólógitáros-csere alkalmával csatlakoztam a VHK-hoz.

rap: Alternatív rockzenész vagy, mégis számos más műfajban próbálkozol, mi a legfontosabb?

FZ: A komolyzene töretlenül érdekel Perotintól a kortársakig, tizenhárom évig tanultam klasszikus gitározni, jó pár évig zongorázni, és voltak-vannak mindenféle korszakaim, amikor egyik vagy másik stílusirányzat kerül érdeklődésem előterébe. Az elmúlttíz évben nem volt saját zenekarom, játszottam többek között Szemző Tiborral Lovász Irén Fellegajtó című műsorában, az Amorf Ördögökben és az Erik Sumo Bandben, néhány hónapja pedig az Egy Kiss Erzsi Zene szólógitárosa vagyok.

rap: Vannak kedvenceid?

FZ: Rengeteg fontos zene van, de a lakatlan szigetre Bachot vinném.

rap: Egy a Tilos az Á-ban 15 éve néhány koncertet megért duóműsorodat újítottad fel és adod elő Dobgitár címmel május 25-én a Gödörben.

FZ: Egyszerűen ennyit "aludt" ez a műsor, és most találkoztam Németh Csabával (szintén az EKEZ új tagja), akivel kölcsönösen kedvet kaptunk ahhoz, hogy nekifogjunk ennek a nem könnyű zenélési formának. Természetesen más lesz, mint akkor, hiszen a fél "zenekar" kicserélődött, és én is nyilván változtam, meg ez egyébként is egy mindig más műsor, nagyon sok improvizációval, bővítési lehetőséggel. Sokszor nehezemre esik betartani a zenekarokban szinte kötelező néhány periódusnyi szólóhosszakat, itt ilyesmire nincs szükség, csak még fokozottabb figyelemre egymás iránt.

rap: Hol láthatunk tavasszal zenélni?

FZ: A május 25-i Dobgitár-premier után az EKEZ május 30-án játszik a városligeti Kertemben.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.