rés a présen - Bartók + mínusz - Bátor Tamás fesztiváligazgató

  • .
  • 2011. június 2.

Trafik

rés a présen: A Miskolci Nemzetközi Operafesztivál június 9-én új kört kezd, hiszen 2011-ben Bartók Béla mellett újra Giuseppe Verdi művei kerülnek majd a középpontba. Bátor Tamás: Fönnállásának első évtizedében hatalmas zenetörténeti korszakokat járt be a fesztivál, s a tavalyi Bartók + Európa programmal mintegy szimbolikusan lezártuk a fesztivál első nagy ciklusát. 2011-ben így - a rendezvény legelső évéhez hasonlóan - ismét Verdi lesz a társfőszereplő.
Sajnos hozzá kell tennem: a pénzügyi elvonások miatt az általunk eredetileg eltervezettnél jóval szerényebb mértékben. De ha rajtunk múlik, akkor megyünk tovább: 2012-ben Puccinivel, 2013-ban Mozarttal, 2020-ban pedig újra Európával, már amennyiben a fesztivál és a kontinens sorsa kedvez majd nekünk. Én nagyon remélem, hogy kedvezni fog, és folytathatjuk tovább a munkánkat.

rap: A fesztiválnak vannak visszajáró külföldi vendégei, így például idén is eljön majd a moszkvai Helikon Színház remek társulata. Miskolc újraépíti a magyar operaélet nemzetközi kapcsolatrendszerét?

BT: Igen, már amennyire ezt a pénzhiány lehetővé teszi számunkra. Mi mindenesetre kutatjuk az együttműködés lehetőségeit, s ennek egyszerre lesz példája és elismerése a gyermekkori Liszt-opera, a Don Sanche előadása, amit Katharina Wagner jóvoltából a miskolci bemutatót követően, még a nyáron Bayreuthban is láthat majd az ünnepi játékok programja előtt az odasereglő közönség. De ilyen együttműködést ígér az a közös magyar-szlovák-román-ukrán Puccini-projekt is, ami 2013-ra európai uniós támogatást nyert. Ilyen támogatott együttműködésből persze sokkal több is lehetne, ha valóban felelősen tervezhetnénk évekre előre, mert a pénzügyi kiszámíthatóság hiánya jószerint ellehetetleníti a munkánkat, hiszen bizonytalanságot eredményez, és kényszerű, fájdalmas visszamondásokhoz vezet. Idén is ez a helyzet, s ennek a nemzetközi kapcsolatok nagyon komoly kárát látják: ilyenkor azután kezdhetjük a legelejéről a bizalomteremtés munkáját.

MN: Miskolc mennyire tudja értékelni a fesztivál hasznát, azt a tényt, hogy nyaranta a magaskultúra egyik kitüntetett helyszínévé válik a város?

BT: Miskolc súlyosan eladósodott, így jóllehet a város vezetése továbbra is fenn kívánja tartani a fesztivál folytonosságát, a korábbiakhoz képest csak sokkal szolidabb mértékben tudja támogatni a rendezvényeinket. Pedig az operafesztivál nem csupán minőségi kultúrafogyasztó közönséget vonz Miskolcra, de a nagyvilágban is eredményesen képviseli a várost. Így volt ez nemrég a brüsszeli Magyar Intézetben megtartott kiállításon is, ahol a fesztiválhoz kapcsolódó Bartók-tematikájú grafikai és fotógyűjtemény hatalmas sikert aratott, Miskolcnak és egész Észak-Magyarországnak is jó hírét keltve.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.