rés a présen - Bartók + mínusz - Bátor Tamás fesztiváligazgató

  • .
  • 2011. június 2.

Trafik

rés a présen: A Miskolci Nemzetközi Operafesztivál június 9-én új kört kezd, hiszen 2011-ben Bartók Béla mellett újra Giuseppe Verdi művei kerülnek majd a középpontba. Bátor Tamás: Fönnállásának első évtizedében hatalmas zenetörténeti korszakokat járt be a fesztivál, s a tavalyi Bartók + Európa programmal mintegy szimbolikusan lezártuk a fesztivál első nagy ciklusát. 2011-ben így - a rendezvény legelső évéhez hasonlóan - ismét Verdi lesz a társfőszereplő.
Sajnos hozzá kell tennem: a pénzügyi elvonások miatt az általunk eredetileg eltervezettnél jóval szerényebb mértékben. De ha rajtunk múlik, akkor megyünk tovább: 2012-ben Puccinivel, 2013-ban Mozarttal, 2020-ban pedig újra Európával, már amennyiben a fesztivál és a kontinens sorsa kedvez majd nekünk. Én nagyon remélem, hogy kedvezni fog, és folytathatjuk tovább a munkánkat.

rap: A fesztiválnak vannak visszajáró külföldi vendégei, így például idén is eljön majd a moszkvai Helikon Színház remek társulata. Miskolc újraépíti a magyar operaélet nemzetközi kapcsolatrendszerét?

BT: Igen, már amennyire ezt a pénzhiány lehetővé teszi számunkra. Mi mindenesetre kutatjuk az együttműködés lehetőségeit, s ennek egyszerre lesz példája és elismerése a gyermekkori Liszt-opera, a Don Sanche előadása, amit Katharina Wagner jóvoltából a miskolci bemutatót követően, még a nyáron Bayreuthban is láthat majd az ünnepi játékok programja előtt az odasereglő közönség. De ilyen együttműködést ígér az a közös magyar-szlovák-román-ukrán Puccini-projekt is, ami 2013-ra európai uniós támogatást nyert. Ilyen támogatott együttműködésből persze sokkal több is lehetne, ha valóban felelősen tervezhetnénk évekre előre, mert a pénzügyi kiszámíthatóság hiánya jószerint ellehetetleníti a munkánkat, hiszen bizonytalanságot eredményez, és kényszerű, fájdalmas visszamondásokhoz vezet. Idén is ez a helyzet, s ennek a nemzetközi kapcsolatok nagyon komoly kárát látják: ilyenkor azután kezdhetjük a legelejéről a bizalomteremtés munkáját.

MN: Miskolc mennyire tudja értékelni a fesztivál hasznát, azt a tényt, hogy nyaranta a magaskultúra egyik kitüntetett helyszínévé válik a város?

BT: Miskolc súlyosan eladósodott, így jóllehet a város vezetése továbbra is fenn kívánja tartani a fesztivál folytonosságát, a korábbiakhoz képest csak sokkal szolidabb mértékben tudja támogatni a rendezvényeinket. Pedig az operafesztivál nem csupán minőségi kultúrafogyasztó közönséget vonz Miskolcra, de a nagyvilágban is eredményesen képviseli a várost. Így volt ez nemrég a brüsszeli Magyar Intézetben megtartott kiállításon is, ahol a fesztiválhoz kapcsolódó Bartók-tematikájú grafikai és fotógyűjtemény hatalmas sikert aratott, Miskolcnak és egész Észak-Magyarországnak is jó hírét keltve.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.