rés a présen - Hogy valaki felrázzon - Juhász Kata táncos-koreográfus

  • .
  • 2010. február 4.

Trafik

rés a présen: A Frenák Pál Társulat után 2006-tól önálló koreográfus lettél. Melyek a pályád főbb állomásai? Juhász Kata: Még 2005-ben alapítottuk a MU Terminál Műhelyt Leszták Tiborral és Fejes Ádámmal, aztán 2006-2007-ben egyedül vezettem, tréninget tartottam, és tanítottam a fiatalokat, majd 2007 közepén Fejes gyakorlatilag eltávolított.
Azóta kurzusokat vezettem, főleg külföldön, itthon például a Baltazár színháznak, és szabadúszó koreográfusként dolgozom, projektszinten készítek előadásokat, amelyekbe meghívok társalkotókat.

rap: Mi érdekel a legjobban?

JK: Az ember és kapcsolatai, illetve azok az erők, amelyek irányítanak minket. Útkeresésben vagyok. Van teljesen improvizatív, őrült karaktereket játszó darabom, és van olyan, ami tiszta tánc.

rap: Újabban az újpesti Sín Kulturális Központot is szervezed. Melyik a legfontosabb projekted?

JK: A SÍN 2006 óta létezik, és az alapítás óta közvetlen közelről figyelem, segítem a működésüket. Nehéz évek vannak mögöttünk, mert három esztendőbe telt, mire a szakma és a kulturális hatóságok ráeszméltek, hogy valami fontos, hiánypótló és a legzordabb körülmények ellenére is életképes intézmény születik meg. A lassan már egy éve működő próbatermek mellett jelenleg a legfontosabb a professzionális színházi működés beindítása, és a képzési program, amin a SÍN és az Aulea Alapítvány közösen dolgozik, INPUT néven.

rap: Miért fontos neked egy ilyen intézmény?

JK: Egy nyugat-európai mintára kialakított, professzionálisan működő produkciós ház lehetősége, egy olyan intézmény, ahol sokféle tudás, szellemi és kapcsolati tőke összpontosul, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy (jó anyagi és infrastrukturális feltételek mellett) minőségi előadások készüljenek, és azok el is jussanak a közönséghez.

rap: Februárra hívtátok Nigel Charnockot, a kortárs tánc legnagyobb punkját workshopra. Miért őt? Vannak-e kedvenceid rajta kívül?

JK: "Hiánycikk" a színpadi jelenlétre, az előadásmódra épülő kurzus. Meg nekem is szükségem van rá, hogy valaki felrázzon. Sok kedvencem van: a Needcompany, DV8, Saburo Teshigawara, de szeretem a technikás tiszta táncot is, például Emio Grecót.

rap: Saját bemutatód is lesz hamarosan.

JK: Március 6-7-én lesz a MU Színházban "LULU, avagy a rossz tanuló felel" címmel. Alkotótársaim a régi barátaim és az új találkozásaim közül kerülnek ki: a zenei montázst Gergely Attila, a jelmezeket Nagy Fruzsina készíti, a rendezésben Varga Katalina, a mozgásban Rózsavölgyi Zsuzsanna segít, a dramaturgiai munkatársam pedig Lóky Tamás. Annak ellenére, hogy ilyen sokan működnek közre, a darab egy egész estés szóló, így könnyen lehet, hogy az eddigi legszemélyesebb darabom lesz. Egy szürreális vízió, egy iskolás lány belső világa, aki rossz tanuló, mert képtelen egy gondolat végigvitelére, folyton vizionál, megjelennek vágyai, félelmei és a világból őt érő hatások, összekeveredve mindazzal az információtömeggel, ami ránk zúdul nap mint nap.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.