rés a présen - Hogy valaki felrázzon - Juhász Kata táncos-koreográfus

  • .
  • 2010. február 4.

Trafik

rés a présen: A Frenák Pál Társulat után 2006-tól önálló koreográfus lettél. Melyek a pályád főbb állomásai? Juhász Kata: Még 2005-ben alapítottuk a MU Terminál Műhelyt Leszták Tiborral és Fejes Ádámmal, aztán 2006-2007-ben egyedül vezettem, tréninget tartottam, és tanítottam a fiatalokat, majd 2007 közepén Fejes gyakorlatilag eltávolított.
Azóta kurzusokat vezettem, főleg külföldön, itthon például a Baltazár színháznak, és szabadúszó koreográfusként dolgozom, projektszinten készítek előadásokat, amelyekbe meghívok társalkotókat.

rap: Mi érdekel a legjobban?

JK: Az ember és kapcsolatai, illetve azok az erők, amelyek irányítanak minket. Útkeresésben vagyok. Van teljesen improvizatív, őrült karaktereket játszó darabom, és van olyan, ami tiszta tánc.

rap: Újabban az újpesti Sín Kulturális Központot is szervezed. Melyik a legfontosabb projekted?

JK: A SÍN 2006 óta létezik, és az alapítás óta közvetlen közelről figyelem, segítem a működésüket. Nehéz évek vannak mögöttünk, mert három esztendőbe telt, mire a szakma és a kulturális hatóságok ráeszméltek, hogy valami fontos, hiánypótló és a legzordabb körülmények ellenére is életképes intézmény születik meg. A lassan már egy éve működő próbatermek mellett jelenleg a legfontosabb a professzionális színházi működés beindítása, és a képzési program, amin a SÍN és az Aulea Alapítvány közösen dolgozik, INPUT néven.

rap: Miért fontos neked egy ilyen intézmény?

JK: Egy nyugat-európai mintára kialakított, professzionálisan működő produkciós ház lehetősége, egy olyan intézmény, ahol sokféle tudás, szellemi és kapcsolati tőke összpontosul, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy (jó anyagi és infrastrukturális feltételek mellett) minőségi előadások készüljenek, és azok el is jussanak a közönséghez.

rap: Februárra hívtátok Nigel Charnockot, a kortárs tánc legnagyobb punkját workshopra. Miért őt? Vannak-e kedvenceid rajta kívül?

JK: "Hiánycikk" a színpadi jelenlétre, az előadásmódra épülő kurzus. Meg nekem is szükségem van rá, hogy valaki felrázzon. Sok kedvencem van: a Needcompany, DV8, Saburo Teshigawara, de szeretem a technikás tiszta táncot is, például Emio Grecót.

rap: Saját bemutatód is lesz hamarosan.

JK: Március 6-7-én lesz a MU Színházban "LULU, avagy a rossz tanuló felel" címmel. Alkotótársaim a régi barátaim és az új találkozásaim közül kerülnek ki: a zenei montázst Gergely Attila, a jelmezeket Nagy Fruzsina készíti, a rendezésben Varga Katalina, a mozgásban Rózsavölgyi Zsuzsanna segít, a dramaturgiai munkatársam pedig Lóky Tamás. Annak ellenére, hogy ilyen sokan működnek közre, a darab egy egész estés szóló, így könnyen lehet, hogy az eddigi legszemélyesebb darabom lesz. Egy szürreális vízió, egy iskolás lány belső világa, aki rossz tanuló, mert képtelen egy gondolat végigvitelére, folyton vizionál, megjelennek vágyai, félelmei és a világból őt érő hatások, összekeveredve mindazzal az információtömeggel, ami ránk zúdul nap mint nap.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.