rés a présen - Hogy valaki felrázzon - Juhász Kata táncos-koreográfus

  • .
  • 2010. február 4.

Trafik

rés a présen: A Frenák Pál Társulat után 2006-tól önálló koreográfus lettél. Melyek a pályád főbb állomásai? Juhász Kata: Még 2005-ben alapítottuk a MU Terminál Műhelyt Leszták Tiborral és Fejes Ádámmal, aztán 2006-2007-ben egyedül vezettem, tréninget tartottam, és tanítottam a fiatalokat, majd 2007 közepén Fejes gyakorlatilag eltávolított.
Azóta kurzusokat vezettem, főleg külföldön, itthon például a Baltazár színháznak, és szabadúszó koreográfusként dolgozom, projektszinten készítek előadásokat, amelyekbe meghívok társalkotókat.

rap: Mi érdekel a legjobban?

JK: Az ember és kapcsolatai, illetve azok az erők, amelyek irányítanak minket. Útkeresésben vagyok. Van teljesen improvizatív, őrült karaktereket játszó darabom, és van olyan, ami tiszta tánc.

rap: Újabban az újpesti Sín Kulturális Központot is szervezed. Melyik a legfontosabb projekted?

JK: A SÍN 2006 óta létezik, és az alapítás óta közvetlen közelről figyelem, segítem a működésüket. Nehéz évek vannak mögöttünk, mert három esztendőbe telt, mire a szakma és a kulturális hatóságok ráeszméltek, hogy valami fontos, hiánypótló és a legzordabb körülmények ellenére is életképes intézmény születik meg. A lassan már egy éve működő próbatermek mellett jelenleg a legfontosabb a professzionális színházi működés beindítása, és a képzési program, amin a SÍN és az Aulea Alapítvány közösen dolgozik, INPUT néven.

rap: Miért fontos neked egy ilyen intézmény?

JK: Egy nyugat-európai mintára kialakított, professzionálisan működő produkciós ház lehetősége, egy olyan intézmény, ahol sokféle tudás, szellemi és kapcsolati tőke összpontosul, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy (jó anyagi és infrastrukturális feltételek mellett) minőségi előadások készüljenek, és azok el is jussanak a közönséghez.

rap: Februárra hívtátok Nigel Charnockot, a kortárs tánc legnagyobb punkját workshopra. Miért őt? Vannak-e kedvenceid rajta kívül?

JK: "Hiánycikk" a színpadi jelenlétre, az előadásmódra épülő kurzus. Meg nekem is szükségem van rá, hogy valaki felrázzon. Sok kedvencem van: a Needcompany, DV8, Saburo Teshigawara, de szeretem a technikás tiszta táncot is, például Emio Grecót.

rap: Saját bemutatód is lesz hamarosan.

JK: Március 6-7-én lesz a MU Színházban "LULU, avagy a rossz tanuló felel" címmel. Alkotótársaim a régi barátaim és az új találkozásaim közül kerülnek ki: a zenei montázst Gergely Attila, a jelmezeket Nagy Fruzsina készíti, a rendezésben Varga Katalina, a mozgásban Rózsavölgyi Zsuzsanna segít, a dramaturgiai munkatársam pedig Lóky Tamás. Annak ellenére, hogy ilyen sokan működnek közre, a darab egy egész estés szóló, így könnyen lehet, hogy az eddigi legszemélyesebb darabom lesz. Egy szürreális vízió, egy iskolás lány belső világa, aki rossz tanuló, mert képtelen egy gondolat végigvitelére, folyton vizionál, megjelennek vágyai, félelmei és a világból őt érő hatások, összekeveredve mindazzal az információtömeggel, ami ránk zúdul nap mint nap.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?