kulthírek

  • .
  • 2010. február 4.

Trafik

GRAMMY I Am... Sasha Fierce című albuma jóvoltából hat kategóriában díjazták Beyonce teljesítményét a Grammy-gálaesten.
Taylor Swift négy díjat gyűjtött be, köztük a Fearless révén az év legjobb albumáét. Nyert még többek közt Béla Fleck (kortárs világzenei album: Throw Down Your Heart: Tales From The Acoustic Planet, Vol. 3 - Africa Sessions), Lady Gaga (dance-album: The Fame), Stephen Marley (reggae-album: Mind Control - Acoustic), Mamadou Diabaté (trad. világzenei album: Douga Mansa), a Green Day (rockalbum: 21st Century Breakdown), Wolfgang Amadeus Phoenix (alteralbum: Phoenix), Eminem (rapalbum: Relapse), Joe Zawinul (kortárs jazz album: 75).

MILLIÓK HAITIÉRT Az eddig 66 millió dollárt eredményező tévékoncert, a Hope for Haiti felvételeiből összeállított album 171 ezer példányos eladásával a Billboard Top 200 élére került. Wyclef Jean, a show szervezője február 5-re újabb jótékony műsort tervez a Black Eyed Peas fellépésével, s szeretné, ha régi együttese, a Fugees is kiadna egy számot a földrengés sújtotta ország megsegítésére. Quincy Jones az 1985-ös jótékony sláger, a We Are The World újrafelvételére készül.

A CSÚCSON AZ AVATAR Az Avatar világszerte regisztrált jegybevétele elérte az 1,859 milliárd dollárt, s ezzel megelőzte minden idők eddigi legtöbb pénztári bevételt hozó filmje, a szintén James Cameron rendezte Titanic 1,843 milliárdos eredményét.

CANTONA A SZÍNPADON Több filmszerep, legutóbb a Ken Loach rendezte Barátom, Eric sikere után színpadon is bemutatkozott Eric Cantona: a 45 éves egykori válogatott francia labdarúgó a Face au Paradis című darabban játszott, a magyar származású Lorant Deutsch mellett. A párizsi Théatre Marigny előadását Cantona felesége, a neves színésznő, Rachida Brakni rendezte, a darabot - melyben egy összeomlott szupermarket romjai között fekve beszélget két túlélő - Nathalie Saugeon írta.

FILMSTAT 2009 Kevesebb nézője akadt a magyar filmeknek tavaly, mint a megelőző évben, így - a helyárak emelkedése ellenére - kevesebb pénzt is hagytunk értük a pénztárakban. A Nemzeti Filmiroda lapzártakor majdnem végleges adatsora szerint 2009-ben összesen 913 ezer néző ült be hazai produkcióra, s 784,9 millió forintot költött erre az élményre, átlag 859 forintos helyáron (2008-ban kerek 1 millió néző tette ugyanezt, 815 millió forintért, 787 forintos átlaghelyáron). Mindez a magyar mozik teljes nézőszámának és jegybevételének kevesebb mint egytizedét hozta: 2009-ben összesen 10,5 millió jegyvásárló 11,177 milliárd forintot fizetett, 1062 forintos átlagáron. A legtöbben, 653 ezren a Jégkorszak 3-at látták, a Harry Potter és a félvér herceget 490 ezren, az Avatart 370 ezren - de az utóbbi csak december közepén eredt a júliusban indult két másik nyomába. Magyar film nincs a Top 10-ben, de a Made in Hungária a 13. helyre ért tíz hónap alatt, s nézőszáma a hazaiak közül egyetlenként jutott 100 - sőt 200 - ezer fölé. Íme a 25 tavaly bemutatott magyar film élcsoportja (a premier időpontjával):

1. Made in Hungária (Fonyó Gergely): 225 ezer néző, 213 millió forint (február)

2. Poligamy (Orosz Dénes): 91 ezer néző, 95 millió forint (december)

3. Papírkutyák (Gyöngyössy Bence): 61 ezer néző, 50 millió forint (február)

4. Álom.net (Forgács Gábor): 54 ezer néző, 42 millió forint (április)

5. Puskás Hungary (Almási Tamás): 24 ezer néző, 11 millió forint (március)

6. Utolsó jelentés Annáról (Mészáros Márta): 22 ezer néző, 14 millió forint (október)

7. Csiribiri (Rózsa János): 20 ezer néző, bevétel: nincs adat (október)

8. Holdhercegnő (Csupó Gábor): 17 ezer néző, 14 millió forint (november)

9. Intim fejlövés (Szajki Péter): 15 ezer néző, 9 millió forint (június)

10. Szíven szúrt ország (Babos Tamás, Csillag Manó): 12 ezer néző, 6 millió forint (május)

A többi alkotás közül 5-10 ezer embert érdekelt a Papírrepülők, a Szobafogság, az 1, a Tréfa, a Rózsaszín sajt és az Apaföld, 2-4 ezer nézőt az Utolsó idők, a Vadlány - Boszorkánykör, a Nem vagyok a barátod, a Prima primavera és A legbátrabb város, épp, hogy ezer fölé ért október óta a Koccanás, szeptember óta a Hitvallók és ügynökök (illusztrációnk az egyházüldözésről szóló dokumentumfilm egyik kockája, rajta egy titkos megfigyelési fotó a 60-as évekből), míg a karácsonykor bemutatott Slágerfilm egy hét alatt 565 embert csalt el otthonról. A Szuperbojz eredményeiről nincs adat. A lista élén álló három film egyaránt 30 kópiával indult, az Álom.net mindössze kettővel, a Puskás pedig néggyel.

Az összesített nézőszám és jegybevétel közel felét termelték meg az Intercom forgalmazta produkciók. A jegybevételek 9,3 százalékát markoló Budapest Film Kft. 51 százalékát a napokban vásárolta meg az A Company elnevezésű német cég, de ez nem érinti a fővárosi artmozikat is üzemeltető Budapest Film Zrt. százszázalékos önkormányzati tulajdonát.

PLASTIC PEOPLE Közel tízévi szünet után jelentette meg új albumát a Plastic People of the Universe: a legendás cseh underground zenekar egykori énekese és fő zeneszerzője, Milan Hlavsa 2001-es halála óta most állt elő először új anyaggal. A Maska za maskou (Maszk a maszk mögött) legtöbb számát Joe Karafiát gitáros írta, a szövegek zömét pedig az alapítók egyike, Vratislav Brabanec szaxofonos. A cédét bemutató koncertek mellett a zenekar szerepel a prágai Nemzeti Színházban is, Tom Stoppard Rock'n'Roll című darabjában, melyet a nagyszínpadról egy stúdószínpadra helyeztek át, de még műsoron tartanak.

MEGVAN BUDAPEST BERLINI FALA A berlini fal lebontásának évfordulója alkalmából megígértük, hogy amint megtudunk valamit a fővárosunknak ajándékozott, majd a Tabánból eltűnt faldarabok sorsáról, híradással leszünk (Narancs, 2009. november 5.). Nos, Boros Géza művészettörténész jóvoltából értesültünk róla, hogy mindkét darab az egykori keletnémet menekülők befogadásában kulcsszerepet játszó Magyar Máltai Szeretetszolgálat Szarvas Gábor úti Befogadó Központja kertjében áll. Zárt területen, de az utcáról jól láthatóan, s köztük egy tájékoztató táblát is elhelyeztek a falról - pontosabban a két falsor között húzódó gépkocsiárokból, ellenőrző és nyomsávból, világítási nyomvonalból, őrtornyokból, harckocsiakadályokból és érintésre jelző drótkerítésből álló erődítményrendszerről - és a rajta átjutni próbálók sorsáról.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.