rés a présen - Könnyű komolyzene" - Matisz Flóra énekes-dalszerző

  • .
  • 2011. június 9.

Trafik

rés a présen: Hogy kezdtél zenélni, mi volt a Senkicsodák előtt? Matisz Flóra: Ének tagozatos iskolába jártam hatéves koromtól, volt opera tagozat, így az operaház gyermekszínésze voltam, aztán pár évig énekeltem a Magnificat énekkarban, 15 évesen meg fél évig a Maradandó Változások nevű kamaszpróbálkozásban vettem részt, és ez volt az első olyan formáció, amivel felléptem mint egyedüli énekesnő. Majd jött a Stonedcheck és az Eat me!-ben a rendszeres vendégzenélés hegedűvel.
2009 őszén léptem be a Slamballet zenekarba (a régi Caracas Underpop), háromnegyed évig voltam benne, aztán 2010 nyarán próbálkoztam először saját zenekarral.

rap: Mi vitt rá a zenélésre?

MF: Apukám zenész és zenekritikus, kiskoromtól kezdve reggeltől estig szóltak a jobbnál jobb zenék otthon, széles skálán, a rocktól a dzsesszen keresztül a klasszikus zenéig. Hihetetlen mennyiségű zene van a fejemben.Inspirálni nagyon sok minden tud, egy egyszerű beszélgetés vagy egy előadás is. Ugyanúgy lenyűgöz Paganini, mint az Underworld, de hat rám Keith Jarret és Coltrane is, az afrikai énekesnők vagy a Led Zeppelin. Elmegyek a MűPába, utána pedig egy technópartira.

rap: Miről szól a Senkicsodák?

MF: Egy duó Ádám Ritával. Zeneileg elég finom, mondhatni ambientes, ugyanakkor repetitív és minimál a dolog. Két énekkel, zongorával, szintetizátorral, hegedűvel, gitárral. Nem mondhatnám, hogydalokat játszunk. Érzeteket próbálunk megfogalmazni, hangulatokat megragadni, sok nehezen megfogalmazható, nehezen elmondható érzést. Könnyű komolyzene. Lendületesen indult, mert első találkozásunk alkalmával, anélkül, hogy kellett volna nagyon beszélni bármit, fél órán belül a zongoránál ültünk, és néztük, hogy mi az akkordmenet ebben meg abban a számban. Felállt egy kölcsönös hipnózis.Az első közös munka a D'watt Nemzetközi Kortárstánc és Cirkusz Fesztiválon zajlott, ahol én zenei felelős voltam, s öt zenésszel játszottunk Roberto Magro és Máthé Gabriella koreográfiája alá. A duó tavaly december elején indult, egy közös zenekar után, ahol elég sokan voltunk, s emiatt kissé döcögős volt. Élveztük, hogy nem kell ezer emberrel egyeztetni, ráadásul viszonylag ráérős tempóban voltunk, így nekiálltunk szinte mindennap 5-6 órákat zenélni, beszélgetni, együtt lenni. Sok helyre hívnak minket. Júniusban stúdióba készülünk, rögzítjük az eddig elkészült anyagot, közben alakulnak az új számok.

rap: Hol lesztek nyáron?

MF: Július 8-án az Odeon moziban játszunk a N.O.I. (Noise of Irrational) és Peter Ogi társaságában. Most nem is a koncertezés a lényeg, hanem az előző anyag felvétele, az új készítése és az elmélyülés benne.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.