rés a présen - Könnyű komolyzene" - Matisz Flóra énekes-dalszerző

  • .
  • 2011. június 9.

Trafik

rés a présen: Hogy kezdtél zenélni, mi volt a Senkicsodák előtt? Matisz Flóra: Ének tagozatos iskolába jártam hatéves koromtól, volt opera tagozat, így az operaház gyermekszínésze voltam, aztán pár évig énekeltem a Magnificat énekkarban, 15 évesen meg fél évig a Maradandó Változások nevű kamaszpróbálkozásban vettem részt, és ez volt az első olyan formáció, amivel felléptem mint egyedüli énekesnő. Majd jött a Stonedcheck és az Eat me!-ben a rendszeres vendégzenélés hegedűvel.
2009 őszén léptem be a Slamballet zenekarba (a régi Caracas Underpop), háromnegyed évig voltam benne, aztán 2010 nyarán próbálkoztam először saját zenekarral.

rap: Mi vitt rá a zenélésre?

MF: Apukám zenész és zenekritikus, kiskoromtól kezdve reggeltől estig szóltak a jobbnál jobb zenék otthon, széles skálán, a rocktól a dzsesszen keresztül a klasszikus zenéig. Hihetetlen mennyiségű zene van a fejemben.Inspirálni nagyon sok minden tud, egy egyszerű beszélgetés vagy egy előadás is. Ugyanúgy lenyűgöz Paganini, mint az Underworld, de hat rám Keith Jarret és Coltrane is, az afrikai énekesnők vagy a Led Zeppelin. Elmegyek a MűPába, utána pedig egy technópartira.

rap: Miről szól a Senkicsodák?

MF: Egy duó Ádám Ritával. Zeneileg elég finom, mondhatni ambientes, ugyanakkor repetitív és minimál a dolog. Két énekkel, zongorával, szintetizátorral, hegedűvel, gitárral. Nem mondhatnám, hogydalokat játszunk. Érzeteket próbálunk megfogalmazni, hangulatokat megragadni, sok nehezen megfogalmazható, nehezen elmondható érzést. Könnyű komolyzene. Lendületesen indult, mert első találkozásunk alkalmával, anélkül, hogy kellett volna nagyon beszélni bármit, fél órán belül a zongoránál ültünk, és néztük, hogy mi az akkordmenet ebben meg abban a számban. Felállt egy kölcsönös hipnózis.Az első közös munka a D'watt Nemzetközi Kortárstánc és Cirkusz Fesztiválon zajlott, ahol én zenei felelős voltam, s öt zenésszel játszottunk Roberto Magro és Máthé Gabriella koreográfiája alá. A duó tavaly december elején indult, egy közös zenekar után, ahol elég sokan voltunk, s emiatt kissé döcögős volt. Élveztük, hogy nem kell ezer emberrel egyeztetni, ráadásul viszonylag ráérős tempóban voltunk, így nekiálltunk szinte mindennap 5-6 órákat zenélni, beszélgetni, együtt lenni. Sok helyre hívnak minket. Júniusban stúdióba készülünk, rögzítjük az eddig elkészült anyagot, közben alakulnak az új számok.

rap: Hol lesztek nyáron?

MF: Július 8-án az Odeon moziban játszunk a N.O.I. (Noise of Irrational) és Peter Ogi társaságában. Most nem is a koncertezés a lényeg, hanem az előző anyag felvétele, az új készítése és az elmélyülés benne.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?