rés a présen - Könnyű komolyzene" - Matisz Flóra énekes-dalszerző

  • .
  • 2011. június 9.

Trafik

rés a présen: Hogy kezdtél zenélni, mi volt a Senkicsodák előtt? Matisz Flóra: Ének tagozatos iskolába jártam hatéves koromtól, volt opera tagozat, így az operaház gyermekszínésze voltam, aztán pár évig énekeltem a Magnificat énekkarban, 15 évesen meg fél évig a Maradandó Változások nevű kamaszpróbálkozásban vettem részt, és ez volt az első olyan formáció, amivel felléptem mint egyedüli énekesnő. Majd jött a Stonedcheck és az Eat me!-ben a rendszeres vendégzenélés hegedűvel.
2009 őszén léptem be a Slamballet zenekarba (a régi Caracas Underpop), háromnegyed évig voltam benne, aztán 2010 nyarán próbálkoztam először saját zenekarral.

rap: Mi vitt rá a zenélésre?

MF: Apukám zenész és zenekritikus, kiskoromtól kezdve reggeltől estig szóltak a jobbnál jobb zenék otthon, széles skálán, a rocktól a dzsesszen keresztül a klasszikus zenéig. Hihetetlen mennyiségű zene van a fejemben.Inspirálni nagyon sok minden tud, egy egyszerű beszélgetés vagy egy előadás is. Ugyanúgy lenyűgöz Paganini, mint az Underworld, de hat rám Keith Jarret és Coltrane is, az afrikai énekesnők vagy a Led Zeppelin. Elmegyek a MűPába, utána pedig egy technópartira.

rap: Miről szól a Senkicsodák?

MF: Egy duó Ádám Ritával. Zeneileg elég finom, mondhatni ambientes, ugyanakkor repetitív és minimál a dolog. Két énekkel, zongorával, szintetizátorral, hegedűvel, gitárral. Nem mondhatnám, hogydalokat játszunk. Érzeteket próbálunk megfogalmazni, hangulatokat megragadni, sok nehezen megfogalmazható, nehezen elmondható érzést. Könnyű komolyzene. Lendületesen indult, mert első találkozásunk alkalmával, anélkül, hogy kellett volna nagyon beszélni bármit, fél órán belül a zongoránál ültünk, és néztük, hogy mi az akkordmenet ebben meg abban a számban. Felállt egy kölcsönös hipnózis.Az első közös munka a D'watt Nemzetközi Kortárstánc és Cirkusz Fesztiválon zajlott, ahol én zenei felelős voltam, s öt zenésszel játszottunk Roberto Magro és Máthé Gabriella koreográfiája alá. A duó tavaly december elején indult, egy közös zenekar után, ahol elég sokan voltunk, s emiatt kissé döcögős volt. Élveztük, hogy nem kell ezer emberrel egyeztetni, ráadásul viszonylag ráérős tempóban voltunk, így nekiálltunk szinte mindennap 5-6 órákat zenélni, beszélgetni, együtt lenni. Sok helyre hívnak minket. Júniusban stúdióba készülünk, rögzítjük az eddig elkészült anyagot, közben alakulnak az új számok.

rap: Hol lesztek nyáron?

MF: Július 8-án az Odeon moziban játszunk a N.O.I. (Noise of Irrational) és Peter Ogi társaságában. Most nem is a koncertezés a lényeg, hanem az előző anyag felvétele, az új készítése és az elmélyülés benne.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.