rés a présen - Lementünk a garázsba - Lázár Domokos zenész

  • .
  • 2010. január 21.

Trafik

rés a présen: Az Esti Kornél zenekar névválasztása az irodalomfakultáció miatt van? Lázár Domokos: Csak úgy jött. Sok borzalmas névötlet után ugrott be a másik gitárosunknak, Veres Imrének.
Szerintem illik a zenekarhoz, próbálunk többféle hangulatban létezni zeneileg, a sokféleség pedig fő tulajdonsága Kosztolányi Kornéljának.

rap: Tavaly megnyertétek a Borsodi Zenei Fesztiválok Tehetségkutatót, azóta hallani rólatok. Előtte mit csináltatok?

LD: A zenekar három éve létezik, harmadikos gimnazistákként alapítottuk Mezőtúron. Lementünk a garázsba, hangoskodtunk, és megszülettek az első saját dalok. A szárnypróbálgatások után beneveztünk több tehetségkutatóra, ahol kedvező szakmai visszajelzéseket kaptunk. Egyike volt ezeknek a kérdésben említett tehetségkutató, ami az első nagy fordulópont volt a zenekar életében. A külföldi koncertlehetőség mellett megnyíltak a jobb nevű pesti klubok kapui is, ami fontos volt ahhoz, hogy lássuk, miben kell még fejlődnünk.

rap: Megjelent az Egytől egyig című nagylemezetek, és beindult a folyamatos koncertezés. Mennyiben változtatja ez meg egy zenekar hozzáállását?

LD: Arra kell törekedni, hogy egyre profibbak legyünk. Próbával és fanatizmussal lehet elérni. Nem gondolkodunk stílusokban, bár szeretnénk, ha lennének olyan "stíluselemek", melyekről azonosítani lehet az Esti Kornélt. Nemrég írtunk egy számot, aminek a szövege arra a sajátos helyzetre is reflektál, amikor egy ismeretlen zenekar első ízben mutatja meg magát a közönségnek. Sok vidéki városba is eljutunk mostanában, általában nagyobb zenekarok (Kispál és a Borz, Pál Utcai Fiúk, Kiscsillag) vendégeként, a fővárosban pedig a Péterfy Bori és a Love Band koncertje előtt tartjuk januárban a lemezbemutatót, és ez mindig új kihívást jelent: aznap este mi vagyunk azok, akiket senki nem ismer, de ha jól játszunk, akkor lehet, hogy eljönnek a következő koncertünkre is.

rap: Ki írja a meglehetősen költői szövegeket, és ki szerzi az alternatívoktól megszokottnál kicsit zúzósabb zenéket?

LD: Hárman írunk szövegeket, Veres Imi, az énekesünk, Nagy Pisti és én, három eléggé különböző világ, ami megkönnyíti az önismétlés elkerülését. A zene közös.

rap: Mikor lesz új lemez, klip, turné?

LD: A következő lemezt sem fogjuk elkapkodni. A nagylemezes első klip február végén debütál, a tavaszi koncertekről pedig a honlapunkon (www.estikornelband.hu) lehet tájékozódni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.