rés a présen - Mindig most van - Bárdos Deák Ági zenész

  • .
  • 2009. október 22.

Trafik

rés a présen: Október 24-én Kontroll-koncert Debrecenben, aztán 30-án a PeCsában. Milyen apropóból állt össze megint a banda? Bárdos Deák Ági: Megyünk New Yorkba koncertezni, és pofátlanság lett volna nem megörvendeztetni a hazai rajongókat.
A Kontroll Csoport tiszavirágnyi létének alappillére volt a közönség, amelynek a korabeli, a rendszerváltás előtti lelkesítő jelenléte ugyanolyan bátorságot feltételezett, mint amilyen bátorságot tulajdonít az emlékezés a zenekarnak.

rap: Milyen munka van e visszatérés mögött?

BDÁ: Visszatérésről a szónak a folytonos jövőbeni jelenlétet sugalló értelmében nincs szó, ezért senkinek nem okozott problémát. Az Ági '100-at mindenképp megtartjuk, ha a zenekar minden tagja életben lesz. És persze majd jönnek a jogutódaink, egyben az utódaink, akik a hagyományrecycling nevében folytathatják a Kontroll Csoportot, ha ahhoz lesz kedvük. A próbákat a zenekar, mint anno az alakulásakor, 1980-ban, most is ugyanolyan komolyan veszi: alkalmanként négy órát próbálunk a Vágóhídon, az R33 karmafordító művészeti kommunában.

rap: Aktuális ma a Kontroll?

BDÁ: A jó szöveg, a jó dal, a jó művészet, miként a gazdag metafora, sok meglepetést tartogat az idő számára. A lázadó ember mint életkori sajátosság az emberi társadalmak kezdete óta a legtöbb "állampolgárból" kibújik egy "pillanatra". Mások, ők vannak kevesebben, egy életen át keresik a kihívásokat: folytonos kérdezéssel tükörbe néznek, és tükröt tartanak mások elé. Az ilyen folytonos keresők mindig otthonra találhatnak majd a Kontroll Csoport dalaiban, csakúgy, mint a művészeti undergroundban megmutatkozó lehetőségekben.

rap: Ej, de szépen mondottad! Furcsa, hogy a nyolcvanas évek undergroundja ennyire élő ma is.

BDÁ: Senki nem csodálkozik azon, hogy Lou Reed él és koncertezik, s ha mind élnének a Velvet Undergroundból, akkor természetes lenne, igaz, meglepetésszerű, ha játszanának is. Tehát, ami tartalmasan, minél nagyobb művészi fokon, azaz sűrítéssel jó, az az idő változásától nem romlik, épp ellenkezőleg: felvesz további tartalmakat, feltár újabb összefüggéseket.

rap: Mivel foglalkozol a bizonyos "utolsó" Nap-nap koncert óta?

BDÁ: "Utoljára az életben" - ez volt a Nap-nap koncert szlogenje. Az élet viszont nem áll meg. Elsősorban a szívügyeimmel foglalkozom, zenéléssel, írással és olvasással, a természetjárással legkivált. A lehető legtöbb időt próbálom a családommal tölteni. Kulturális események szervezésével, alkalmi publikációkkal és színpadi szereplésekkel tartom fenn magamat. A rendszerváltás első másfél évtizedében nehezen találtam meg a helyem a közösségben, és a létfenntartás szorításában fizikai munkáktól sem riadtam viszsza. Jelenleg a Gödör Klubban dolgozom, minimálbérért, hogy a függetlenségemet megőrizhessem, valamint tagja és alkalmi szervezője vagyok a Szépírók Társaságának. Novemberben, a Gödör Klubban több esemény is lesz, aminek a megvalósulásáért dolgoztam. Az egyik egy teljes éven át futó, tízrészes világirodalmi sorozat. A sorozat a 20 év New Wave címet viseli, és az elmúlt húsz év könyvterméséből válogat, a volt keleti blokk irodalmából. Szintén az elmúlt húsz évről szól majd kis merítéssel a november 14-én nyíló kiállítás a Gödör Beton-galériájában. A projekt címe MOST, ami a múlttal való szembenézést és az abból való építkezést jelenti. Amúgy meg: mindig most van.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.