Rigó Jancsi

  • .
  • 2008. október 9.

Trafik

Nem is tudom, szegény Rigó Jancsi tulajdonképpen (a kispórolt alapanyagoknak köszönhetően) olyan ehetetlenné vált-e vajon a cukrászdáinkban, hogy nem vesszük, vagy csak megfeledkeztünk róla, esetleg retróvá lett? Annak ellenére, hogy csokoládéból készül, ami nem mondható kifejezetten a magyar cukrászat legfontosabb alapanyagának, az egyik legjellegzetesebb süteményünk, van is mindenütt, csak talán régimódinak véljük. A csokoládékrémmel töltött, csokimázzal bevont kakaós piskóta a legenda szerint a híres magyar cigányprímásról kapta a nevét.
Egyszer Bécsben (vagy más források szerint Párizsban) játszott, ahol Chimay belga herceg gyönyörű fiatal feleségével a vacsoráját költötte. A hercegnőt teljesen elbűvölte Jancsi zenéje, de még inkább csillogó fekete szeme. Azonnal egymásba szerettek, a hercegnő elhagyta gazdag férjét, és Rigó Jancsival élt tovább, hóttáig. Rokona elmesélése szerint egyébként Jancsi csúnya volt és ragyás, ellenben nagyon értett a nők nyelvén. A sütemény igencsak munkaigényes, de a végeredmény kárpótol. Előző este érdemes elkészíteni, hogy a krém megszilárduljon, és szép kockákat lehessen vágni.

Rigó Jancsi

Hozzávalók (6 normál méretű,

vagy 12 minikockához)

3 tojás

60 g kristálycukor

60 g liszt

20 g kakaópor

Csokoládékrém:

4 dl kemény habbá vert tejszín

100 g étcsokoládé

Csokoládébevonat:

40 g étcsokoládé

fél evőkanál napraforgóolaj

A sütőt előmelegítjük 180 ·C-ra. A tojásokat szétválasztjuk, a sárgáját a kristálycukorral fehéredésig keverjük, félretesszük. A tojásfehérjét kemény habbá verjük, majd a két habot összekeverjük. "vatosan hozzákeverjük a kakaóporral elkevert lisztet. Egy sütőlemezt sütőpapírral lefedünk, liszttel vékonyan megszórjuk, majd az elkészített piskótából 200°400 mm-es lapot formázunk kenőkéssel. 8-10 percig sütjük. Közben elkészítjük a krémet: az étcsokoládét apró darabokra törjük, vízgőz fölé helyezzük, folyamatosan keverve felolvasztjuk. Elkeverjük benne a tejszínhab 1/3 részét, majd finoman beleforgatjuk a többi tejszínhabot. A kihűlt piskótalapot két egyenlő részre vágjuk. Az egyik lapot tálcára tesszük, és a csokoládékrémet vastagon, egyenletesen rákenjük. Hűtőbe tesszük. A bevonathoz a darabokra vágott (40 g) csokoládét fél ek. olajjal, gőz fölött felolvasztjuk. A piskótalapra öntjük, és késsel egyenletesen elkenjük. Megvárjuk, míg a csokoládébevonat megszilárdul, 5°5 cm-es (vagy kisebb) kockákra vágjuk, és így helyezzük a csokoládékrémmel bevont másik lapra. A hűtőben hagyjuk néhány órára (vagy egy éjszakára), tálaláskor forró vízbe mártott késsel kockákra vágjuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.