tévésmaci - A fehér farkas szerte szart a szirten

  • .
  • 2010. január 21.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché elmélyedt a rejtélyes pozsonyi eltűnés aktájában, rögtön feltűnt, hogy a dokumentumok még a csehszlovák titkosszolgálattól (StB) származtak. Mi a fenét tehetünk mi egy 1981-es eset felderítéséért? Ráadásul lezárt ügy, kábé egy hónappal később Somorjánál kifogtak egy vízi hullát, bár vagy tíz centivel magasabb volt, és már nem lehetett egyáltalán felismerni, de a fogminták varázslatosan stimmeltek, így a hatóság szerint a maradvány Jirka Schelingeré, a népszerű cseh énekesé - minden kétséget kizáróan.
Csakhogy a dosszié tartalmazott néhány jelentést a magyar társszervektől, melyekben nem kevesebb áll, mint hogy itt meg ott látták az énekest Magyarországon. Tán ezen kéne elindulni - bár azonosítatlan vízi hullákból kétségkívül nem szorult behozatalra szocializmust építő hazánk. Inkább jól álltunk. Sztupa kinézett a Böse Kuh strassei fedett lakás erkélyéről, s kedélyes helyieket látott, amint tömegesen siettek piknikezni a Práterba. A válla fölött átkukucskáló Troché felkiáltott: két dologra azért felhívnám a figyelmedet! Sztupa régen látta ilyen felindultnak. Ad egy, tudtad te, hogy a leopoldstadtiak csak Kuhdammnak becézik az utcát? S szerinted van ennek valami köze a Tiroli bocik című, Pesten oly gyakran játszott kupléhoz? Szerintem lehet, hogy van, de én a tévé miatt jöttem, kiskezitcsókolom. Hol a beteg?

Pénteken (22-én) tartja a művelt világ a magyar kultúra napját, amit persze mi sem hagyhatunk szó nélkül, mert élünk-halunk érte. Továbbá a Duna tévéért, aki ez alkalomból két marhaságot bányászott ki a komcsiból: az este hétkor kezdődő Eltüsszentett birodalom leginkább arról híres, hogy mesefilm létére betiltották politikai okokból (asszem' véget ért benne a zsarnokság - ezt nem tűrték Révaiék). Soós Imre és Krencsey Marianne párosa nyilván megérne egy misét, és az is érdekelne, milyen a Filmmúzeum (szénné játszotta már a filmet) és a Duna keresztolvasottsága. A 22.40-kor kezdődő Makra még cifrább eset, az izzó szemű és magasabb néposztálybéli csajokra ácsingózó munkásfiatalt adó Juhász Jácint játéka viszont megéri a Kertész Ákos-adaptáció összes többi nyűgét.

Szombaton elindul a Fellini-láz a csatornákon, ami nekem voltaképpen a kedvemre van, pedig tudom jól, hogy csak a Kilenc című amerikai mozimusical promója az egész. Az m1-en 23.10-kor Casanova, amiről az jut eszembe, hogy már négy részt láttam az új, New York-i 24-ből.

Vasárnap a Viasat3 21.20-kor tesz kísérletet a híres Ridley Scott álságos, ám állítólag népszerű "női road movie-jával" (Thelma és Louise). Délután az m2-n (16.40-kor) a Svejk, a derék katona, egy özönvíz előtti csehszlovák adaptáció, ami anno a nagyszerű Rudolf Hrusínsky pályabelépőjét jelentette (szerintem egyéb érdeme nincs is a filmnek - ráadásul két részben adják). Este nyolckor a Duna tévé veszi át a Fellini-stafétát A bikaborjakkal, édesanyám, a főszerepben: Alberto Szordínó!

Hétfőn délután ötkor Üvöltő szelek az MGM-en, még mindig ez sem az, amit én akarok. Kettőkor volt a Filmmúzeumon Zolnay Pál érdekes filmje, Iglódy Istvánnal és Kiss Manyival a Hogy szaladnak a fák persze arról szól, amiről az összes korabeli kamuflázs, hogy a fiatal, első generációs értelmiségi visszatér fatornyos falujába, és mindenki néz hülyén. Jeremy Irons F. Scott Fitzgeraldot játszik este fél tízkor az m1-en Az utolsó hívásban - higgyék el, fordítva sem lenne jobb.

Kedden az MGM 13.15-kor "műsorára tűzi" a Charlie Chan és a sárkánykirálynő átka című hülyeséget, de sajnos ez sem az igazi, hanem valami utózmány 1981-ből Peter Ustinovval és Michelle Pfeifferrel.

Szerdán az Eltávozott nap bizonyítja, hogy Zolnay nem volt egy Robinson az előbb említett szakágban (Duna Tv; 00.20). S fél kilenckor újra Federico, ezúttal a Fellini Rómája és Róma Fellinije pereg az MGM ekránján.

Csütörtökön barátunk, Takeshi (a Kitano) virít az Erőszakos zsaruval, ami persze messze nem akkora szám, mint amekkora kultusza van a csávónak. De hát átverés az egész, tévézni pedig felesleges!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.