tévésmaci - A sül és a pisztrángok

  • .
  • 2009. július 30.

Trafik

Régen, még amikor a törökőriek csak a környék föltörekvő csoportjai közé tartoztak, Jakénak Bútorraktár mellett volt egy másik hadnagya is. Lenolaj első ránézésre helyes, kölyökképű suhanc volt, a környékbeli lányok, asszonyok kedvence.
Valójában egy alattomos kígyó, bár nem híján némi betyárbecsületnek. Szemben a többiekkel, nem őslakos törökőriként - jóformán az óvoda helyett - keveredett a bandába, hanem afféle jövevény volt. Még abban sem volt biztos senki, hogy egyáltalán a Törökőrön lakik, sokan először kis-zuglói vagy istvánmezei kémet sejtettek benne. Aztán a nagy ligeti háborúban eloszlatta az efféle kétségeket, először is ő hozta össze - máig sem tudni, hogyan - a szövetséget a herminamezeiekkel. Jakéék gazszálat rágcsálva süttették a hasukat a vasúti töltésen, azt hitték, teljes biztonságban vannak. 'rszemek a Thököly úton, őrszemek az Egressy úton, mögöttük a vasút, szemben a házak, a "mieinkkel". És akkor az egyik ház előkertjének megcsikordult a kapuja, Öreg Hal, a herminamezeiek vezére úgy lépett ki rajta, mintha csak kedves kuzinjánál járt volna látogatóban, s épp most vettek volna kedélyes búcsút. Ám az utcán hirtelen feléjük fordult, mindenki azonnal felpattant, és ő egyenesen Jake arcába nézett. Itt baj lesz, susogta Répa vagy Retek, az ikrek valamelyike. Egy pillanatra valóban fölizzott a levegő. Aztán hirtelen éles fütty hasított a csendbe, s fönn, a töltés tetején, a síneken csíkos szeneslegénytrikóban, koszos arccal, szemébe lógó rakoncátlan fürtökkel megjelent Lenolaj. Vigyorgott mind a negyven fehér fogával. Nekünk meg el kellett jönnünk tévét nézni.

Pénteken (31-én) este ugyanis választással indítjuk a hetet. 21.45-kor a film+-on, feltehetően a közelgő Becstelen brigantyk-premier jegyében elkezdik vetíteni a Jackie Brownt. Megjárja, nem mondom, bár én szemrebbenés nélkül húznék ki belőle úgy háromnegyed órát (például a Robert de Nirót teljesen). Ez ellen indítja az m2 tíz perccel később a régi idők moziját, az 1967-es Mezítláb a parkbant, a poétikusan ifjú Robert Redforddal és a fénykorát élő Jane Fondával. A lányok és a fiatalok éjfél után (huszonöt perccel) megnézhetik - még mindig a filmplűn - az Elveszett jelentést.

Szombaton csókoltatom a vombatom. Ebédre Hawaii csirke (Julie Andrews) 1966-ból, 12.40-kor az m1-en, George Roy Hill tálalásában, majd este ugyanitt folytatódik Maár Gyula ünneplése A lőcsei fehér asszony 1976-os tévéváltozatával. A főszerepben persze Törőcsik Mari. Azért folytatódik, mert az m2-n már délután elkezdődött az 1982-es Nápolyi mulatságokkal (szintén tévére szánt produkció). A Filmmúzeumon este nyolc harminckor megy egy Eldorádó is, ki nézi meg? A Duna tévén éjjel (0.30) egy Bergman-film, a Szűzforrás - dús napunk volt, igaz-e?

Vasárnap ismét megtaláljuk Az élet értelmét a Monty Python kalauzolásával a tv2-n, 23.25-kor. Húsz perc múlva az m2-n bukkanhatunk egy arg.-sp.-fr.- belg. hibridre 2005-ből: az Északkelet szegénységről, gyerekkereskedelemről és vérlázító szociális igazságtalanságokról szól. Aki nem bírja, bírja mégis. Vagy egy óra elteltével váltson a Dunára: az Anna nyara című gör.-sp. kombináció a hazatérés, a régi/új élet megtalálása körül motoz az érett asszonyként is szédítő Angela Molina részvételével.

Hétfőn egy vagányul giccses örömfilm a múlt század végéről: Veszett a világ: tv2, 0.45. A Viasat3-on 23.35-kor volt Nyócker, most se' hagytam ki. Nem úgy, mint kilenckor a Filmmúzeón az Esti Kornél csodálatos utazását.

Kedden A múmia közbeszól este kilenckor a Dunán. Zsír kis műsor 1967-ből Ruttkai benne Chantal, a lehengerlő franszia sanzonett, aki a titkos találmányt akarja elrabolni szegény magyaroktól. Kis híján vége is lesz az MGM-en 22.20-kor kezdődő - jócskán túlértékelt - Gyilkossághoz öltözve című Brian de Palma-hirigre.

Szerdán végre pihen a gép.

Csütörtökön pedig egy Vénkisasszony jön éjfél előtt öt perccel a Dunára, hogy megüzenje 2006-ból, menynyire nehéz az élete Svájcban a szerb emigránsoknak.

Nem annyira, mint a tévénézőknek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.