tévésmaci - A sül eszik-iszik, jó dolga van, nézi a vizet

  • .
  • 2008. június 5.

Trafik

"Na igen, ha jól megy, akkor a legszebb érzés ott állni a színpadon és együtt lélegezni a nézőkkel. Melyik szerepemet szerettem a legjobban? Hát persze hogy a Panzió részeges vén diákját, Halibutot.
Tizenhat évig játszottuk! Néhányszor Pesten is" - mondotta a Filmkultúra 1998. januári számában Jirí Menzel Katerina Posovának. Mély leülepedett élménye lehet, vagy megakadt benne a húszkoronás, mert minden más interjújában is elmeséli (és imád nyilatkozni). Ha mi lennénk a valaha szebb napokat látott majsztor, ma is így lennénk vele, szaltózott és gumitestű és önfeledt volt benne - vége a régi időknek azóta. No mármost az a helyzet, hogy június 8-án, vasárnap a Filmmúzeum csatorna lenyom egy filmet, az a címe, mindjárt eldobom magamat, hogy Panzió szabad urak számára. Hogy oda ne rohanjak: "számára". Cseh film, készült 1967-ben, rendezte Jirí Krejcík. Ez a cseh új hullám fénykora épp, Krejcík ugyan már ekkor szinte veterán, vagy inkább példaképe az új fiúknak. Feszt az irodalmat emlegetjük, ha a nová vlna szóba jön, pedig majd' ugyanannyi köze volt annak a csomó kis prágai művészszínházhoz (szűk, kísérletező szándékú műhelyek, amik aztán éppolyan kulturisztikai célállomások lettek, mint az U Fleku). No, itt rendezte Krejcík azt a Bedtime Storyt, amit Menzel is emleget, és amit a címfordító nem ismer, hisz van annak becsületes magyar címe: Nőtlen urak panziója (szerzette Seán O'Casey, sokat lehet röhögni rajta). Mindegy, sietni kell tévézni, úgy van az, hogy maguk valszeg nem Menzellel látják most, mert Krejcík csinált egy filmet és tévéváltozatot is a Cinoherny Club előadásából, s Menzel a tévésben van, ez meg szerintem a mozis, amiben Jirí Hrzán (Barbora Hrzanová apukája) adja a részeg disznót. Krejcík persze egyiküket sem akarta, hanem Pucholtot (a Szösziből Milda, a Fekete Péterből meg Cenda), de az akkor már csomagolt disszidálni. Hát, inkább a tévé, mint a csehek, nem?

Pénteken (6-án) persze folytatódik a történetünk, hiszen a Filmmúzeum 17.35-kor elővezeti Krejcík másik 1967-es filmjét, az a magyar címe, hogy Esküvő istenigazából (én már nem szólok). Nos, ez volt Vladimír Pucholt utolsó cseh filmje, mielőtt elhúzott volna Londonba orvoslást tanulni (a rendszerváltás után persze hazatért, mondták neki: helló, helló). A Film+-on a világ legrosszabb filmje, egy Kuroszava-átirat (tán A testőr, kit érdekel) Bruce Willisszel 21.10-kor: Az utolsó emberig.

Szombaton kezdődik a foci Eb! Úgyhogy be is csuktam a rádióújságot, bár témába vágó dolgozat 23.10-kor a tv2-n a Gépállat SC Vinnie Jonesszal és Jason Stathammel, hogy a kedvencemet, David Hemmingset ki ne hagyjam (alkeszabb feje van, mint Hitzfeldnek és Fergusonnak együtt). Kilenckor volt Sörgyári Capriccio is az m2-n (nem állta ki az idő próbáját, szerintem). Csak a reggel meg a délelőtt volt szép, azok is csak az HBO-n: 9.20-kor Idétlen időkig, 11-kor Szabadság, szerelem.

Vasárnap pofán váglak. 15.55-kor a Filmplűn Az epsomi úriember, Jean Gabin és Louis de Funés párosa 1962-ből. Vissza a jövőbe 2. a tv2-n fél ötkor (jövő héten a Vissza a jövőbe 3. a tv3-on lesz). Lehet, hogy gáz, de én szeretem Ira Levint, ezért ki is hagyom a tv2-n 21.55-kor kezdődő Stepfordi feleségeket Nyikoláj Kidmannal.

Hétfőn az RTL Klubon 21.15-kor azért érdekes a Charlie angyalai, mert tesztelhetjük a nőket: az előző, több mint harminc éve esett kellemetlenségben (tévésorozat) Farrah Fawcet meg Kate Jackson bombázónak számítottak, ma meg ha meglát róluk egy képet az ember, nem tudja abbahagyni a röhögést. Tipikusan harminc év múlva esetleges elfoglaltságnak tűnik Cameron Diaz vagy Drew Barrymore gusztálgatása.

Kedden hagyjál, fáj a fejem!

Szerdán a hülye címek napja van, első helyezett a Fehér izzás (Duna; 23.00; magy. 1949; ff); második a Gyilkos csönd (m2; 21.55; am. 2003); harmadik a Jelenetek egy házasságból (Filmmúzeum; 20.00, izé, svéd tán).

Csütörtökön a világ legrosszabb filmje Al Pacinóval és Robert de Niróval. Szemtől szemben, tv2; 21.10. Semmi esetre se tévézzenek, mert japán tudósok egy csoportja bebizonyította, hogy a tévézéstől egy kesernyés árnyalatot kap az izzadságszag. Továbbá szerintem az NSZK nyeri az Eb-t.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”