tévésmaci - A sül eszik-iszik, jó dolga van, nézi a vizet

  • .
  • 2008. június 5.

Trafik

"Na igen, ha jól megy, akkor a legszebb érzés ott állni a színpadon és együtt lélegezni a nézőkkel. Melyik szerepemet szerettem a legjobban? Hát persze hogy a Panzió részeges vén diákját, Halibutot.
Tizenhat évig játszottuk! Néhányszor Pesten is" - mondotta a Filmkultúra 1998. januári számában Jirí Menzel Katerina Posovának. Mély leülepedett élménye lehet, vagy megakadt benne a húszkoronás, mert minden más interjújában is elmeséli (és imád nyilatkozni). Ha mi lennénk a valaha szebb napokat látott majsztor, ma is így lennénk vele, szaltózott és gumitestű és önfeledt volt benne - vége a régi időknek azóta. No mármost az a helyzet, hogy június 8-án, vasárnap a Filmmúzeum csatorna lenyom egy filmet, az a címe, mindjárt eldobom magamat, hogy Panzió szabad urak számára. Hogy oda ne rohanjak: "számára". Cseh film, készült 1967-ben, rendezte Jirí Krejcík. Ez a cseh új hullám fénykora épp, Krejcík ugyan már ekkor szinte veterán, vagy inkább példaképe az új fiúknak. Feszt az irodalmat emlegetjük, ha a nová vlna szóba jön, pedig majd' ugyanannyi köze volt annak a csomó kis prágai művészszínházhoz (szűk, kísérletező szándékú műhelyek, amik aztán éppolyan kulturisztikai célállomások lettek, mint az U Fleku). No, itt rendezte Krejcík azt a Bedtime Storyt, amit Menzel is emleget, és amit a címfordító nem ismer, hisz van annak becsületes magyar címe: Nőtlen urak panziója (szerzette Seán O'Casey, sokat lehet röhögni rajta). Mindegy, sietni kell tévézni, úgy van az, hogy maguk valszeg nem Menzellel látják most, mert Krejcík csinált egy filmet és tévéváltozatot is a Cinoherny Club előadásából, s Menzel a tévésben van, ez meg szerintem a mozis, amiben Jirí Hrzán (Barbora Hrzanová apukája) adja a részeg disznót. Krejcík persze egyiküket sem akarta, hanem Pucholtot (a Szösziből Milda, a Fekete Péterből meg Cenda), de az akkor már csomagolt disszidálni. Hát, inkább a tévé, mint a csehek, nem?

Pénteken (6-án) persze folytatódik a történetünk, hiszen a Filmmúzeum 17.35-kor elővezeti Krejcík másik 1967-es filmjét, az a magyar címe, hogy Esküvő istenigazából (én már nem szólok). Nos, ez volt Vladimír Pucholt utolsó cseh filmje, mielőtt elhúzott volna Londonba orvoslást tanulni (a rendszerváltás után persze hazatért, mondták neki: helló, helló). A Film+-on a világ legrosszabb filmje, egy Kuroszava-átirat (tán A testőr, kit érdekel) Bruce Willisszel 21.10-kor: Az utolsó emberig.

Szombaton kezdődik a foci Eb! Úgyhogy be is csuktam a rádióújságot, bár témába vágó dolgozat 23.10-kor a tv2-n a Gépállat SC Vinnie Jonesszal és Jason Stathammel, hogy a kedvencemet, David Hemmingset ki ne hagyjam (alkeszabb feje van, mint Hitzfeldnek és Fergusonnak együtt). Kilenckor volt Sörgyári Capriccio is az m2-n (nem állta ki az idő próbáját, szerintem). Csak a reggel meg a délelőtt volt szép, azok is csak az HBO-n: 9.20-kor Idétlen időkig, 11-kor Szabadság, szerelem.

Vasárnap pofán váglak. 15.55-kor a Filmplűn Az epsomi úriember, Jean Gabin és Louis de Funés párosa 1962-ből. Vissza a jövőbe 2. a tv2-n fél ötkor (jövő héten a Vissza a jövőbe 3. a tv3-on lesz). Lehet, hogy gáz, de én szeretem Ira Levint, ezért ki is hagyom a tv2-n 21.55-kor kezdődő Stepfordi feleségeket Nyikoláj Kidmannal.

Hétfőn az RTL Klubon 21.15-kor azért érdekes a Charlie angyalai, mert tesztelhetjük a nőket: az előző, több mint harminc éve esett kellemetlenségben (tévésorozat) Farrah Fawcet meg Kate Jackson bombázónak számítottak, ma meg ha meglát róluk egy képet az ember, nem tudja abbahagyni a röhögést. Tipikusan harminc év múlva esetleges elfoglaltságnak tűnik Cameron Diaz vagy Drew Barrymore gusztálgatása.

Kedden hagyjál, fáj a fejem!

Szerdán a hülye címek napja van, első helyezett a Fehér izzás (Duna; 23.00; magy. 1949; ff); második a Gyilkos csönd (m2; 21.55; am. 2003); harmadik a Jelenetek egy házasságból (Filmmúzeum; 20.00, izé, svéd tán).

Csütörtökön a világ legrosszabb filmje Al Pacinóval és Robert de Niróval. Szemtől szemben, tv2; 21.10. Semmi esetre se tévézzenek, mert japán tudósok egy csoportja bebizonyította, hogy a tévézéstől egy kesernyés árnyalatot kap az izzadságszag. Továbbá szerintem az NSZK nyeri az Eb-t.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.