tévésmaci - Izé, ecet, sül

  • .
  • 2008. május 22.

Trafik

A protokoll végtelenül egyszerű volt, bár Sztupát ez is bosszantotta, megjegyzéseket tett, hogy hamarosan a mosdó felkeresése sem lesz rendszabálymentes. Viszonylag nagy pontossággal megjelölt időpontban kellett a Boráros téri HÉV-végállomás pénztárához járulni, és bemondani, hogy Ómafa urat keresik.
A kontyos pénztárosnőnek szeme sem rebbent - csak egyszer ne lenne egy ilyen szituban kontyos a pénztárosnő (ráadásul Törökné, de ez tényleg nem tartozik ide). Mintha az lenne a legtermészetesebb, hátramordult, hogy "Ómafa úr!", hangjában sem gúny, sem alázat, s a viaszosvászonnal borított (ha egyszer viaszos sem lenne a vászon) szolgálati asztal mellől - bicskáját bekattintva, száját törölve - felemelkedett egy BKV-s ruhát viselő alak. Odaszólt Töröknének, hogy "nem teszem el", nyilván az ennivalóra utalt. Hátrafelé jött ki, megkerülte a várót, addigra Sztupa és Troché is kilépett a peronra. Kezeltek, s az ember a HÉV felé intett, "van még két percünk, vessenek egy pillantást az épület falán megjelölt pontra". Egy vörös krétával rajzolt keresztre mutatott. "Megbízóim úgy akarják, ott legyen a szerencsétlenség emléktáblája. S ők akarják..." Mintha kacsintott volna, de lehet, hogy csak tikkelt. Mi viszont nyissuk ki jól a szemünket, mert kezdődik a tévéműsor.

Pénteken (23-án) nagyon fenn kezdjük a hetet; remélem, a kedvemért lesz este nyolckor a Filmmúzeumon a Fantozzi tovább tűr - mert az vagyok én, a Fantozzi... subisce ancora, jó, mi? Apropos, kitalálták az asszonka nevit? Szerintem a sorozatdzsankiknak nincsen olyan alfajuk, amelyik az európai szériákra gerjedne, de olyan pláne nincs, amék' a franciákra. Ilyenformán remélem, nem nézi senki se az m2-n este kilenckor induló tizennyolc részes Közvetítő c. krimiszalagot.

Szombaton indexen a vombatom, hát maradok a Filmmúzeumon. Esteli fél tízkor kezdődik az Arcok (ez úgyis egy '68-as szám). Na, ki rendezte? Az m2-n az ilyenkor (ma 22.30-kor) szokásos Woody Allen, a Lövések a Broadway-n. 23.40-kor kell otthagyni, mert a tv2-n Jan de Bont egy Shirley Jackson-adaptációval keresi a kedvünk: Az átok. Tudom, hogy ciki, de nekem az első Speed (Féktelenül) és a Twister is bejött, pörgött fönn a légben a tehén, mint vrtlník.

Vasárnap fakó lovam a vécébe tolat! Most szólok, hogy semmiképpen meg ne nézzék este nyolckor a megtévesztő című Artúrt az RTL Klubon, s a gyereknek se engedjék, mert Merlin például egy hadvezér v. mi benne, ennyi erővel lehetne az NSZK fővárosa is. Volt délután (14.10-kor) egy Lúdas Matyi a Dunán, de nem néztem meg, mert azt írta az újság, hogy 1994-es. Máskülönben meg nyolckor úgyis Iszka utazását kell nézni a Dunán, azt meg jobb, ha megmutatják a gyereknek. Éjfél előtt negyed órával, milyen nagy találmány ez a tévé (tv2), azt mondhatják Audrey Tautou-nak, hogy Drágaságom. Jön az öregapám, hogy ő nézte volna az MGM-en 12.35-kor A francia hadnagy szeretőjét. Meghiszem azt, tata, csak hát elfelejtettem szólni.

Hétfőn csinos kis western a Filmmúzeumon, 15.30-kor: Út Santa Fébe. Amikor egy magyar ugráltatta az amerikai elnököt, rendezte: Kertész Mihály, Errol Flynn és Olivia de Havilland partnere pedig Ronald Reagan. Az HBO-n 16.25-kor Jacko, Moonwalker. Este kilenckor egy nagyon hülye című 2002-es német krimi az m2-n: A nyolcadik halálos bűn: A Toscanini körhinta.

Kedden semmi kedvem.

Szerdán a film+-on este 11-kor a Pillangó, a párizsi májer története, műmájer elővezetésben, bár én Steve McQueent pont csipázom (kár, h. péntek már a jövő heti Smacié, mert akkor meg a Duna nyomja le, igaz, 22.25-kor). Az HBO-n este nyolckor Konyec, a Filmmúzeumon fél tízkor Az öldöklő angyal (maguk is azt hitték gyerekkorukban, hogy ebben keményít be Simon Templar?).

Csütörtökön már csak délelőtt kell letudnunk egy Ned Kelly-paródiát: Kerge Kelly; RTL Klub; 11.35. Bár én azt hiszem, hogy nincs annál paródiább, mint amikor Mick Jaggerrel játszatta el a híres ausztrál elmebeteget a jobb napokat is látott Tony Richardson. Hát, így tévézzenek, megbetegedhet tőle az elméjük, már ha van.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.