A világszép 2-es villamos

Különböző kilátások

Tranzit

A közlekedési társaság a múlt héten oly büszkén hirdette, hogy a 2-es villamos nemcsak a berlini 68-ast előzte meg, de mindjárt a világ hetedik legszebb villamosvonalának választották, mintha ettől varázsütésre megváltozna a fővárosi tömegközlekedés fokozatos pusztulása. Ráadásul a 2-es már akkor világszép vonal volt, amikor máshogy számozták. Több mint száz évvel ezelőtt.

A National Geographic listáját persze ugyanúgy nem kell komolyan venni, mint a "legjobban öltözött popsztár"-választást vagy az évszázad meccse szavazásokat. Ne jöjjön senki a dolog turisztikai jelentőségével, mert kötve hinnénk, hogy a kanadai idegenforgalom attól lendül fel, hogy utazók tömege özönlik Torontóba, a legszebbnek kikiáltott Queen 501-es villamos kedvéért. Különben is elég furcsa ez az összeállítás. Úgy tűnik, a győztes leginkább méretével (25 kilométeres pályahossz) vívta ki a zsűri elismerését, míg a harmadik helyen végzett New Orleans-i St. Charles avval, hogy azt hihetnénk róla (mármint a járműről), hogy a hollywoodi filmesek felejtették itt 1951-ben, A vágy villamosa forgatása után. Az ezüstérmes seattle-i George Benson Waterfront mindjárt egy mozgó közlekedési múzeum, a vonalon ezeréves ausztrál, új-zélandi és egyéb egzotikus járművek közlekednek, a névadó azonban nem a híres dzsesszgitáros, hanem gyógyszerészként és városatyaként működő névrokona, aki az 1980-as évek elején találta ki és valósította meg ezt az őrületet. És persze említhetnénk a negyedik helyezett friscói streetcart, ami minden bizonnyal alanyi jogon került a listára, vagy a szintén mozimániás lisszaboni 28-ast, amit viszont megelőzött a mi 2-esünk. De mindezekkel együtt csak egyvalamiben lehetünk biztosak: nincs még egy olyan nagyvárosi panoráma, amilyet a pesti Duna-partról látni.

16-os a harmincas években


16-os a harmincas években

Fotó: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye

 

Az idén ünnepelnénk

a budapesti villamosközlekedés megindításának 125. évfordulóját, ha lenne rá okunk, ám nem véletlen, hogy a szépre oly érzékeny városatyák hosszú ideig nem pártfogolták, hogy a folyó menti kilátást villamos rondítsa el. Noha a századfordulóra már megépült az (azóta javarészt felszámolt) budapesti és környéki pályák többsége, csak 1904. október elsején jött el a pillanat, hogy az akkori két nagy, egymással versengő közlekedési cég egyike, a Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) pályát építhessen az Eskü (ma Március 15.) tér és az Újpesti rakparton lévő Viktória gőzmalom között. (A korabeli utasok a Margitszigetben is gyönyörködhettek volna, csakhogy akkoriban a rakparton egymásba értek az ipari üzemek.)

Az engedélyezés hátterében minden bizonnyal a majd' húsz évig épülő Országház 1904-es, teljes átadása is közrejátszhatott, hiszen a konkurens Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) vezére, Jellinek Henrik egy igazgatói ülésen már 1903 januárjában felhívta a figyelmet, hogy "képviselői körökben az az óhaj merült fel, hogy az új parlamenti palota a mainál kedvezőbb közúti vasúti összeköttetést nyerjen".

A BKVT barna villamosaival az Alkotmány és Nádor utca felől "támadott", míg a BVVV a Duna-parton közlekedtette sárga kocsijait a Parlamenthez. Noha a színválasztás nem játszott szerepet abban, hogy mely társaság járműveinek utasai gyönyörködhessenek a budai panorámában, mégis ide kívánkozik, amit hét évvel később a jeles művészettörténész, Lyka Károly írt a Művészet című folyóiratban: "De ha a nagy általános összefüggés, a városkép egységes alakulása nem is kormányozható manapság egykönnyen, apróbb részletkérdésekben mégis elérhetnénk egyet-mást. S ne higgyük, hogy ezek a részletek nem érdemlik meg a figyelmet. A várostanulmányozó hamar rájön arra, hogy egy városrész artisztikus hangulatára minő fontos hatással lehetnek látszólag szerény tényezők is. Budapesten például a Nagykörút egész képe üdébb és derültebb, mint a régi körúté (Váci, Károly, Múzeum körút), amihez nagyban hozzájárul az a csekélység, hogy amannak tipikus és sűrű sorban járó forgalmi eszköze, a városi villamoskocsik vidám sárga színűek, holott a régi körúton tompa, semmitmondó barna színűek a kocsik. Ez valóban csekélység, de tessék az utcaképet ebből a színszempontból megfigyelni: nyilvánvalóvá lesz a hatás nagy különbsége."

Tán mondanunk sem kell, hogy a BVVV 1904-es járata, amely egyébként a Duna-partról a Belvárosba kanyarodva a Kecskeméti utca-Baross utca-Orczy tér-Simor (Vajda Péter) utca vonalon egészen a Népligetig közlekedett, nemhogy 2-es, de semmilyen számot nem kapott, akkoriban ugyanis csak különböző színű tárcsákkal, illetve a végállomások feltüntetésével jelezték, hogy merre megy a villamos. De 1910 novemberében, amikor megszámozták a budapesti járatokat, és a BKVT kocsijai a páratlan, a BVVV-éi a páros számokat kapták, akkor sem a 2-es járta a vonalat (az a Klauzál tér környékén kanyargott), hanem a 16-os - amit ráadásul 1911. április 25-től, a Dráva utcán át a Váci útig meghosszabbítottak.

A maratoni járatot

csak a Tanácsköztársaság után kurtították valamelyest, a Népliget helyett csak az Orczy térig járt, ám menetideje még így is 104 perc volt. De ennél sokkal érdekesebb, hogy a 16-ost (és az összes többi járatot) 1923-tól üzemeltető egyesített közlekedési vállalatnál, a Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt.-nél, a nevezetes Beszkártnál arra is különös figyelmet fordítottak, hogy a parton megfelelő átszállási kapcsolatot létesítsenek az akkor még sokkal sűrűbben és menetrend szerint közlekedő hajójáratokhoz. Jellemző, hogy a hajózási szezonban egy pluszmegállóhelyet is beiktattak a Petőfi tér és a Vigadó tér között, a Bristol szálló előtt.

A vonal történetének első nagy változása az 1926-os évhez köthető: megszűnt a villamospálya a Rudolf (Széchenyi) rakparton, a 16-os így az Akadémia utcán keresztül jutott új végállomására, a Rudolf (Jászai Mari) térre. Ekkor került először képbe a 2-es járat, amelyik a Keleti pályaudvar felől a Festetics utca-Bezerédi u.-Népszínház u.-Blaha Lujza tér-Rókus kórház-Nyár u.-Klauzál tér-Nagymező u.-Báthory u.-Kossuth Lajos tér-Személynök (Balassi Bálint) u. vonalon érkezett a Rudolf térre. Majd 1927 novemberétől, az akkoriban épülgető Pozsonyi úton át vette az irányt a Dráva utca felé - épp a "hosszú" 16-ost felváltva. A járat egy évvel később már a Vágány utcáig közlekedett az új Aréna (Dózsa György) úti vágányokon.

Mielőtt teljesen belegabalyodnánk a két háború közötti időszak mai szemmel amúgy is áttekinthetetlen villamoshálózatába, legyen elég annyi, hogy a panorámás 16-os története akkor ért véget, amikor a Beszkárt a negyvenes évek elején felújította a pesti Duna-parti vonalat. Új műtárgyak épültek - egyebek mellett a Lánchíd pesti hídfőjénél lévő alagút -, s az akkori legkorszerűbb pályán, 1943-ban induló új járat számjelzése immár a 2-es lett (a régi 2-es pályájának javát ekkor szedték fel), és viszonylag rövid szakaszon, az Eskü tér és a Rudolf tér között közlekedett alig pár hónapot - 1944 májusáig.

A háború után a vonalat viszonylag gyorsan, 1946 augusztusára helyreállították, sőt hamarosan meghosszabbították előbb a Fővám térig, majd a Vámház körúton át a Kálvin térig. De ahhoz, hogy panorámás pályája ismét a Kossuth térig érjen, mint oly sok mindenhez akkoriban, Rákosi Mátyás parancsa kellett: 1949-ben felszólította az éppen szétverés előtt álló Beszkárt vezetését, hogy azonnal tüntessék el a 2-est az Akadémia utcából, mivel ott van a Magyar Dolgozók Pártjának székháza, és a villamos csörömpölése zavarja a dolgozókat.

Nem sokkal ezután megépült a pálya időközben Dimitrovra átkeresztelt Fővám téri aluljárója, így 1951-től már nem volt akadálya annak, hogy a 2-es a Boráros térig közlekedjen, majd 1973-tól jelenlegi végállomásáig, a Közvágóhídig. A BKV elődje, az 1949-1968 között működő Fővárosi Villamos Vasút (FVV) afféle kirakatjáratként kezelte a 2-est, 1956-tól itt közlekedtek először az akkor vadonatúj, ám a forgalomból csak nemrégiben kivont UV-villamosok, két évvel később az alumíniumvázas kísérleti villamosokat (ezüst-kék fényezéssel) itt próbálták ki, 1967 októberében pedig az ún. ipari csuklós Ganz-villamosok is ezen a vonalon mutatkoztak be.

Azóta viszont mintha megállt volna az idő: ma is ugyanezek a villamosok közlekednek - bár többszöri felújítás után - a 2-es vonalán. Negyvenöt év alatt a leglátványosabb változást az új Fővám téri aluljáró jelentette, ami a soha el nem készülő metróhoz biztosít kényelmes átszállási lehetőséget. De ne duzzogjunk, a panorámát egyelőre még senki nem tudta elrontani.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.