Kiállítás

Leltár miatt nyitva

Szabad a pálya - Technikai fejlődés és mindennapok a dualizmus korában, 1867-1914 között

  • - legát -
  • 2012. november 18.

Tranzit

Magyarországon a XIX. század végén jött el az ideje annak, ami jobb helyeken évszázadokkal korábban megtörtént. Nem tudni, mi lett volna, ha az addig a szinte csak Széchenyi fantáziájában élő modernizáció az 1848-49-es szabságharc után valóban szárnyat ereszt, az viszont tény, hogy 1867 után szinte percek (huszonöt-harminc év) alatt zajlott le példaértékű ipari-technikai felzárkózás.

Ma már evidens, hogy e robbanás elengedhetetlen politikai háttere a kiegyezés volt, ám kérdéses, hogy Pest, Buda és Óbuda 1873-as egyesítése, Budapest létrejötte és elképesztő fejlődése nélkül is ilyen látványos eredmények születhettek volna.

A nagyvonalúan boldog békeidőknek nevezett korszak megítélése - legalábbis a közvélemény szemében - meglehetősen egysíkú. Mintha e majd' fél évszázad nem is lett volna más, mint egy hosszú-hosszú millenniumi ünnepségsorozat, aminek ugyanolyan magától értetődő epizódja volt Budapest születése és villámgyors (egyedül Chicagóhoz mérhető) szárba szökkenése, mint az, hogy a korabeli lakásokban egyszerre díszelgett Kossuth-poszter és ferencjóskás nipp.

 

Kéklő Dunánk nem Szajna-part


Kéklő Dunánk nem Szajna-part

Fotó: Narancs

 

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum amúgy nagyszabású (legalábbis annak szánt) időszaki kiállításán hasonló felszínesség köszön vissza, a rendezők kizárólag leltározásra vállalkoztak, és legfeljebb a sokat idézett statisztikák alapján gondolhatjuk, hogy a címben jelzett szabad pálya mást jelentett 1870-ben, mint, mondjuk, 1908-ban. Amúgy összemosódnak a daliás évek, s közben lövésünk sincs arról, hogy e hatalmas fejlődés minek volt köszönhető. Noha a korabeli Budapest gyakori kulisszája a tárlatnak, úgy tűnik, a rendezők a világváros kialakulásának és lendületének okait éppúgy nem tartanák sorsdöntőnek, mint azt a mostanában szintén nem annyira divatos tényt, hogy 1867 után nem az elbukott szabadságharc függetlenségi eszménye, hanem a hitel, a tőke, a bankrendszer, vagyis a vegytiszta kapitalizmus előtt vált szabaddá a pálya. Jellemző, hogy a tavaszi megnyitón Fónagy államtitkár ezt mondta: "Ha egy nemzetet hagynak békén dolgozni, akkor meg tudja mutatni, mire képes." Mintha most nem hagynák.

Nem várhatjuk el egy technikatörténeti kiállítástól, hogy minden történelmi részletre rávilágítson, ám műfaját illetően a Szabad a pálya nem klasszikus értelemben vett műszaki tárlat. Már csak azért sem az, mert e tekintetben épp házon belül akad a legnagyobb konkurenciája: a múzeum vasút-, autómobil-, hajózási vagy épp tömegközlekedési állandó kiállításán sokkal látványosabban jelennek meg a korszak műtárgyai (többek között egy 1889-es pesti villamos, az 1904-es évjáratú Csonka-féle autó, kerékpárok, gőzmozdonyok), mint amire egy időszakos kiállítás rendezői törekedhetnének. Persze még így is akad egy rakás, a korszakra oly jellemző műszaki-technikai tárgy, amit érdemes volt kiállítani az esztergapadtól a telefonhírmondóig. És hát van itt egy rakás fényképező- és mozi-, számoló- és írógép, porszívó, fonográf - reggelig sorolhatnánk azokat a hol magyar szabadalmaztatású és gyártású, hol teljes mértékben külföldi eszközöket, amikkel megkínálnak bennünket, nem beszélve a kiállítás két leglátványosabb eleméről, a (működő) csőpostáról, illetve a lokomobilról, e speciális, állati vontatással használt gőzgépről.

Nem lenne rossz szavunk, ha pusztán efféle (bár kissé öncélúnak tűnő) technikai felhalmozással jelentkezne a Szabad a pálya, csakhogy a kiállítás rendezői nem érték be ennyivel, egyértelműen a "teljesség igénye" fűtötte őket. Ahogy a sajtóanyagban olvashatjuk: "Az egyes tárgykörök pavilonszerűen jelennek meg, ahogy az a 19. századi világkiállításokon megszokott volt."

De mik is ezek a "tárgykörök"? Ami csak eszünkbe juthat a korszakról. Ennek megfelelően nemcsak egy korabeli gépműhely, telefonközpont vagy posta kapott "pavilont", de a nagypolgári és a munkáslakás is, egy kivándorlóhajó, egy orfeum, sőt maguk a kiállítások is, afféle záróakkordként meg egy világháborús katonavonat. Nem mondhatjuk, hogy látványszegény lenne a kínálat - épp ellenkezőleg -, azonban sem arra, miért épp e dolgok lennének a legfontosabbak, sem a tárgykörök közti összefüggésekre nem kapunk kielégítő magyarázatot. Csupán imponáló statisztikák vannak a fejlődés mértékéről, életrajzok kiváló tudósokról és persze sok-sok korabeli fotó - olykor képaláírás nélkül.

Az egyik ilyen nagyméretű kép a régi Erzsébet hidat ábrázolja. Egy iskoláscsoportot vezető tanító néni a fülünk hallatára szabadsághidazza le. Még szerencse, hogy a gyerekek inkább azzal a kisföldalatti-modellel vannak elfoglalva, ami néha magától megindul egy baromi ronda, fehér mdf-lapokból összeeszkábált vitrines alagútban.

(Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Bp. XIV., Városligeti krt. 11., megtekinthető decemberig hétfő kivételével, 10-16 óra között, hét végén és ünnepnapokon 10-17 óra között)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.