Kiállítás

Leltár miatt nyitva

Szabad a pálya - Technikai fejlődés és mindennapok a dualizmus korában, 1867-1914 között

  • - legát -
  • 2012. november 18.

Tranzit

Magyarországon a XIX. század végén jött el az ideje annak, ami jobb helyeken évszázadokkal korábban megtörtént. Nem tudni, mi lett volna, ha az addig a szinte csak Széchenyi fantáziájában élő modernizáció az 1848-49-es szabságharc után valóban szárnyat ereszt, az viszont tény, hogy 1867 után szinte percek (huszonöt-harminc év) alatt zajlott le példaértékű ipari-technikai felzárkózás.

Ma már evidens, hogy e robbanás elengedhetetlen politikai háttere a kiegyezés volt, ám kérdéses, hogy Pest, Buda és Óbuda 1873-as egyesítése, Budapest létrejötte és elképesztő fejlődése nélkül is ilyen látványos eredmények születhettek volna.

A nagyvonalúan boldog békeidőknek nevezett korszak megítélése - legalábbis a közvélemény szemében - meglehetősen egysíkú. Mintha e majd' fél évszázad nem is lett volna más, mint egy hosszú-hosszú millenniumi ünnepségsorozat, aminek ugyanolyan magától értetődő epizódja volt Budapest születése és villámgyors (egyedül Chicagóhoz mérhető) szárba szökkenése, mint az, hogy a korabeli lakásokban egyszerre díszelgett Kossuth-poszter és ferencjóskás nipp.

 

Kéklő Dunánk nem Szajna-part


Kéklő Dunánk nem Szajna-part

Fotó: Narancs

 

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum amúgy nagyszabású (legalábbis annak szánt) időszaki kiállításán hasonló felszínesség köszön vissza, a rendezők kizárólag leltározásra vállalkoztak, és legfeljebb a sokat idézett statisztikák alapján gondolhatjuk, hogy a címben jelzett szabad pálya mást jelentett 1870-ben, mint, mondjuk, 1908-ban. Amúgy összemosódnak a daliás évek, s közben lövésünk sincs arról, hogy e hatalmas fejlődés minek volt köszönhető. Noha a korabeli Budapest gyakori kulisszája a tárlatnak, úgy tűnik, a rendezők a világváros kialakulásának és lendületének okait éppúgy nem tartanák sorsdöntőnek, mint azt a mostanában szintén nem annyira divatos tényt, hogy 1867 után nem az elbukott szabadságharc függetlenségi eszménye, hanem a hitel, a tőke, a bankrendszer, vagyis a vegytiszta kapitalizmus előtt vált szabaddá a pálya. Jellemző, hogy a tavaszi megnyitón Fónagy államtitkár ezt mondta: "Ha egy nemzetet hagynak békén dolgozni, akkor meg tudja mutatni, mire képes." Mintha most nem hagynák.

Nem várhatjuk el egy technikatörténeti kiállítástól, hogy minden történelmi részletre rávilágítson, ám műfaját illetően a Szabad a pálya nem klasszikus értelemben vett műszaki tárlat. Már csak azért sem az, mert e tekintetben épp házon belül akad a legnagyobb konkurenciája: a múzeum vasút-, autómobil-, hajózási vagy épp tömegközlekedési állandó kiállításán sokkal látványosabban jelennek meg a korszak műtárgyai (többek között egy 1889-es pesti villamos, az 1904-es évjáratú Csonka-féle autó, kerékpárok, gőzmozdonyok), mint amire egy időszakos kiállítás rendezői törekedhetnének. Persze még így is akad egy rakás, a korszakra oly jellemző műszaki-technikai tárgy, amit érdemes volt kiállítani az esztergapadtól a telefonhírmondóig. És hát van itt egy rakás fényképező- és mozi-, számoló- és írógép, porszívó, fonográf - reggelig sorolhatnánk azokat a hol magyar szabadalmaztatású és gyártású, hol teljes mértékben külföldi eszközöket, amikkel megkínálnak bennünket, nem beszélve a kiállítás két leglátványosabb eleméről, a (működő) csőpostáról, illetve a lokomobilról, e speciális, állati vontatással használt gőzgépről.

Nem lenne rossz szavunk, ha pusztán efféle (bár kissé öncélúnak tűnő) technikai felhalmozással jelentkezne a Szabad a pálya, csakhogy a kiállítás rendezői nem érték be ennyivel, egyértelműen a "teljesség igénye" fűtötte őket. Ahogy a sajtóanyagban olvashatjuk: "Az egyes tárgykörök pavilonszerűen jelennek meg, ahogy az a 19. századi világkiállításokon megszokott volt."

De mik is ezek a "tárgykörök"? Ami csak eszünkbe juthat a korszakról. Ennek megfelelően nemcsak egy korabeli gépműhely, telefonközpont vagy posta kapott "pavilont", de a nagypolgári és a munkáslakás is, egy kivándorlóhajó, egy orfeum, sőt maguk a kiállítások is, afféle záróakkordként meg egy világháborús katonavonat. Nem mondhatjuk, hogy látványszegény lenne a kínálat - épp ellenkezőleg -, azonban sem arra, miért épp e dolgok lennének a legfontosabbak, sem a tárgykörök közti összefüggésekre nem kapunk kielégítő magyarázatot. Csupán imponáló statisztikák vannak a fejlődés mértékéről, életrajzok kiváló tudósokról és persze sok-sok korabeli fotó - olykor képaláírás nélkül.

Az egyik ilyen nagyméretű kép a régi Erzsébet hidat ábrázolja. Egy iskoláscsoportot vezető tanító néni a fülünk hallatára szabadsághidazza le. Még szerencse, hogy a gyerekek inkább azzal a kisföldalatti-modellel vannak elfoglalva, ami néha magától megindul egy baromi ronda, fehér mdf-lapokból összeeszkábált vitrines alagútban.

(Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Bp. XIV., Városligeti krt. 11., megtekinthető decemberig hétfő kivételével, 10-16 óra között, hét végén és ünnepnapokon 10-17 óra között)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.