"Jön a potenciális vesedonor" - Dr. Sárváry András sebész, traumatológus, egyetemi tanár

  • Jászberényi Sándor
  • 2009. november 12.

Tranzit

Ha Budapest vonzáskörzetében súlyos baleset történik, a sérülteket nagy eséllyel a Fővárosi Önkormányzat Péterfy Sándor Utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központba viszik: ott operálják meg őket, és ott végzik a rehabilitációjukat. A magyarországi balesetek sajátosságairól és a traumatológusi pályáról az intézmény osztályvezető főorvosát kérdeztük.
Ha Budapest vonzáskörzetében súlyos baleset történik, a sérülteket nagy eséllyel a Fővárosi Önkormányzat Péterfy Sándor Utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központba viszik: ott operálják meg őket, és ott végzik a rehabilitációjukat. A magyarországi balesetek sajátosságairól és a traumatológusi pályáról az intézmény osztályvezető főorvosát kérdeztük.

Magyar Narancs: A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján kilenc százalékkal kevesebb közúti baleset történt az év első felében, mint tavaly. Úgy tűnik, évről évre javul a statisztikánk. Önök éreznek ebből valamit?

Dr. Sárváry András: Érzékelhető a csökkenés, és ez több okra vezethető vissza. Akármilyen triviálisan is hangzik, a közlekedési balesetek száma azért csökkent a pár évvel ezelőttiekhez képest, mert megdrágult a benzin. Az embereknek nincs pénzük arra, hogy sokat autózzanak, meg hogy dorbézoljanak, és aztán részegen vezessenek. A válság ilyen szempontból életeket ment: a pénzhiányt remekül illusztrálja az ún. diszkóbalesetek számának drasztikus csökkenése idén. De az elmúlt hét-nyolc év baleseti statisztikáiból is az látszik, hogy minél drágább a benzin, és minél kevesebb pénze van rá a lakosságnak, annál kevesebben halnak meg az utakon. Ehhez még hozzájárul, hogy a szabályok is szigorodtak, például a gyorshajtás miatt kiszabott összegek is nőttek. Nagyon jó, hogy a büntetéseket megemelték, mert ennyiért már nem éri meg gyorsan menni, a szerényebb keresetűek ki sem tudják fizetni.

MN: Jogos tehát az optimizmus?

SA: Van egy szezonalitásuk a baleseteknek, ezt mi óraműpontossággal érezzük - és az év nehezebb fele még csak most jön. A legnehezebb az átmenet a nyárból a télbe, ugrásszerűen nő a balesetek száma, ha beköszönt a hideg idő. Ugyanez igaz az első hóra is. A legnagyobb halál persze az ónos eső, olyan nincs, hogy ilyenkor ne történne baleset. Ilyenkor mindig megtelnek az osztályok. Ha tehetnénk, nemcsak azt tiltanánk meg, hogy ilyenkor autózzanak az emberek, hanem azt is, hogy arra a nyolc órára, amíg az ónos eső el nem tűnik az utakról, egyáltalán kimenjenek otthonról. Bármilyen morbidnak is tűnik, de egy traumatológus be tudja lőni, hogy mennyi munkája lesz aznap, ha megnézi az időjárás-jelentést. Egyébként statisztikai alapon minden évben megjósolható, hogy körülbelül mennyi baleset lesz, ha kevesebb, mint vártuk, már örülhetünk. De ne gondolja, hogy a jelenlegi tendencia azt jelentené, hogy majd egyszer üresek lesznek a kórtermek. Egyszerűen több faktor is szerencsésen együtt áll idén, ez eredményezi a csökkenést. Reméljük, hogy akkor is ilyen optimisták lehetünk majd, ha az ország kilábal a gazdasági válságból. Egy dolgot azonban biztosra mondhatok: a törzsszámok sosem változnak drasztikusan. Amíg autóba ülünk, addig lesznek balesetek is. Csak a balesetek típusai változnak meg.

MN: Például?

SA: A közlekedési morál - bár még mindig elmarad a nyugat-európaitól - határozottan javult az elmúlt években, ezt érezzük mi is. Jelentősen csökkent azoknak a tipikus baleseteknek a száma, amikor egy részeg vezető miatt több ember marad ott az utakon vagy kerül be hozzánk. A halálos kimenetelű balesetek száma szerencsére egyre kevesebb. Ez a biztonságosabb kocsiknak és a szigorúbb szabályoknak köszönhető. Ritkábban fordul elő, hogy valakit úgy hoznak be, hogy a nagy sebességváltozás - a hirtelen lassulás - miatt leszakadnak a belső szervei, vagy súlyos, nagy érsérülései keletkeznek. Talán kezd beépülni a közgondolkodásba, hogy van az a sebesség, amit egy baleset esetén már nem képes túlélni az emberi test. Százhúsz felett egy frontális ütközésnél szinte semmi esély nincs - egyszerűen nem ilyen terhelésre találták ki az embert. Na, az ilyen típusú balesetekből van kevesebb idén. Egyelőre.

MN: Egy baleset után hol kezdődik az önök munkája?

SA: Nehéz konkrétumot mondani, hiszen minden súlyosabb eset eltérő, de az életmentés az első. A sérülésektől függ, hogy mit tudunk tenni. Pont az ütközéseknél nem tudunk felkészülni arra, hogy mi várható. Ha beérkezik a páciens, mindent figyelembe kell vennünk, de már az első vizsgálat során kiderül, hogy milyen súlyossági kategóriába tartozik a beteg, mit lehet, és mit nem lehet vele tenni. Összeszokott teamek dolgoznak a sérülés fajtájától függően. Másodpercek alatt kell komoly döntéseket meghoznunk, minden szempontot és lehetőséget mérlegelve. A sorrendiségnek például döntő jelentősége van. Itt nem lehet hibázni.

A döntési helyzetekre hadd meséljek el egy konkrét példát. Riasztást kaptunk, hogy egy fiatal lányt elgázolt a busz. A mentősök úgy tájékoztattak minket, hogy "jön a potenciális vesedonor", hiszen az első vizsgálatok szerint a lány légzése már leállt, ballonról lélegeztették, épp hogy vert a szíve, amikor behozták. Egy ilyen súlyos esetnél szükség szerint két team is operál egyszerre. Hiába van esetleg több sérülés, ennél többen nem férünk hozzá a beteghez. Ennek a lánynak másodpercei voltak hátra, amikor behozták, ekkor jutott eszembe, hogy lehet, hogy csak a lépe robbant szét, emiatt van tele a hasürege vérrel. Felnyitottam és vakon lefogtam a lépét. Szerencséje volt, életben maradt, felépült, és még az esküvőjén is táncoltunk. Egy ilyen döntés meghozására alig van egy-két percünk: ehhez a terheléshez képest elhanyagolható a hibaszázalékunk. Ez egy jól működő rendszer.

MN: Mennyiben érinti az önök munkáját a válság, illetve az átszervezések?

SA: A kórházak finanszírozásával baj van. Jelenleg mindegyik meghatározott forintértéket kap, azzal, hogy ebbe minden férjen bele az adott hónapban. Ebből gazdálkodhatnak. Ez az összeg mondjuk száz súlyos és ötszáz könynyebb beteg ellátására elegendő - ezen felül bármit is csinál az adott kórház, azért egy újabb limitig csak húsz százalékot, utána pedig semmit sem fizet a társadalombiztosítás. Nehéz egy ilyen szabályozást úgy betartani egy sürgősségi osztályon, hogy ne történjenek furcsa esetek. Olyan mondjuk nincs, hogy egy sürgősségi esetet ne látnánk el - de nem csak ilyen munkát végzünk. Vannak revíziós-helyreállító meg mozgásszervi rekonstrukciós műtéteink is, ezek szerves részei a tevékenységünknek, hiszen ha ezeket a beavatkozásokat nem komplexen végezzük, akkor nem lesz ezeken a területeken gyakorlatunk. Ahhoz, hogy egy intézet rentábilisan működjön, mind a két fajta ellátást csinálni kell - de ha meghúzzák a határt, akkor ezeknek az elektív, előkészített műtéteknek a számát kell csökkenteni. Ez felborítja a gazdasági egyensúlyt, a dolgozók azt mondják, hogy nem tudnak rendesen dolgozni, nem keresnek eleget, és elhagyják a pályát. Szétesnek azok a csapatok, amelyeknek a működése alapvető fontosságú. Mi Magyarország legnagyobb intézeteként nem vagyunk sürgősségi központ, illetve kiemelt finanszírozású intézmény - holott 356 napos 24 órás ügyelettel dolgozunk, a legnagyobb ágyszámmal az országban. Az ilyen anomáliák megoldása lenne a politika feladata.

Mindemellett támogatandó dolognak tartom a nagy intézetek létrehozását, a mi kórházunk egymillió ember ellátására alkalmas, három ilyennel már az ország egyharmadát le lehet fedni. Egy-egy ilyen intézetbe pedig össze lehet rántani azt a kevés szakembert, akik még itt vannak a pályán.

MN: Mennyire leterhelt a jelenlegi állomány?

SA: A legnagyobb probléma nem is a finanszírozás és az átszervezések, hanem az, hogy már a traumatológia is hiányszakma. Kevesebb traumatológust képzünk, mint amennyi meghal vagy nyugdíjba megy egy évben. Most kértük a minisztériumtól, hogy tágítsák ki a képzési határt, mert néhány év múlva nem lesznek traumatológusok, akik ellássák a baleseteseket.

A törvény előírásainak megfelelően bevezettük a 12 órás műszakot a 24 órás ügyelet helyett. Első hallásra ez jobbnak tűnik, de rengeteg problémát okoz. Az átállás megnehezíti az információk átadását, nagyobb a hibalehetőség, nehéz megszervezni a folyamatos munkát. A 12 órás műszakban elvileg, ha valakinek letelik a munkaideje, annak a kezéből ki kellene esnie a szikének, mint mondjuk a munkás kezéből a kalapácsnak. Vannak azonban szituációk, amikor ezt nem lehet megtenni, és ilyenkor szembekerülünk a törvénnyel. Olyan nincs, hogy egy műtét közepén valaki feláll, és átadja a szikét azzal, hogy lejárt a munkaideje. Ilyenkor próbálunk elszámolni a túlórákkal, de már annyira nincs pénz, hogy a túlórák limitálása is felmerült. Vannak korszakok, amikor a törvények nem átgondoltak, rosszak. Egy idő után ez kiderül, és a törvényeket megváltoztatják. Ám addig mindenki szenved - mi is és a betegek is. Csak reméljük, hogy ez az időszak is el fog múlni.

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?