A NASA bemutatta a szupertitkosan fejlesztett szuperszonikus repülőgépét

  • narancs.hu
  • 2024. január 14.

Tudomány

Hangrobbanás nélkül képes átlépni a hangsebességet.

A NASA és a Lockheed Martin hadiipari óriáscég közös, szűk körű sajtótájékoztatón mutatta be a 2016 óta fejlesztés alatt álló szuperszonikus repülőgép, az X-59 Quesst prototípusát. A futurisztikus kinézetű gép nagy ígérete az, hogy hangrobbanás nélkül képes átlépni a hangsebességet, miközben eléri az 1500 km/órás utazósebességét. Persze nem teljesen hangtalan, de a tesztek szerint a fülsiketítő hangrobbanást nagyjából olyan szintre sikerült csillapítani, mint amit egy autó ajtajának becsapása produkál – írja összefoglalójában a telex.hu.

Hogy ezt hogyan érték el, az persze hétpecsétes titok, de valószínűleg lehet hozzá köze annak a fura kialakításnak, hogy a gépnek nincs előre néző ablaka.

A pilóták nagy felbontású kamerákon keresztül látják, mi van a gép előtt.

A hangrobbanás kiiktatása sokkal nagyobb jelentőségű dolog, mint elsőre gondolná az ember. Az utasszállító repülőgépek a legendás Concorde óta nem merészkednek hangsebesség fölé, ami alapvetően behatárolja a repülési időket és az üzemanyag-fogyasztást. A Concorde annak idején egy kész mérnöki csoda volt, és elképesztő dolgokat tudott, legendás volt a London és New York közti, „dupla naplementés” járata, ami olyan gyors volt, hogy az időzónák miatt korábban szállt le, mint ahogy elindult. A gép üzemeltetése azonban drága volt, és az egyik legkomolyabb problémája az volt, hogy a hangrobbanás miatt nagyon körülményesen kellett útvonalat választani neki, mert lakott terület fölött az ilyesmi nem éppen komfortos.

Az X-59 a Concorde nyugdíjazása óta eltelt 24 év minden technológiájával felvértezve, és a hangrobbanást is megszelídítve újra elhozhatja a szuperszonikus utasszállítók korát, ugrásszerűen felgyorsítva, gazdaságosabbá és fenntarthatóbbá téve a repülést.

A hivatalos bemutató után a NASA most elkezdi a gép éles tesztelését, de arról egyelőre még nem esett szó, hogy mikor kerülhet kereskedelmi forgalomba hangsebesség felett közlekedő utasszállító gép, ami erre a technológiára épül.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.