A NASA bemutatta a szupertitkosan fejlesztett szuperszonikus repülőgépét

  • narancs.hu
  • 2024. január 14.

Tudomány

Hangrobbanás nélkül képes átlépni a hangsebességet.

A NASA és a Lockheed Martin hadiipari óriáscég közös, szűk körű sajtótájékoztatón mutatta be a 2016 óta fejlesztés alatt álló szuperszonikus repülőgép, az X-59 Quesst prototípusát. A futurisztikus kinézetű gép nagy ígérete az, hogy hangrobbanás nélkül képes átlépni a hangsebességet, miközben eléri az 1500 km/órás utazósebességét. Persze nem teljesen hangtalan, de a tesztek szerint a fülsiketítő hangrobbanást nagyjából olyan szintre sikerült csillapítani, mint amit egy autó ajtajának becsapása produkál – írja összefoglalójában a telex.hu.

Hogy ezt hogyan érték el, az persze hétpecsétes titok, de valószínűleg lehet hozzá köze annak a fura kialakításnak, hogy a gépnek nincs előre néző ablaka.

A pilóták nagy felbontású kamerákon keresztül látják, mi van a gép előtt.

A hangrobbanás kiiktatása sokkal nagyobb jelentőségű dolog, mint elsőre gondolná az ember. Az utasszállító repülőgépek a legendás Concorde óta nem merészkednek hangsebesség fölé, ami alapvetően behatárolja a repülési időket és az üzemanyag-fogyasztást. A Concorde annak idején egy kész mérnöki csoda volt, és elképesztő dolgokat tudott, legendás volt a London és New York közti, „dupla naplementés” járata, ami olyan gyors volt, hogy az időzónák miatt korábban szállt le, mint ahogy elindult. A gép üzemeltetése azonban drága volt, és az egyik legkomolyabb problémája az volt, hogy a hangrobbanás miatt nagyon körülményesen kellett útvonalat választani neki, mert lakott terület fölött az ilyesmi nem éppen komfortos.

Az X-59 a Concorde nyugdíjazása óta eltelt 24 év minden technológiájával felvértezve, és a hangrobbanást is megszelídítve újra elhozhatja a szuperszonikus utasszállítók korát, ugrásszerűen felgyorsítva, gazdaságosabbá és fenntarthatóbbá téve a repülést.

A hivatalos bemutató után a NASA most elkezdi a gép éles tesztelését, de arról egyelőre még nem esett szó, hogy mikor kerülhet kereskedelmi forgalomba hangsebesség felett közlekedő utasszállító gép, ami erre a technológiára épül.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.