A Tetris 40 éve

Színes kockákról álmodunk

Tudomány

Kivételesen hipnotikus számítógépes játék jelent meg közel negyven évvel ezelőtt, ráadásul a korabeli Szovjetunióban fejlesztették. Sikere máig töretlen, elterjedése a világban merő kalandregény.

A Tetris (oroszul: Тетрис), ki ne tudná, egy látszólag egyszerű ötletet kamatoztató ügyességi és logikai videójáték, amelynek első változatát egy bizonyos (akkor szovjet, később orosz állampolgár) Alekszej Leonyidovics Pazsitnov készítette el. A Tetris volt az első olyan játékszoftver, melyet a Szovjetunióból Nyugatra exportáltak. Persze a sztori még ennél is regényesebb – nem véletlen, hogy nemrég film is készült belőle – egy vaskos magyar szállal.

A filantróp játékmester

Az alkalmazott matematikus végzettségű Alekszej Pazsitnov eredetileg, még 1979-ben beszédfelismerő kutatóként kezdett dolgozni a szovjet tudományos akadémia számítógépes központjában. Leginkább az új hardverek képességeinek tesztelésével volt megbízva, de ennél komolyabb ambíció fűtötte: arra akarta használni a számítógépeket, hogy boldogabbá tegye az embereket. Számos kirakós játékot fejlesztett ki az intézet számítógépén, egy Elektronyika 60-on, amely ritka jószág volt akkoriban, „köszönhetően” a keleti blokkot szankcionáló CoCom-listának. 1984-ben, miközben megpróbálta újraalkotni gyerekkorának kedvenc kirakós játékát, amelyben pentominók (azaz öt négyzetből álló síkidomok) szerepeltek, Pazsitnov elképzelt egy játékot: véletlenszerűen előbukkanó alakzatok ereszkednek alá, amelyeket a játékos elforgathat, hogy alul a sorokban kialakult lyukakat tömje be velük.  Pazsitnov úgy érezte, hogy ez a játék szükségtelenül bonyolult lenne a pentominók tizenkét különböző alakváltozatával, ezért a koncepciót leegyszerűsítette négy négyzetből álló tetrominókra, amelyeknek csak hét változata létezik. Pazsitnov a játékot Tetrisnek nevezte el, a szó a tetra (jelentése: négy) és kedvenc sportja, a tenisz kombinációjából jött létre. Mivel az Elektronyika 60-nak nem volt grafikus felülete, Pazsitnov szóközök és zárójelek használatával modellezte a mezőt és a darabokat, amúgy meg a Pascal számítógépes programnyelv segítségével írta a játékot az Elektronyika 60 RT-11 operációs rendszeréhez. Miután rájött, hogy a képernyőt gyorsan kitöltik az alakzatok által már kitöltött sorok, úgy döntött, hogy azokat törölni kell – ezzel megalkotta a Tetris játékmenet kulcsfontosságú részét.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk