Vita a SARS-CoV-19 vírus eredetéről

A szökés veszélye

Tudomány

Bár sok új bizonyítékot még nem mutattak be az ügyben, így is feltámadt a világméretű vita a mindközönségesen csak koronának nevezett vírus eredetéről. Ám ennek dacára is csekély a valószínűsége annak, hogy nem a természet laboratóriuma volt a vírus igazi forrása.

Az év elejének egyik szenzációja volt, hogy több amerikai hivatalos szerv – mindenekelőtt az FBI és az energetikai minisztérium – részben új, ámde nyilvánosságra nem hozott hírszerzési információkra alapozva annak a meggyőződésének adott hangot, hogy az új típusú koronavírus (SARS-CoV-2) mégiscsak egy víruskutatással foglalkozó kínai, azon belül vuhani mikrobiológiai laborból szabadulhatott ki és indíthatta be a járványt.

A The Wall Street Journal február 26-án közölt cikket az amerikai energiaügyi minisztérium 2021-es (!), igaz, most frissített és minősített tanulmányáról, amely annak idején a Fehér Ház és a washingtoni törvényhozók tájékoztatására készült. Eszerint pedig a járvány nagy valószínűséggel laboratóriumi „szivárgás” révén, de „nem egy fegyverprogram részeként” kapott lábra. Március első napján e vélekedéshez csatlakozott Chris­topher Wray, az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) igazgatója, is, aki a Fox Newsnak kijelentette: „Az FBI már egy ideje úgy látja, nagy valószínűséggel laboratóriumi incidens okozta a járványt.” Wray azt is hozzátette, hogy Kína minden erejével igyekezett homályban tartani, hogy hogyan is indulhatott útjára a világjárvány. Ez az állítás erősebb és többet is mond, mint a laboratóriumi szivárgásról szóló spekuláció, ráadásul a tények ismeretében nem is cáfolható egykönnyen.

Kína tiltakozott a feltételezés ellen, mint eddig minden hasonló esetben. Ám az aligha véletlen, még ha némileg váratlan is, hogy most az Egyesült Államok két fontos kormányzati intézménye állt elő ilyesmivel. Lehetne persze azt is mondani, hogy a gyorsan romló kínai–amerikai viszony miatt rukkoltak elő épp most, de ennél többről van szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.