Interjú

„A depresszió politikai probléma”

Feldmár András pszichoterapeuta a hatalomról  

Belpol

Az alávetettség, a kiszolgáltatottság a zsarnokságnak megbetegít – de panaszkodni csak a gyerekeknek van joguk. A felnőtt attól felnőtt, hogy felelősen rá tud tekinteni helyzetére, s cselekszik. A Kanadában élő magyar szakembert arról is faggattuk, hogyan tudunk megszabadulni a stressztől, amit a félrecsúszott politika, buta és gonosz emberek uralma kelt bennünk és másokban.

Magyar Narancs: Nemrég egy interjúban így fogalmaztál: „Azok a pácienseim, akik alapvetően félelemben élnek, kezdik egyre jobban érezni magukat, mert most minden ember azt csinálja, amit ők mindig is tesznek.” Nagyobb lenne a félelem bennünk manapság?

Feldmár András: Ha én kétezer évvel ezelőtt élnék, a praxisom nagyjából ugyanaz lenne, mint most. A pszichoterápiában nincs fejlődés, az emberi problémák alapvetően nem változnak. Ami egy családban történik, ahogy egymással bánunk, az mindig problematikus volt, most is az. Ami a félelmeinket illeti, én például úgy negyvenéves koromig majd’ minden döntésemet félelemből hoztam. Tehát ha volt alternatíva, elkerültem a félelmetes helyzeteket. Tulajdonképpen az evolúció erre késztet minket. Az evolúciót nem érdekli a boldogság, csak az, hogy mielőtt meghalsz, legyen gyereked. Ahhoz, hogy ne halj meg idő előtt, arra vagy ráhangolva, hogy kerüld el azt, ami veszélyes – vagy ami annak látszik. Erre való a félelem.

De az evolúció hibája – ami miatt lehet, hogy mi, az emberek ki fogunk halni, mint a dinoszauruszok – az az, hogy általánosítunk: ha valaki egyszer bántott, akkor elkerüljük mindazokat a nőket, férfiakat, helyzeteket, akik, amik emlékeztetnek rá. Maradunk inkább egyedül, mintsem reszkírozzunk. Nem tudjuk megkülönböztetni, hogy kiben lehet bízni és kiben nem. Mert ha nem engedlek be, akkor sosem tudom meg, milyen lett volna, ha beengedlek. De ha beengedlek, pedig jobb lett volna, ha nem teszem, akkor az nagyon fájdalmas lesz. Tehát az ára annak, hogy hátat fordítunk mindennek és mindenkinek, csekélyebbnek tűnik, mint annak az ára, hogy veszélybe hozzuk magunkat. De sajnos minden, ami izgalmas, az veszélyes. Ami nem veszélyes, az unalmas.

Tehát amikor észrevettem, hogy eddig a félelmem vezetett, elgondolkoztam, mi lenne, ha mostantól inkább a vágyam lenne az iránytűm. Azután mennék, amire vágyok, s nem attól menekülnék, amitől félek. És akkor megváltozott az életem. Már voltak gyerekeim, és észrevettem, hogy ők mindig csak a vágyaik után mennek. Az ő életük kezdete ugyanis nem volt olyan fájdalmas, mint az enyém. Nekem ahhoz, hogy túléljem mindazt, amibe születtem, nagyon fontos volt, hogy elkerüljek mindent, ami félelmetes. Nekik szerencsére nem volt erre szükségük. Ők megengedhették maguknak, hogy a vágyaik után menjenek.

Terápiában abban segítek az embereknek, hogy megtanuljanak ne általánosítani. Volt egy, a Monarchia idején Bécsben született író, Jean Améry, aki leírta, miért nem akar élni: nem tud bízni senkiben, mert szerinte mindenki arca mögött lehet egy gyilkos, és nincs igazságosság, mert akik őt bántották, azoknak nem kellett felelniük a tettükért. Találkozott velük a háború után és azt látta, hogy kávéházban ülve élvezik az életet. Így azt gondolta ez az író, hogy olyan világban, amelyben ilyen mérhetetlen igazságtalanság történhet, és nem lehet senkiben megbízni, ő nem akar élni. Azért írta a könyvet, nehogy azt higgye bárki, hogy őrült, amiért megöli magát. Racionálisan elhatározta, hogy ilyen világban ő nem akar játszani, elküldte a könyvet a kiadónak, majd megölte magát.

Azoknak, akik hasonlóan deprimáltak, megmutatom, hogy ha gyakorolnak, meg lehet látni, kiben bízhatnak, kiben nem. És hogy mit lehet tenni azért, hogy a világot igazságosabban hagyják itt, amikor meghalnak, mint amikor beleszülettek. És akkor esetleg érdemes élni.

MN: Tehát ahhoz, hogy megszerezzük a megkülönböztető bölcsességet, hogy kitől féljünk s kitől ne, bele kell menni helyzetekbe, tapasztalni kell.

FA: Igen, és ez veszélyes lehet, de ha belemegyünk, kiderül: legtöbbször nincs veszély. Erre csak felfedezés útján jöhet rá az ember. Úgy hatéves lehettem, amikor Mátraszentimrén, ahol akkoriban nyaraltunk, összebarátkoztam egy tizenöt év körüli juhász fiúval. Egy gyönyörű napos délután ültünk egymással szemben, birkákkal körülvéve, ő cigarettázott. Azt kérdezte, akarom-e látni, ahogy kifújja a fülén a füstöt. Persze hogy akartam. Teljesen ártatlan voltam. Azt mondta, nyújtsam oda neki a kezem és csak nézzem a füleit. Egy nagy slukkot vett a cigarettából, majd kioltotta a kezemen. Megégetett, amíg én a fülét néztem. Sírva elfutottam. Ezután egy darabig senkivel nem akartam barátkozni, mindenkitől féltem. Mert én akkor nem feltételeztem, hogy ez a fiú képes lenne arra, hogy bántson. Aztán azt gondoltam, hogy hát a paraszt­fiúktól kell félnem, de persze az sem volt igaz. Végül rájöttem, hogy csak ettől az egy embertől kell félnem. Ha őt elkerülöm, akkor jó. Ott kezdtem el megtanulni, hogy ne általánosítsak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.