Akció helyett beszélgetés - Ne vásárolj semmit!

  • Miavecz Nóra
  • 2005. december 1.

Tudomány

A "Ne vásárolj semmit!" nap tiltakozás a reklámok diktálta és társadalmi normává váló túlfogyasztás hatásai ellen. A tévhittel ellentétben nem az aszketizmus, de még csak nem is a kereskedők megszívatása a cél, hanem fogyasztói igényeink és szokásaink kritikusabb, tudatosabb kezelése.

A "Ne vásárolj semmit!" nap tiltakozás a reklámok diktálta és társadalmi normává váló túlfogyasztás hatásai ellen. A tévhittel ellentétben nem az aszketizmus, de még csak nem is a kereskedők megszívatása a cél, hanem fogyasztói igényeink és szokásaink kritikusabb, tudatosabb kezelése.

*

1989-ben Kanadában néhány reklám- és marketingszakember megcsömörlött a szakmájától, és tiltakozásképp megalapította az Adbusters (Reklámirtók) nevű szervezetet. Fontos társadalmi üzeneteket közvetítő, professzionális kampány- és antireklámötleteik közül az egyik a "Buy Nothing! Day" ("Ne vásárolj semmit!" nap), amit 1993-ban találtak ki, egyfajta lázadásként a fogyasztói kultúra ellen. Az akció napja azért lett éppen november utolsó pénteke, mert az Egyesült Államokban ünnepelt hálaadás után - karácsony előtt - rendszerint ezen a napon kezdik meg az emberek orbitális ünnepi bevásárló körútjukat.

"Az emberek soha nem kérdőjelezték meg a fogyasztást. Szeretik azt hinni, hogy ha valamit megvásárolnak, azzal segítik a gazdaságot, de az, hogy ezzel a Földet is mérgezik, soha nem fut át az agyukon" - mondja Kalle Lasn, a Culture Jam című könyv szerzője, az Adbusters magazin társalapítója.

A szemlélet azóta világszerte elterjedt. A vásárlási szünnapon - amit fogyasztói böjtnek, fogyasztásszünetnek és kedvesen semmittevő napnak is emlegetnek, hisz alulról szerveződő, önkéntes mozgalomról van szó, aminek nincs hivatalos elnevezése - környezetvédő és más fogyasztáskritikus szervezetek mindenféle letaglózó adatokkal bombáznak minket.

Mindenkinél máshol van a határ, amikor úgy dönt, hogy ez így nem jó. Zsuzsa (35) azután, hogy hatéves korában kivitte az erdőbe a nagyapja, hogy szemetet ássanak el. "Egyrészt roppant önző vagyok - magyarázza. - Kell a francnak, hogy ilyen szar, mérgezett izéket egyek. Másrészt van bennem egyfajta felelősségérzet. Ha nekem azt mondják, hogy a világhíres cipőt négyéves gyerekekkel varratják össze, akkor nekem nem kell."

Zsuzsa figyel arra, hogy kevesebb szemét gyűljön föl, amit aztán külön kezel. "Mosópor helyett ecetet és mosószódát használok, nem mosok kilencven fokon, ha pedig gyerekem lesz, csak textilpelenkát fogok használni."

Hol vicces, hol látványos, hol meghökkentő, hol elgondolkodtató, néhol pedig alternatívákat nyújtó rendezvényeket tartottak a zöld szervezetek ezen a napon világszerte. A lényeg, hogy minél kreatívabb és figyelemfelkeltőbb legyen. Berlinben az aktivisták szétvágott bankkártyákat osztogattak, és "fogyasztásrendőrnek" öltözve dorgálták meg a bevásárlószatyro-sokat. Sok helyen népszerű a fogyasztórém: aktivisták a szemük helyén dollárjelekkel járják a nagyáruházakat, bevásárlóutcákat. Szóba elegyednek az emberekkel, és lehet velük fotózkodni is, mint a Disney Worldben. Londonban logógyűjtési versenyt tartottak az Oxford Streeten. A feladat az volt, hogy meghatározott időn belül, pénzköltés nélkül a lehető legtöbb logót gyűjtsék össze reklámtáskákról vagy akárhonnan. Skóciában a feleslegessé vált használati tárgyakat begyűjtötték, és egy adott helyen "felejtették". A britek segítettek bevásárolni is: kérésre fizetés előtt ellenőrizték a kosarat (ez közvetlen és személyre szabott módszer), sőt vásárlásmentes zónákat alakítottak ki köztereken. Montrealban pedig egy vega kávézót nyitottak, ahol minden ingyen volt, két civil szervezet felajánlásából és segítségével.

Nálunk a kilencvenes évek végén jelentek meg az első, a nemzetközi mozgalomhoz kapcsolódó események. Csakúgy, mint külföldön, ötletes akciókban nem volt hiány: mértek már fogyasztói lázat, osztogattak időutalványokat, amiket átnyújthattunk a számunkra fontos embereknek, megjelölve, hogy mikor milyen közös programot valósítunk meg vásárlás helyett, de ha vettünk levegőt, kaphattunk ingyenölelést is.

Idén azonban elmaradtak a meghökkentő ötletek. A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) szerint ugyanis felesleges figyelemfelkeltő demonstrációkat tartani, lévén így is (?) nagy az érdeklődés. Az egyesület nyílt napján elmondásuk szerint egész nap óriási volt a forgalom és a sajtóérdeklődés. "De a média csak azt akarta tudni, milyen hatással volt a forgalomra a nap, holott nem az a cél, hogy tönkretegyük a kereskedőket" - mondta az egyesület egyik munkatársa.

István szerint viszont hatalmas lemaradásban vagyunk. "Éltem Hollandiában. Felháborító, hogy ahhoz képest nálunk mennyire nincs megfelelő informálás. Elvben jogom lenne az információhoz, de itt bogarásznom kell a bolhabetűs feliratokat, amik nemhogy olvas-hatatlanok, de ráadásul egy sor teljesen felesleges infót zsúfolnak rájuk. Vagy megtévesztő dolgokat tüntetnek fel, például olyat, hogy aromák, neked meg fogalmad sincs, mi van benne konkrétan."

Többen a kormányt tették felelőssé a túlfogyasztásért, illetve a tudatos vásárlás népszerűtlenségéért. "Az adómból erre is költhetnének" - mondta egy harmincas férfi, egy hasonló korú nő szerint pedig az oktatás részévé kellene tenni a környezettudatossá nevelést.

Mások szerint a reklámok tehetnek arról, hogy mindig a jobbat és az újat akarjuk. "Ha valaki szerez magának egy használt Suzukit, rögtön elkezd gyűjteni a Mercedesre", megint mások azzal indokolták "tudattalan" bevásárlásaikat, hogy a környezetbarát termékek nagyon drágák. "A kajákra ez igaz - helyeselt a TVE egyik munkatársa -, de egy csomó máson meg éppen hogy spórolni lehet. A mosópor helyett például sokkal olcsóbb az ecet és a mosószóda, és akkor is sokat takarítunk meg, ha hagyományos izzó helyett energiatakarékosat veszünk, ami drágább ugyan, de jóval tovább lehet használni. És mosogatásnál sem kell mindig folyatni a vizet!"

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.