Iskola-mesterek - Rajzóra a tetőn. Budapesti iskolák Erdélyi Mór fényképein (Kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2008. május 8.

Tudomány

1909 és 1912 között, Bárczy István polgármestersége alatt látványos iskolaépítési program zajlott Budapesten. A külső kerületekben, a fővárosba áramló, jobbára szegény sorsú tömegek lakókörzeteiben ekkorra már elviselhetetlenné fokozódott a helyhiány, volt, ahol száznál is több tanuló zsúfolódott össze egy-egy osztályteremben. A program egyrészt magán viselte a szükséghelyzet nyomait, hiszen felhúztak eleve ideiglenesnek szánt épületeket is: a barakkiskolákat szállítható és újból szétszedhető elemekből állították össze. Másrészt és döntően mégiscsak a hosszú távú, tágkeblű szemlélet, az új iránti fogékonysággal elegyes konzervativizmus sugárzik ezekből az épületekből, amelyek Kelenföldtől Óbudáig, a Külső-Józsefvárostól Angyalföldig karaktert adtak a kerületeknek erőteljes tömbjeikkel, tiszteletet parancsoló tágasságukkal, amelybe úgy szippantották be a tanulókat a ma már többnyire szűkösnek tűnő bejáratokon, hogy a külvilágtól némiképp elszigetelten, mondhatni, zavartalan elkülönültségben okosodhassanak a tudás erődítményeiben.

1909 és 1912 között, Bárczy István polgármestersége alatt látványos iskolaépítési program zajlott Budapesten. A külső kerületekben, a fővárosba áramló, jobbára szegény sorsú tömegek lakókörzeteiben ekkorra már elviselhetetlenné fokozódott a helyhiány, volt, ahol száznál is több tanuló zsúfolódott össze egy-egy osztályteremben. A program egyrészt magán viselte a szükséghelyzet nyomait, hiszen felhúztak eleve ideiglenesnek szánt épületeket is: a barakkiskolákat szállítható és újból szétszedhető elemekből állították össze. Másrészt és döntően mégiscsak a hosszú távú, tágkeblű szemlélet, az új iránti fogékonysággal elegyes konzervativizmus sugárzik ezekből az épületekből, amelyek Kelenföldtől Óbudáig, a Külső-Józsefvárostól Angyalföldig karaktert adtak a kerületeknek erőteljes tömbjeikkel, tiszteletet parancsoló tágasságukkal, amelybe úgy szippantották be a tanulókat a ma már többnyire szűkösnek tűnő bejáratokon, hogy a külvilágtól némiképp elszigetelten, mondhatni, zavartalan elkülönültségben okosodhassanak a tudás erődítményeiben. A különféle díszítőelemeket, mozaikokat, domborműveket, azóta tönkrement falfestményeket a kor ismert, távolról sem konzervatív szemléletű művészei készítették Beck Ö. Fülöptől Bíró Mihályig és Márffy Ödönig.

A részben elemi, részben polgári (a mai 5-8. osztálynak megfelelő) iskolákat mind egyedileg tervezték a kor jeles építészei, és előírás volt, hogy a három év alatt felépített közel ezer tanterem mellett kellő játszó- és pihenőterület is rendelkezésre álljon. (Az iskolák egy részéhez óvoda is tartozott.) Ha az adott telek nem érte el a kellő méretet, emeleti és tetőteraszokat alakítottak ki, és ezek hangulatos, jellegadó elemei voltak az épületeknek. Aztán ott voltak a különféle szertárak, tornatermek, esetenként fürdők a sanyarú lakásviszonyok között élő tanulóknak. Szolgálati lakások - sok szobával az igazgatónak, szoba-konyhás a pedellusnak.

Ezeket az iskolákat ábrázolják tehát Erdélyi Mór fotográfiái, amelyek közvetlenül az építkezések befejezése után készültek. Úgy tűnik, hogy egy hivatalos felkérésre készült részletes dokumentáció részleteit látjuk, amely a program nagyszerűségét hivatott bemutatni a nagyközönségnek. Hogy milyen nagyközönségnek? Erdélyi Mór, aki 1891-ben nyitotta meg önálló műtermét, egyfajta népnevelő hevülettől eltelve a látható világot a maga extenzív teljességében akarta bemutatni: "az összes tudományos és társadalmi ismeretek történetét, fejlődését, jelenét (...) vetített, decorativ és kinematografikus képekben (...), oly tökéletes vonzó és szórakoztató formában, hogy közönségünk minden rétegének ízlését és tudását fejlesztő, kedvelt szórakozása leszen." Ez olvasható az Uránia Magyar Tudományos Színház egyleti prospektusában, amelyet egy iskolai szemléltetőeszközöket gyártó vállalkozással párhuzamosan irányított. Ezek közé tartoztak az üveglapokra sokszorosított fotók is, amelyek tematikus rendben mutatták be az országot és a világot a nebulóknak. A tudományos színházban (a Rákóczi úton, a mai Uránia moziban) vetített képes előadásokat lehetett hallgatni "az égi testek chemiai összetételéről", a májusi fagyokról, a dobsinai jégbarlangról vagy arról, hogyan lesz a tojásból csirke. Aligha kérdéses, hogy Erdélyi őszinte lelkesedéssel járta be az új budapesti iskolákat, a magasabb ismeretek felé vezető út kiinduló pontjait.

Irtózatos mennyiségű fotót készített, de csak azok a felvételei élték túl a 20. századot, amelyek még életében közgyűjteményekbe kerültek. Bármennyire részleges a Kiscelli Múzeumban kiállított tematikus életműtöredék, mégis jól mutatja Erdélyi hűvösen derűs, tartózkodó fotográfusi modorát. A képek többsége üres tereket ábrázol, a belső terek célszerű rendjét és emelkedettségét. De látunk közelképeken futballozó külvárosi gyerekeket, tornaórát, ahol a vigyázzba merevedett tanulók úgy markolják a tornabotot, mintha fegyver volna. A kiállítás címadó képén a Kertész utcai polgári fiúiskola (ide járt Rejtő Jenő is) fekete harisnyás, rövidnadrágos, vastag zakós tanulói egy tetőteraszon ülnek, szemlátomást vadonatúj rajzbakokon, a feladat pedig: a kúp. Középtájon ott is áll a lerajzolni való idom, amire oda-odapillantanak a fegyelmezett, lenyalt frizurás ifjoncok. A jelenetet a kiállítótérben megismétlik, itt is van kocka, kúp, sőt gömb, körben rajzbakok, és aki akarja, valóban leülhet rajzolni. Két tárlóval meg a korabeli iskolai hangulatot idézik: plajbász, palatábla, spongya, tollszár, bizonyítvány, "Csengery-irka", "Nemzeti" rajzszeg.

Az mondjuk nem volna baj, ha látnánk néhány iskolaalaprajzot is. Ilyenek hiányában magának a valóságnak a tanulmányozása mellett döntünk, behatolunk a közeli Kiscelli utcai iskolába, hogy megvizsgáljuk, mi maradt a hatalmas épület egykori tetőteraszaiból, amelyek fölé egyemeletnyit megemelve ácsolták egykor a tetőt. Azt tapasztaljuk, amitől tartunk: a tető sincs már meg, az egykori terasz most lapostetőként funkcionál, a régi korlátok még állnak, de a feljárót elbarikádozták. Maga az egykori elemi iskola is megszűnt, egy főiskola bérli az épületet. A tornateremből labdajáték zaja hallatszik, de a szertárból a tornabotokat alighanem már évtizedekkel ezelőtt kiselejtezték. Viszont mintha még mindig ott volna a levegőben az a komor, lenyomó iskolahangulat, amit Erdélyi olyan ügyesen ki tudott szellőztetni a képeiből.

Kiscelli Múzeum, június 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.