Kiállítás - A romok mögött a képzelet - "Bús düledékeiden..."

  • - kovácsy -
  • 2011. január 13.

Tudomány

Müllner János fényképész az előző századforduló utáni másfél évtized megörökítője volt. Fényképezett hétköznapi jeleneteket, futballmérkőzés összepréselődő közönségét, bolt előtti türelmes sorban állókat - többségükben inkább kisszékeken, sámlikon sorban ülőket -, zsemleosztást, aztán politikusokat ki az Országházból, be az Országházba, tüntetéseket, mindezt főleg a Tolnai Világlapjának. Volt ugyan műterme is - hol itt, hol ott a Ferencvárosban -, de itt csak előhívott, nagyított, felvételeket nem készített. Tudni lehet róla, hogy súlyos felszerelésével járt Egyiptomban és Konstantinápolyban, aztán többfelé a Balkánon. Azt viszont mindeddig nem sikerült kideríteni, hogy milyen megfontolásból, illetve megbízás alapján fényképezte végig legközelebbi munkatársa, a felesége társaságában a tízes évek fordulója környékén a magyarországi várakat, ezeket a többségükben addigra már évszázadok óta pusztuló romokat. Mindenesetre ezekből a képekből láthatunk többtucatnyit a kiállításon, a "tudós festőként" emlegetett Kőnig Frigyes által készített kisméretű alaprajzok társaságában.

Müllner János fényképész az előző századforduló utáni másfél évtized megörökítője volt. Fényképezett hétköznapi jeleneteket, futballmérkőzés összepréselődő közönségét, bolt előtti türelmes sorban állókat - többségükben inkább kisszékeken, sámlikon sorban ülőket -, zsemleosztást, aztán politikusokat ki az Országházból, be az Országházba, tüntetéseket, mindezt főleg a Tolnai Világlapjának. Volt ugyan műterme is - hol itt, hol ott a Ferencvárosban -, de itt csak előhívott, nagyított, felvételeket nem készített. Tudni lehet róla, hogy súlyos felszerelésével járt Egyiptomban és Konstantinápolyban, aztán többfelé a Balkánon. Azt viszont mindeddig nem sikerült kideríteni, hogy milyen megfontolásból, illetve megbízás alapján fényképezte végig legközelebbi munkatársa, a felesége társaságában a tízes évek fordulója környékén a magyarországi várakat, ezeket a többségükben addigra már évszázadok óta pusztuló romokat. Mindenesetre ezekből a képekből láthatunk többtucatnyit a kiállításon, a "tudós festőként" emlegetett Kőnig Frigyes által készített kisméretű alaprajzok társaságában.

A legtöbb vár omladékaiban is sejtet valamit letűnt tekintélyéből, érzékelteti évszázadokkal korábbi építőinek elképesztő erőfeszítéseit, építtetőinek hatalmát és nagyralátását - nem is beszélve a tervezők mérnöki fantáziájáról, amely egyszerre alkalmazta, domesztikálta mintegy és gyűrte le a néha még visszatekintve is kezelhetetlennek tűnő terepviszonyokat. Mindez együtt mozgatja meg a fantáziánkat, amikor hódítólag megmászunk egy várhegyet, hogy aztán uralkodólag letekintsünk egy ívelt ablaküregből, egy falmaradvány köveiről.

A rom a maga szeszélyes körvonalaival, változatos esendőségével, amely egyszerre hordozza a pusztulás és a túlélés komolyságát, már nem annyira a hajdani dicsőségről vagy bukásról, hanem mindezek általunk ismert emlékfolyamáról szól, nem a történelemről, hanem a mi történelmi reflexiónkról, vagy akár iránytalan merengésünkről. Ezért is válhatott a romantikus tájformálás - mondhatni, land-art -, a kertépítészet egyik elemévé a romépítés, amely eleve beletervezte az építésbe a romlást, az emberi erőfeszítésbe, vagyis a reménybe a természet ellentámadását, felőlünk nézve a nemes, ámde kikerülhetetlen bukást, az elmúlást.

Nem tudjuk, hogy Müllner János és felesége, Nagy Erzsébet sokat borongott-e mindezen: feltételezhetjük, hogy inkább a fényviszonyok, a perspektíva, a képkivágás problémái foglalkoztatták őket, aminek kétségkívül örülhetünk. A képek a szűkre szabott téma (bástyák, falak, omladékok szemből, oldalról, közelről és távolról) dacára sokfélék, arról nem is szólva, hogy itt-ott valamilyen többletmozzanat színezi őket: egy kiránduló társaság, a várhegy oldalában, folyóparton ívelő vasúti pálya, falusi ház vagy egész házsor, út, villanypóznák a szirt tövében. Ettől a romok máris kiszakadnak zord elvontságukból, a jelen, az akkori, száz évvel ezelőtti jelen részévé válnak, újabb értelmezési-érzékelési szintet kínálva a kiállítás mai látogatójának. A látogató pedig tanulmányozza a vármegyénkénti térképeket, amelyeket még a vallás- és közoktatásügyi m. kir. Minister úr megbízásából adtak ki, és amelyek aprólékosan érzékeltetik a domborzati viszonyokat, körbehaladva a Felvidéken, Erdélyen és Burgenlandon, Detrekőtől és Bajmóctól Torockószentgyörgyön át Fraknó váráig (amelynek 141 méter mély a kútja!), és a mai Magyarország kétségkívül kevésbé vadregényes és poétikus tájaiig.

Feltűnő, hogy a legtöbb rom az elmúlt száz év alatt furcsa módon viszonylag keveset romlott: Dombóvár határában például a két roskatag falmaradvány akkoriban sem mutatott többet, mint manapság, még a gólyafészek is állandó a magasabbik tetején. Másutt meg egyenesen javított a helyzeten a feltárás és helyreállítás - például a szepesi várban, Közép-Európa legnagyobb alapterületű magaslati erődítményében, amelyet nem támadók, nem is a várrobbantó Habsburgok pusztítottak el, rosszmájú híresztelés szerint még csak nem is villámcsapás, hanem a már akkor is szabadságszerető várbeliek elügyetlenkedett pálinkafőzése miatt égett le, ami éghető.

Müllner János képei sokszor túlmennek a puszta ábrázoláson, hol geometrikus hangsúlyokat kapnak, hol az íveken, nyíláson áttörő fények csipkézik könnyeddé a falakat. De ami más - térbelivé táguló - perspektívába helyezi őket, az az egy-egy vár fényképével közös keretbe helyezett kisméretű alaprajz. Kőnig Frigyes szemlátomást az összes várat ismeri - az egyiket részletesebben, a másikat vázlatosabban -, és ezzel új nézőpontot kínál a sziluettek, omladékok, amorf alakzatok szemléléséhez. Kirajzolódnak a beomlott bástyák, a termek, műhelyek, lakóhelyiségek, élet költözik a mozdulatlanságba. De nézhetjük önmagukban is a rajzokat. Így szinte kötetlen improvizációknak tűnnek: hány- és hányféle változatos módon lehet falakkal köríteni épületek szeszélyesen elhelyezett együttesét? A fekete-fehér képek azonban szigorúan figyelmeztetnek a valóságra: a fantáziát egyszerre ösztönző és korlátozó természeti alakzatokra. Ez a feszültség a kiállítás igazi értéke, érdekessége.

Magyar Képzőművészeti Egyetem, Bp. VI., Andrássy út 69-71., nyitva január 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.