Kiállítás - A romok mögött a képzelet - "Bús düledékeiden..."

  • - kovácsy -
  • 2011. január 13.

Tudomány

Müllner János fényképész az előző századforduló utáni másfél évtized megörökítője volt. Fényképezett hétköznapi jeleneteket, futballmérkőzés összepréselődő közönségét, bolt előtti türelmes sorban állókat - többségükben inkább kisszékeken, sámlikon sorban ülőket -, zsemleosztást, aztán politikusokat ki az Országházból, be az Országházba, tüntetéseket, mindezt főleg a Tolnai Világlapjának. Volt ugyan műterme is - hol itt, hol ott a Ferencvárosban -, de itt csak előhívott, nagyított, felvételeket nem készített. Tudni lehet róla, hogy súlyos felszerelésével járt Egyiptomban és Konstantinápolyban, aztán többfelé a Balkánon. Azt viszont mindeddig nem sikerült kideríteni, hogy milyen megfontolásból, illetve megbízás alapján fényképezte végig legközelebbi munkatársa, a felesége társaságában a tízes évek fordulója környékén a magyarországi várakat, ezeket a többségükben addigra már évszázadok óta pusztuló romokat. Mindenesetre ezekből a képekből láthatunk többtucatnyit a kiállításon, a "tudós festőként" emlegetett Kőnig Frigyes által készített kisméretű alaprajzok társaságában.

Müllner János fényképész az előző századforduló utáni másfél évtized megörökítője volt. Fényképezett hétköznapi jeleneteket, futballmérkőzés összepréselődő közönségét, bolt előtti türelmes sorban állókat - többségükben inkább kisszékeken, sámlikon sorban ülőket -, zsemleosztást, aztán politikusokat ki az Országházból, be az Országházba, tüntetéseket, mindezt főleg a Tolnai Világlapjának. Volt ugyan műterme is - hol itt, hol ott a Ferencvárosban -, de itt csak előhívott, nagyított, felvételeket nem készített. Tudni lehet róla, hogy súlyos felszerelésével járt Egyiptomban és Konstantinápolyban, aztán többfelé a Balkánon. Azt viszont mindeddig nem sikerült kideríteni, hogy milyen megfontolásból, illetve megbízás alapján fényképezte végig legközelebbi munkatársa, a felesége társaságában a tízes évek fordulója környékén a magyarországi várakat, ezeket a többségükben addigra már évszázadok óta pusztuló romokat. Mindenesetre ezekből a képekből láthatunk többtucatnyit a kiállításon, a "tudós festőként" emlegetett Kőnig Frigyes által készített kisméretű alaprajzok társaságában.

A legtöbb vár omladékaiban is sejtet valamit letűnt tekintélyéből, érzékelteti évszázadokkal korábbi építőinek elképesztő erőfeszítéseit, építtetőinek hatalmát és nagyralátását - nem is beszélve a tervezők mérnöki fantáziájáról, amely egyszerre alkalmazta, domesztikálta mintegy és gyűrte le a néha még visszatekintve is kezelhetetlennek tűnő terepviszonyokat. Mindez együtt mozgatja meg a fantáziánkat, amikor hódítólag megmászunk egy várhegyet, hogy aztán uralkodólag letekintsünk egy ívelt ablaküregből, egy falmaradvány köveiről.

A rom a maga szeszélyes körvonalaival, változatos esendőségével, amely egyszerre hordozza a pusztulás és a túlélés komolyságát, már nem annyira a hajdani dicsőségről vagy bukásról, hanem mindezek általunk ismert emlékfolyamáról szól, nem a történelemről, hanem a mi történelmi reflexiónkról, vagy akár iránytalan merengésünkről. Ezért is válhatott a romantikus tájformálás - mondhatni, land-art -, a kertépítészet egyik elemévé a romépítés, amely eleve beletervezte az építésbe a romlást, az emberi erőfeszítésbe, vagyis a reménybe a természet ellentámadását, felőlünk nézve a nemes, ámde kikerülhetetlen bukást, az elmúlást.

Nem tudjuk, hogy Müllner János és felesége, Nagy Erzsébet sokat borongott-e mindezen: feltételezhetjük, hogy inkább a fényviszonyok, a perspektíva, a képkivágás problémái foglalkoztatták őket, aminek kétségkívül örülhetünk. A képek a szűkre szabott téma (bástyák, falak, omladékok szemből, oldalról, közelről és távolról) dacára sokfélék, arról nem is szólva, hogy itt-ott valamilyen többletmozzanat színezi őket: egy kiránduló társaság, a várhegy oldalában, folyóparton ívelő vasúti pálya, falusi ház vagy egész házsor, út, villanypóznák a szirt tövében. Ettől a romok máris kiszakadnak zord elvontságukból, a jelen, az akkori, száz évvel ezelőtti jelen részévé válnak, újabb értelmezési-érzékelési szintet kínálva a kiállítás mai látogatójának. A látogató pedig tanulmányozza a vármegyénkénti térképeket, amelyeket még a vallás- és közoktatásügyi m. kir. Minister úr megbízásából adtak ki, és amelyek aprólékosan érzékeltetik a domborzati viszonyokat, körbehaladva a Felvidéken, Erdélyen és Burgenlandon, Detrekőtől és Bajmóctól Torockószentgyörgyön át Fraknó váráig (amelynek 141 méter mély a kútja!), és a mai Magyarország kétségkívül kevésbé vadregényes és poétikus tájaiig.

Feltűnő, hogy a legtöbb rom az elmúlt száz év alatt furcsa módon viszonylag keveset romlott: Dombóvár határában például a két roskatag falmaradvány akkoriban sem mutatott többet, mint manapság, még a gólyafészek is állandó a magasabbik tetején. Másutt meg egyenesen javított a helyzeten a feltárás és helyreállítás - például a szepesi várban, Közép-Európa legnagyobb alapterületű magaslati erődítményében, amelyet nem támadók, nem is a várrobbantó Habsburgok pusztítottak el, rosszmájú híresztelés szerint még csak nem is villámcsapás, hanem a már akkor is szabadságszerető várbeliek elügyetlenkedett pálinkafőzése miatt égett le, ami éghető.

Müllner János képei sokszor túlmennek a puszta ábrázoláson, hol geometrikus hangsúlyokat kapnak, hol az íveken, nyíláson áttörő fények csipkézik könnyeddé a falakat. De ami más - térbelivé táguló - perspektívába helyezi őket, az az egy-egy vár fényképével közös keretbe helyezett kisméretű alaprajz. Kőnig Frigyes szemlátomást az összes várat ismeri - az egyiket részletesebben, a másikat vázlatosabban -, és ezzel új nézőpontot kínál a sziluettek, omladékok, amorf alakzatok szemléléséhez. Kirajzolódnak a beomlott bástyák, a termek, műhelyek, lakóhelyiségek, élet költözik a mozdulatlanságba. De nézhetjük önmagukban is a rajzokat. Így szinte kötetlen improvizációknak tűnnek: hány- és hányféle változatos módon lehet falakkal köríteni épületek szeszélyesen elhelyezett együttesét? A fekete-fehér képek azonban szigorúan figyelmeztetnek a valóságra: a fantáziát egyszerre ösztönző és korlátozó természeti alakzatokra. Ez a feszültség a kiállítás igazi értéke, érdekessége.

Magyar Képzőművészeti Egyetem, Bp. VI., Andrássy út 69-71., nyitva január 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.