Zugló felől közelítve az M3-as autópálya bevezető szakasza, a körvasút és a Rákosrendező vágányprérije közé ékelődött senkiföldje használtjármű-fronton hagyományosan erős: autóbontók, kétes hírű zugszereldék tarkítják a terepet, és ide vontatják a belvárosban szabálytalanul parkoló gépkocsikat is. A félkerületnyi vágánypusztaság másik, Újpest felőli oldalán fut a Tatai út, ahol a MÁV északi gépészeti főnökségének egykori lepusztult telephelyét alakították emlékparkká a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által biztosított 350 millió forintból, mindössze féléves munkával - az alapkövet még Katona Kálmán helyezte el "ünnepélyes keretek között" tavaly november 22-én. A járművek felújításáról részben az ország nagyobb állomásfőnökségei, részben a MÁV Nosztalgiavonat Kft. gondoskodott - az itt kiállított muzeális kocsik és mozdonyok többsége üzemképes, és rendszeresen közlekednek is a menetrend szerinti, rendelhető és luxuskategóriás nosztalgiautakon.
A park bejáratánál
frissen faragott székelykapu
szakít a vas- és acélnosztalgiával, beljebb pedig egy utasellátónak becézett luxusbüfé okoz kognitív disszonanciát a vasúti restik hangulatát kereső régi MÁV-ügyfelek agytekervényeiben. A beugró gyerekeknek 200, felnőtteknek 800 forint, a kiállítás pedig tényleg világszínvonalú: gőzmozdonyból megvan a teljes sorozat, az 1890-es 109-estől a második világháború után hadifogságba esett német Kriegslokon keresztül a 424-esig. Csaknem ötven ritka mozdony parkol a területen, dízelből itt a legendás NOHAB és az Árpád motorvonat, továbbá számos antik vasúti kocsi, amelyek polgári szalonok világát idéző belső terét a rendezők elmondása szerint a látogatóközönség már az első héten fosztogatni kezdte, vittek mindent, ami csillog és mozdítható, így most már csak külön kérésre, a kulcsfelelős gyanakvó tekintetétől kísérve nézhetünk körül odabent.
A vasút története első ránézésre markánsan két szakaszra oszlik: a gőzmozdonyok által fémjelzett
hőskorra és a dízelkorszakra,
villanyvonat csak miniatűr változatban, terepasztalon szerepel a kínálatban. Az értékesebb darabokat a felújított körfűtőházban tárolják, amely nem más, mint egy hatalmas forgótár: egyszerre 34 mozdonyt vagy kocsit tölthetünk bele, majd egyenként lőhetjük ki őket a fordítókorongról a nyílt pályára. A fedetlen vágányokon állomásozik az extrém szekció: lefüggönyözött fekete sínautók az ötvenes évekből, hóekék, mérőkocsik. A melléképületekben modellkiállítás és terepasztalok, az egykori állomásfőnöki irodaház emeletén rövid vasúttörténeti kiállítás kapott helyet, az igazi kuriózum azonban a hajtányozás és a mozdonyvezetés, amelyet bárki kipróbálhat egy pár száz méteres pályaszakaszon - a bevezetőben említett felárban a MÁV "tiszteletbeli mozdonyvezetői" címét adományozó oklevele is benne van.
- bodoky -
Magyar Vasúttörténeti Park, Bp. XIV., Tatai út 95.; nyitva: 10-18 óráig, hétfő szünnap
Menetrend szerinti nosztalgiautak
100 éves vonattal a Balaton partján: június 18-tól augusztus 23-ig hétfő kivételével mindennap 10.00 órakor Keszthelytől Badacsonytomajig és vissza.
Információ: MÁV Nosztalgia Kft., 1055 Budapest, Nyugati pu. Tel./fax: 269-5242, internet: http://www.miwo.hu/old_trains/