Magyar Vasúttörténeti Park: Indul a bakterház

  • - bodoky -
  • 2000. július 20.

Tudomány

Dunakanyari nosztalgiautazás:

Zugló felől közelítve az M3-as autópálya bevezető szakasza, a körvasút és a Rákosrendező vágányprérije közé ékelődött senkiföldje használtjármű-fronton hagyományosan erős: autóbontók, kétes hírű zugszereldék tarkítják a terepet, és ide vontatják a belvárosban szabálytalanul parkoló gépkocsikat is. A félkerületnyi vágánypusztaság másik, Újpest felőli oldalán fut a Tatai út, ahol a MÁV északi gépészeti főnökségének egykori lepusztult telephelyét alakították emlékparkká a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által biztosított 350 millió forintból, mindössze féléves munkával - az alapkövet még Katona Kálmán helyezte el "ünnepélyes keretek között" tavaly november 22-én. A járművek felújításáról részben az ország nagyobb állomásfőnökségei, részben a MÁV Nosztalgiavonat Kft. gondoskodott - az itt kiállított muzeális kocsik és mozdonyok többsége üzemképes, és rendszeresen közlekednek is a menetrend szerinti, rendelhető és luxuskategóriás nosztalgiautakon.

A park bejáratánál

frissen faragott székelykapu

szakít a vas- és acélnosztalgiával, beljebb pedig egy utasellátónak becézett luxusbüfé okoz kognitív disszonanciát a vasúti restik hangulatát kereső régi MÁV-ügyfelek agytekervényeiben. A beugró gyerekeknek 200, felnőtteknek 800 forint, a kiállítás pedig tényleg világszínvonalú: gőzmozdonyból megvan a teljes sorozat, az 1890-es 109-estől a második világháború után hadifogságba esett német Kriegslokon keresztül a 424-esig. Csaknem ötven ritka mozdony parkol a területen, dízelből itt a legendás NOHAB és az Árpád motorvonat, továbbá számos antik vasúti kocsi, amelyek polgári szalonok világát idéző belső terét a rendezők elmondása szerint a látogatóközönség már az első héten fosztogatni kezdte, vittek mindent, ami csillog és mozdítható, így most már csak külön kérésre, a kulcsfelelős gyanakvó tekintetétől kísérve nézhetünk körül odabent.

A vasút története első ránézésre markánsan két szakaszra oszlik: a gőzmozdonyok által fémjelzett

hőskorra és a dízelkorszakra,

villanyvonat csak miniatűr változatban, terepasztalon szerepel a kínálatban. Az értékesebb darabokat a felújított körfűtőházban tárolják, amely nem más, mint egy hatalmas forgótár: egyszerre 34 mozdonyt vagy kocsit tölthetünk bele, majd egyenként lőhetjük ki őket a fordítókorongról a nyílt pályára. A fedetlen vágányokon állomásozik az extrém szekció: lefüggönyözött fekete sínautók az ötvenes évekből, hóekék, mérőkocsik. A melléképületekben modellkiállítás és terepasztalok, az egykori állomásfőnöki irodaház emeletén rövid vasúttörténeti kiállítás kapott helyet, az igazi kuriózum azonban a hajtányozás és a mozdonyvezetés, amelyet bárki kipróbálhat egy pár száz méteres pályaszakaszon - a bevezetőben említett felárban a MÁV "tiszteletbeli mozdonyvezetői" címét adományozó oklevele is benne van.

- bodoky -

Magyar Vasúttörténeti Park, Bp. XIV., Tatai út 95.; nyitva: 10-18 óráig, hétfő szünnap

Menetrend szerinti nosztalgiautak

május első szombatjától szeptember utolsó szombatjáig közlekedik 9.50-es Nyugati pályaudvari indulással Vác-Kismaros-Nagymaros-Visegrád-Zebegény- Szob útvonalon.

100 éves vonattal a Balaton partján: június 18-tól augusztus 23-ig hétfő kivételével mindennap 10.00 órakor Keszthelytől Badacsonytomajig és vissza.

Információ: MÁV Nosztalgia Kft., 1055 Budapest, Nyugati pu. Tel./fax: 269-5242, internet: http://www.miwo.hu/old_trains/

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.