Magyar Vasúttörténeti Park: Indul a bakterház

  • - bodoky -
  • 2000. július 20.

Tudomány

Dunakanyari nosztalgiautazás:

Zugló felől közelítve az M3-as autópálya bevezető szakasza, a körvasút és a Rákosrendező vágányprérije közé ékelődött senkiföldje használtjármű-fronton hagyományosan erős: autóbontók, kétes hírű zugszereldék tarkítják a terepet, és ide vontatják a belvárosban szabálytalanul parkoló gépkocsikat is. A félkerületnyi vágánypusztaság másik, Újpest felőli oldalán fut a Tatai út, ahol a MÁV északi gépészeti főnökségének egykori lepusztult telephelyét alakították emlékparkká a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által biztosított 350 millió forintból, mindössze féléves munkával - az alapkövet még Katona Kálmán helyezte el "ünnepélyes keretek között" tavaly november 22-én. A járművek felújításáról részben az ország nagyobb állomásfőnökségei, részben a MÁV Nosztalgiavonat Kft. gondoskodott - az itt kiállított muzeális kocsik és mozdonyok többsége üzemképes, és rendszeresen közlekednek is a menetrend szerinti, rendelhető és luxuskategóriás nosztalgiautakon.

A park bejáratánál

frissen faragott székelykapu

szakít a vas- és acélnosztalgiával, beljebb pedig egy utasellátónak becézett luxusbüfé okoz kognitív disszonanciát a vasúti restik hangulatát kereső régi MÁV-ügyfelek agytekervényeiben. A beugró gyerekeknek 200, felnőtteknek 800 forint, a kiállítás pedig tényleg világszínvonalú: gőzmozdonyból megvan a teljes sorozat, az 1890-es 109-estől a második világháború után hadifogságba esett német Kriegslokon keresztül a 424-esig. Csaknem ötven ritka mozdony parkol a területen, dízelből itt a legendás NOHAB és az Árpád motorvonat, továbbá számos antik vasúti kocsi, amelyek polgári szalonok világát idéző belső terét a rendezők elmondása szerint a látogatóközönség már az első héten fosztogatni kezdte, vittek mindent, ami csillog és mozdítható, így most már csak külön kérésre, a kulcsfelelős gyanakvó tekintetétől kísérve nézhetünk körül odabent.

A vasút története első ránézésre markánsan két szakaszra oszlik: a gőzmozdonyok által fémjelzett

hőskorra és a dízelkorszakra,

villanyvonat csak miniatűr változatban, terepasztalon szerepel a kínálatban. Az értékesebb darabokat a felújított körfűtőházban tárolják, amely nem más, mint egy hatalmas forgótár: egyszerre 34 mozdonyt vagy kocsit tölthetünk bele, majd egyenként lőhetjük ki őket a fordítókorongról a nyílt pályára. A fedetlen vágányokon állomásozik az extrém szekció: lefüggönyözött fekete sínautók az ötvenes évekből, hóekék, mérőkocsik. A melléképületekben modellkiállítás és terepasztalok, az egykori állomásfőnöki irodaház emeletén rövid vasúttörténeti kiállítás kapott helyet, az igazi kuriózum azonban a hajtányozás és a mozdonyvezetés, amelyet bárki kipróbálhat egy pár száz méteres pályaszakaszon - a bevezetőben említett felárban a MÁV "tiszteletbeli mozdonyvezetői" címét adományozó oklevele is benne van.

- bodoky -

Magyar Vasúttörténeti Park, Bp. XIV., Tatai út 95.; nyitva: 10-18 óráig, hétfő szünnap

Menetrend szerinti nosztalgiautak

május első szombatjától szeptember utolsó szombatjáig közlekedik 9.50-es Nyugati pályaudvari indulással Vác-Kismaros-Nagymaros-Visegrád-Zebegény- Szob útvonalon.

100 éves vonattal a Balaton partján: június 18-tól augusztus 23-ig hétfő kivételével mindennap 10.00 órakor Keszthelytől Badacsonytomajig és vissza.

Információ: MÁV Nosztalgia Kft., 1055 Budapest, Nyugati pu. Tel./fax: 269-5242, internet: http://www.miwo.hu/old_trains/

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.