Magyar Vasúttörténeti Park: Indul a bakterház

  • - bodoky -
  • 2000. július 20.

Tudomány

Dunakanyari nosztalgiautazás:

Zugló felől közelítve az M3-as autópálya bevezető szakasza, a körvasút és a Rákosrendező vágányprérije közé ékelődött senkiföldje használtjármű-fronton hagyományosan erős: autóbontók, kétes hírű zugszereldék tarkítják a terepet, és ide vontatják a belvárosban szabálytalanul parkoló gépkocsikat is. A félkerületnyi vágánypusztaság másik, Újpest felőli oldalán fut a Tatai út, ahol a MÁV északi gépészeti főnökségének egykori lepusztult telephelyét alakították emlékparkká a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által biztosított 350 millió forintból, mindössze féléves munkával - az alapkövet még Katona Kálmán helyezte el "ünnepélyes keretek között" tavaly november 22-én. A járművek felújításáról részben az ország nagyobb állomásfőnökségei, részben a MÁV Nosztalgiavonat Kft. gondoskodott - az itt kiállított muzeális kocsik és mozdonyok többsége üzemképes, és rendszeresen közlekednek is a menetrend szerinti, rendelhető és luxuskategóriás nosztalgiautakon.

A park bejáratánál

frissen faragott székelykapu

szakít a vas- és acélnosztalgiával, beljebb pedig egy utasellátónak becézett luxusbüfé okoz kognitív disszonanciát a vasúti restik hangulatát kereső régi MÁV-ügyfelek agytekervényeiben. A beugró gyerekeknek 200, felnőtteknek 800 forint, a kiállítás pedig tényleg világszínvonalú: gőzmozdonyból megvan a teljes sorozat, az 1890-es 109-estől a második világháború után hadifogságba esett német Kriegslokon keresztül a 424-esig. Csaknem ötven ritka mozdony parkol a területen, dízelből itt a legendás NOHAB és az Árpád motorvonat, továbbá számos antik vasúti kocsi, amelyek polgári szalonok világát idéző belső terét a rendezők elmondása szerint a látogatóközönség már az első héten fosztogatni kezdte, vittek mindent, ami csillog és mozdítható, így most már csak külön kérésre, a kulcsfelelős gyanakvó tekintetétől kísérve nézhetünk körül odabent.

A vasút története első ránézésre markánsan két szakaszra oszlik: a gőzmozdonyok által fémjelzett

hőskorra és a dízelkorszakra,

villanyvonat csak miniatűr változatban, terepasztalon szerepel a kínálatban. Az értékesebb darabokat a felújított körfűtőházban tárolják, amely nem más, mint egy hatalmas forgótár: egyszerre 34 mozdonyt vagy kocsit tölthetünk bele, majd egyenként lőhetjük ki őket a fordítókorongról a nyílt pályára. A fedetlen vágányokon állomásozik az extrém szekció: lefüggönyözött fekete sínautók az ötvenes évekből, hóekék, mérőkocsik. A melléképületekben modellkiállítás és terepasztalok, az egykori állomásfőnöki irodaház emeletén rövid vasúttörténeti kiállítás kapott helyet, az igazi kuriózum azonban a hajtányozás és a mozdonyvezetés, amelyet bárki kipróbálhat egy pár száz méteres pályaszakaszon - a bevezetőben említett felárban a MÁV "tiszteletbeli mozdonyvezetői" címét adományozó oklevele is benne van.

- bodoky -

Magyar Vasúttörténeti Park, Bp. XIV., Tatai út 95.; nyitva: 10-18 óráig, hétfő szünnap

Menetrend szerinti nosztalgiautak

május első szombatjától szeptember utolsó szombatjáig közlekedik 9.50-es Nyugati pályaudvari indulással Vác-Kismaros-Nagymaros-Visegrád-Zebegény- Szob útvonalon.

100 éves vonattal a Balaton partján: június 18-tól augusztus 23-ig hétfő kivételével mindennap 10.00 órakor Keszthelytől Badacsonytomajig és vissza.

Információ: MÁV Nosztalgia Kft., 1055 Budapest, Nyugati pu. Tel./fax: 269-5242, internet: http://www.miwo.hu/old_trains/

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.