Magyar Vasúttörténeti Park: Indul a bakterház

  • - bodoky -
  • 2000. július 20.

Tudomány

Dunakanyari nosztalgiautazás:

Zugló felől közelítve az M3-as autópálya bevezető szakasza, a körvasút és a Rákosrendező vágányprérije közé ékelődött senkiföldje használtjármű-fronton hagyományosan erős: autóbontók, kétes hírű zugszereldék tarkítják a terepet, és ide vontatják a belvárosban szabálytalanul parkoló gépkocsikat is. A félkerületnyi vágánypusztaság másik, Újpest felőli oldalán fut a Tatai út, ahol a MÁV északi gépészeti főnökségének egykori lepusztult telephelyét alakították emlékparkká a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által biztosított 350 millió forintból, mindössze féléves munkával - az alapkövet még Katona Kálmán helyezte el "ünnepélyes keretek között" tavaly november 22-én. A járművek felújításáról részben az ország nagyobb állomásfőnökségei, részben a MÁV Nosztalgiavonat Kft. gondoskodott - az itt kiállított muzeális kocsik és mozdonyok többsége üzemképes, és rendszeresen közlekednek is a menetrend szerinti, rendelhető és luxuskategóriás nosztalgiautakon.

A park bejáratánál

frissen faragott székelykapu

szakít a vas- és acélnosztalgiával, beljebb pedig egy utasellátónak becézett luxusbüfé okoz kognitív disszonanciát a vasúti restik hangulatát kereső régi MÁV-ügyfelek agytekervényeiben. A beugró gyerekeknek 200, felnőtteknek 800 forint, a kiállítás pedig tényleg világszínvonalú: gőzmozdonyból megvan a teljes sorozat, az 1890-es 109-estől a második világháború után hadifogságba esett német Kriegslokon keresztül a 424-esig. Csaknem ötven ritka mozdony parkol a területen, dízelből itt a legendás NOHAB és az Árpád motorvonat, továbbá számos antik vasúti kocsi, amelyek polgári szalonok világát idéző belső terét a rendezők elmondása szerint a látogatóközönség már az első héten fosztogatni kezdte, vittek mindent, ami csillog és mozdítható, így most már csak külön kérésre, a kulcsfelelős gyanakvó tekintetétől kísérve nézhetünk körül odabent.

A vasút története első ránézésre markánsan két szakaszra oszlik: a gőzmozdonyok által fémjelzett

hőskorra és a dízelkorszakra,

villanyvonat csak miniatűr változatban, terepasztalon szerepel a kínálatban. Az értékesebb darabokat a felújított körfűtőházban tárolják, amely nem más, mint egy hatalmas forgótár: egyszerre 34 mozdonyt vagy kocsit tölthetünk bele, majd egyenként lőhetjük ki őket a fordítókorongról a nyílt pályára. A fedetlen vágányokon állomásozik az extrém szekció: lefüggönyözött fekete sínautók az ötvenes évekből, hóekék, mérőkocsik. A melléképületekben modellkiállítás és terepasztalok, az egykori állomásfőnöki irodaház emeletén rövid vasúttörténeti kiállítás kapott helyet, az igazi kuriózum azonban a hajtányozás és a mozdonyvezetés, amelyet bárki kipróbálhat egy pár száz méteres pályaszakaszon - a bevezetőben említett felárban a MÁV "tiszteletbeli mozdonyvezetői" címét adományozó oklevele is benne van.

- bodoky -

Magyar Vasúttörténeti Park, Bp. XIV., Tatai út 95.; nyitva: 10-18 óráig, hétfő szünnap

Menetrend szerinti nosztalgiautak

május első szombatjától szeptember utolsó szombatjáig közlekedik 9.50-es Nyugati pályaudvari indulással Vác-Kismaros-Nagymaros-Visegrád-Zebegény- Szob útvonalon.

100 éves vonattal a Balaton partján: június 18-tól augusztus 23-ig hétfő kivételével mindennap 10.00 órakor Keszthelytől Badacsonytomajig és vissza.

Információ: MÁV Nosztalgia Kft., 1055 Budapest, Nyugati pu. Tel./fax: 269-5242, internet: http://www.miwo.hu/old_trains/

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.