Koppány vezér, aki tán nem is volt

Megteremtődött

Tudomány

Az utóbbi évek egyik legnagyobb vitát kiváltó felvetését köszönhetjük a Cambridge-ben élő történész, Berend Nóra provokatív gondolatainak. A hazai középkorászok nem osztják radikális következtetéseit Koppányról.

 

„Géza halálával a fejedelmi hatalom 997-ben Istvánra szállt. Ekkor még nem volt egyértelmű, hogy a fejedelem hatalmát fia örökli. Az ősi szokások szerint ugyanis a legidősebb férfi rokon, Koppány követte volna Gézát a trónon. Az összecsapást nem lehetett elkerülni” – ezzel a drámai felütéssel indít az ötödikeseknek írt egyik történelemtankönyv, és persze ez a széles körben népszerű rockopera, az István, a király drámai alapszituációja is. Aligha véletlen: Szörényi Levente és Bródy János darabjának az a Győrffy György volt a történész tanácsadója, aki korszakos munkásságával (elég csak az István király és műve című vaskos monográfiájára utalni) megalapozta a végül tankönyvi tétellé nemesült, sokáig a történészszakmában is megkérdőjelezhetetlen állításokat.

Erős kézzel

Berend Nóra először egy 2017-es sajtóinterjúban, majd 2018 decemberében az ELTE BTK-n szakmai közönség előtt tartott Szent István, a legenda című előadásában, végül egy 2019-es tanulmánykötetben magyarul is megjelent írásában dekonstruálta a 20. század elején-közepén formálódott, idővel megcsontosodott Koppány-hagyományt. Alaptézise, hogy az István ellen lázadó Koppányról valójában rendkívül kevés forrás áll rendelkezésre, és emiatt több, egymástól nagyban eltérő rekonstrukció látott már napvilágot vele kapcsolatban. Berend szerint a Koppányhoz kapcsolt pogánylázadás valójában nem köthető a somogyi vezérhez, mivel 11. századi források nem említik Koppányt, sőt egyetlen konkrét vezetőről sem szólnak. Berend Nóra értelmezésében az a felfogás sem állja meg a helyét, amely szerint Koppány a trónt akarta volna megszerezni Istvántól: a vonatkozó későbbi szövegek mind Koppányt, mind Istvánt duxnak, azaz hercegnek, vezérnek nevezik, előbbi pedig ennek megfelelően legfeljebb István dukátusát (hercegi területét) kívánta megszerezni. Koppányt először IV. (Kun) László (1272–1290) udvari papja, Kézai Simon említi meglehetősen sommásan, majd rá alapozva jelenik meg immár bővebben, színesebb leírásban abban a 14. századi krónikakompozícióban, amelyet Képes Krónikaként ismerünk. Berend is hivatkozik arra, hogy a magyar középkorkutatók nagyobb része egy 11. századi, mára elveszett ősgesztával indult szerves fejlődéssel, a szövegek egymásra épülésével számol – szerinte azonban a szövegkorpusz teljes egészében 14. századi alkotásként kezelendő.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.