Metál az ész – Kik azok a metálkutatók?

  • Tófalvy Tamás
  • 2013. október 10.

Tudomány

Pár évtizede még a társadalmon kívüliség szimbóluma volt az agresszív gitárzene, az utóbbi években azonban már egyetemi kutatók százai foglalkoznak a metállal világszerte. A változás okairól, az előítéletekkel folytatott küzdelmekről és a rajongók fordított elitizmusáról amerikai, brit és magyar kutatókkal beszéltünk.

"Először akkor használtam a metált az oktatásban, amikor Kant gonoszságelméletének illusztrációjaképpen a Slayer God Hates Us All című lemezének egy számát mutattam meg a diákoknak" - emlékszik vissza Niall Scott, az angliai Közép-Lancashire Egyetem etikaprofesszora, az egyetem bioetikai és orvosi jogi mesterprogramjának vezetője, amikor arról kérdezem, hogy mi volt a fordulópont, amitől kezdve akadémiai karrierjének is részévé vált a metál. A tanszéki profilján látható fotón tiszteletet parancsoló szürke szakállat és amerikai katonasapkát viselő Scott szerint a döntését akkor leginkább az motiválta, hogy "a szövegek jobban elmagyarázták a lényeget, mint ahogy én meg tudtam volna fogalmazni". Később egy tanulmányt is írt a témában, megjelenését követően pedig azon kezdett el töprengeni, vajon foglalkoznak-e még mások is hasonlóan furcsa dolgokkal. Kollégájával, Rob Fisherrel puhatolózásképp közzétettek egy konferenciafelhívást, a minden várakozásukat felülmúlóan intenzív visszajelzéshullám pedig azt mutatta, hogy a metálzenei műfajok kutatói a világ majd minden pontján jelen voltak, csak még nem ismerték egymást. Innen már csak egy lépés volt, hogy a hasonló érdeklődésűek hálózatba kapcsolódásával egy új tudományág jöhessen létre.

false

 

Végül 2008 novemberében történt meg az első nagy találkozás - nem máshol, mint Mozart szülővárosában, Salzburgban. A "Kemény fundamentalizmus: zene, metál és politika - első globális konferencia" a nem minden fricska nélkül kiválasztott helyszínen mintha gátat szakított volna át. Ahogy Scott fogalmaz: "Salzburg után minden megváltozott": az azóta eltelt öt évben összesen 11 globális konferencia zajlott le, többek között Prágában, Kölnben vagy legutóbb az ohiói Bowling Green Állami Egyetemen (BGSU), amelyről még a Wall Street Journal is beszámolt. Ezen a legutóbbi konferencián már közel 200 kutató vett részt négy kontinensről: az USA-ból, Brazíliából, Kanadából, Finnországból, Franciaországból, Németországból, Új-Zélandról, Puerto Ricóból és Nagy-Britanniából is érkezve. Megalakult a Nemzetközi Metálkutató Társaság (International Society for Metal Music Studies), és több, kimondottan a témára szakosodott tudományos folyóirat is elindult, mint például a Metal Music Studies vagy a black metal elméletével foglalkozó Helvete - a Journal of Black Metal Theory.

Mindemellett a metállal foglalkozó tudományos cikkek, közlemények száma is exponenciálisan növekszik a legkülönbözőbb humán- és társadalomtudományi, lektorált folyóiratokban. Brian Hickam, az illinoisi Bencés Egyetem könyvtárosa és levéltárosa nyilvántartása szerint 2000 és 2011 között összesen 224 tudományos publikáció született a témában, ami több mint a kétszerese a megelőző tizenegy év termésének, ehhez képest pedig csak 2012 folyamán már legalább 63 cikk jelent meg. Angol nyelvterületen számtalan szaktudományos folyóiratban kapnak helyet az írások, a frankofón világban a Volume! című periodika közöl rendszeresen metálhoz kötődő cikkeket, Magyarországon az utóbbi években pedig például a Replika, a Prae, a Partitura vagy a Debreceni Disputa adott teret a témának. Amíg tőlünk nyugatra a szakkonferenciák és -folyóiratok mellett már monográfiák és doktori disszertációk is születtek a területen, nálunk az alkalmanként megjelenő cikkek, könyvfejezetek mellett egyelőre főként OTDK- és szakdolgozatok, egyetemi műhelymunkák és előadások formájában érhetőek el metáltudományos tartalmak.

"A metál a közös pont"

"Engem elsősorban a zene érdekel, és az, hogyan lehet az általa keltett érzelmi-testi hatásról érvényesen nyilatkozni" - Fodor Péter, a Debreceni Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék adjunktusának személyes példája csak egy lehetséges metálkutatói megközelítés és téma a sok közül. Mivel a könnyűzenei műfajok kutatása a jelenlegi globális tudományos közegben leginkább az angolszász populáris kultúrakutatás és a kritikai kultúrakutatás területeihez kapcsolódik, ezen a téren is túlsúlyban vannak az olyan megközelítések, amelyek a társadalmi egyenlőtlenségek vagy a nemi szerepek újratermelődését vizsgálják meg az egyes színtereken. De emellett képbe jöhet a kommunikációtudomány és az internetkutatás is, ha valaki például a rajongók online eszmecseréit elemzi, vagy a folklór, a zenetudomány és a zeneelmélet, ha meg éppen az egyes műfajok zenei motívumainak eredetére kíváncsi, és a listát gyakorlatilag az összes tudományterület felsorolásával folytatni lehetne.

Az utóbbi évek publikációi és előadásai között így éppúgy találhatunk a sátánizmusnak a norvég black metal esztétikájában betöltött szerepét, a heavy metal gitárvirtuózainak technikáját vagy éppen az azerbajdzsáni és madagaszkári színterek kultúráját vizsgáló dolgozatokat. "A tudományköziség párbeszédek sorát nyitotta meg a kutatási területek között: filozófusok beszélgetnek zenetudósokkal, kultúra- és médiakutatók jönnek össze politológusokkal és antropológusokkal, és mindig a metál a közös pont" - magyarázza Scott. Fodor Péter még egy sajátos magyar szempontot is hozzátesz: "Olyan időket élünk, amikor mifelénk a kultúratudományok szerény mértékben élvezik az oktatáspolitika rokonszenvét, s ilyenkor talán hamarabb születik megértés Vas Gereben filológusa és az új-zélandi post-death metal titkának faggatója között."

Keith Kahn-Harris, a máig legfontosabb metáltudományos monográfia (Extreme Metal: Music and Culture on the Edge) szerzője szerint mindezen túl a metálkutatás különlegességét és vonzerejét az adhatja, hogy a tudományos világban még mindig viszonylag ritka és érdekes vállalkozásba fogott bele. "A legtöbb metálkutató része annak a világnak is, amelyet tanulmányoz, így erős köteléket hoz létre a tudományos kutatás és a rajongók hétköznapi tevékenysége között." Ez a cél azonban nem mindig teljesül maradéktalanul, ugyanis a tágabb metálközösség viszonyulása a tudományos munkákhoz meglehetősen változatos. Vannak, akik érdeklődnek az ilyen megközelítések iránt, de sokan szkeptikusak vagy elutasítóak, és úgy gondolják, a metálhoz semmi köze nincs a tudománynak. "Ez egyfajta fordított elitizmus" - ahogy Scott fogalmaz.

"Teljesen megszokott folyamat"

Hosszú út vezetett el odáig, hogy ma már folyóiratok és tanszékek tucatjai adnak helyet a metálzenével foglalkozó tudományos munkáknak, és jelentősebb szemöldökfelvonások vagy éppen elutasítás nélkül lehet a témával foglalkozni. Amikor Jeremy Wallach, jelenleg a BGSU egyetemi tanára a kilencvenes években a metálról írta a szakdolgozatát, több professzora nehezményezte a témaválasztását. Niall Scott is hasonló megpróbáltatásokról számolt be az időszakból: ahogy fogalmazott, vagy nem vették komolyan, vagy pedig olyan egzotikus jelenségnek tekintették, amit majd idővel kinő.

A kétezres évek elejére már elhalkultak az elutasító hangok, így Magyarországon is komolyabb megrázkódtatások nélkül lehetett belefogni a terület kutatásába. "A magam részéről többnyire pozitív és megerősítő visszajelzéseket kaptam" - idézi fel L. Varga Péter, az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet tudományos munkatársa a kezdeteket. "Egy szemináriumi dolgozatot - amely a metálzenét kedvelők identitás- és normaképző magatartásáról, retorikai jellegzetességeiről kívánt néhány gondolatot vázolni - fejlesztettem először OTDK-dolgozattá, amely számomra is meglepő módon nyertes lett 2003-ban a kommunikációtudomány szekcióban, majd ebből lett később egy rendes publikáció. Ezt a lelkes és támogató, szűk baráti és szakmai fogadtatást további hasonló publikációk követték. Szóval azt mondhatom, hogy teljesen megszokott tudományos szocializációs folyamatról volt szó."

Hogy pontosan minek is köszönhető a metálkutatás volumenének és elfogadottságának exponenciális növekedése és intézményesülése, arra számos egymást kiegészítő magyarázat él egymás mellett. Az egyik szerint részben magának a zenének a globális jelenléte és a rajongótábor kiszélesedése hozta el a változást. Ahogy Jeremy Wallach mondja, "már nem lehet az ifjú eltévelyedettek múló hóbortjának tekinteni a műfajt, ha ezek az eltévelyedettek negyvenévesek, értelmiségiek, doktorok, politikusok vagy éppen programozók". A rajongói közösség általános öregedése pedig egyértelműen kihat a tudományos közösséggel való kapcsolatra is, hiszen a tudomány területén leginkább a szenior kutatók rendelkeznek a legnagyobb tekintéllyel és befolyással. A metál belépéséhez az akadémiába tehát egyszerűen egy generáció beérésére volt szükség: akik az első Black Sabbath-lemez megjelenésekor születtek, ma érnek olyan korba, hogy megvédett doktori disszertációval tudnak tudományos tevékenységet folytatni.

Egy másik, már a tudomány világán belül felfejthető szál pedig a populáris zene és kultúra kutatásának általános felívelése, az újabb és újabb tudományágak és alágaik létrejötte. Az utóbbi évtizedekben valóságos mennyiségi és minőségi robbanás zajlik a népszerű kultúra kutatásában, és gyakorlatilag nincsen olyan terület, amivel ne foglalkoznának szakemberek: így voltaképpen csak idő kérdése volt, hogy a metál mikor kerül sorra. És ahogy a populáris kultúra kutatása egyre több területet ölel fel, rendre tovább osztódik újabb és még szűkebb specializációs irányokra és tudományos közösségekre. Ma még általánosságban a metálkutatói színtér újdonsága a téma, de nem kizárt, hogy pár év múlva izgatottan várjuk majd a pánskandináv viking metált kutatók egyesületének exkluzív vándorgyűlését.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.