Folyóirat

Rubicon

  • - barotányi -
  • 2014. május 24.

Tudomány

A patinás történeti folyóirat rendre erős megjelenéseket produkál: a Zrínyi Ilonát címlapra állító és a magyarországi szovjet háborús rémtetteket felemlegető februári, illetve a Dózsa-felkeléssel és a 44-es német megszállással is foglalkozó márciusi szám után tavaszi dupla számukban zömmel a százéves sztorival, az első nagy világégéssel foglalkoznak.

Ne higgyük, hogy mindent tudunk róla - erre számos remek tanulmány is figyelmeztet. Láthatjuk a háború kitörésének szomorú lépcsőfokait: a szarajevói merénylettől Tisza István sokat vitatott háborús felelősségéig - utóbbi, amint Maruzsa Zoltán tanulmányából is kiderül, sokáig jogos óvatosságból húzta az időt, hogy végül szabad utat adjon a hadüzenetnek. Hahner Péter dolgozata egy másik szívós legendának ered utána: vajon tényleg virágokkal a puskacsőben indultak harcba a francia bakák? Ebből persze nem sok igaz, zömmel a hátuk közepére sem kívánták a háborút, de ha már ez volt a dolguk, elszántan végigharcolták - a rettenetes áldozatokkal járó győzelemig. A gazdag felhozatalból említenénk még Pollmann Ferenc extrém harci helyzetek okozta pánikszituációkról szóló cikkét, mely döbbenetes esettanulmányokkal szemlélteti, miként reagáltak a váratlan helyzetekre a Monarchia jórészt civilből lett katonái. A háború sötét arcának felvonultatása sem hiányzik, hiszen - gondoljon erről bármit a közvélemény - a civilek elleni tömeges és szervezett erőszak sem csak a második világháború találmánya. Megdöbbentőek a Bödőcs Gergely Erőszak, terror, brutalitás című dolgozatában idézett állítások: a k. u. k. hadsereg által a nagy háború első hónapjaiban kivégzett civilek száma 36 ezerre tehető, és már a Szerbia elleni első invázió alkalmával is vagy 3500-4000 szerb civilt gyilkoltak meg döbbenetes kegyetlenséggel. Szinte másodlagos is, hogy ehhez a bosz-szú, a félelem, a csoportpszichózis vagy a harctéri kudarcok szolgáltattak-e több muníciót.

2014/4-5., 145 oldal, 995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.