Folyóirat

Rubicon

  • - barotányi -
  • 2014. május 24.

Tudomány

A patinás történeti folyóirat rendre erős megjelenéseket produkál: a Zrínyi Ilonát címlapra állító és a magyarországi szovjet háborús rémtetteket felemlegető februári, illetve a Dózsa-felkeléssel és a 44-es német megszállással is foglalkozó márciusi szám után tavaszi dupla számukban zömmel a százéves sztorival, az első nagy világégéssel foglalkoznak.

Ne higgyük, hogy mindent tudunk róla - erre számos remek tanulmány is figyelmeztet. Láthatjuk a háború kitörésének szomorú lépcsőfokait: a szarajevói merénylettől Tisza István sokat vitatott háborús felelősségéig - utóbbi, amint Maruzsa Zoltán tanulmányából is kiderül, sokáig jogos óvatosságból húzta az időt, hogy végül szabad utat adjon a hadüzenetnek. Hahner Péter dolgozata egy másik szívós legendának ered utána: vajon tényleg virágokkal a puskacsőben indultak harcba a francia bakák? Ebből persze nem sok igaz, zömmel a hátuk közepére sem kívánták a háborút, de ha már ez volt a dolguk, elszántan végigharcolták - a rettenetes áldozatokkal járó győzelemig. A gazdag felhozatalból említenénk még Pollmann Ferenc extrém harci helyzetek okozta pánikszituációkról szóló cikkét, mely döbbenetes esettanulmányokkal szemlélteti, miként reagáltak a váratlan helyzetekre a Monarchia jórészt civilből lett katonái. A háború sötét arcának felvonultatása sem hiányzik, hiszen - gondoljon erről bármit a közvélemény - a civilek elleni tömeges és szervezett erőszak sem csak a második világháború találmánya. Megdöbbentőek a Bödőcs Gergely Erőszak, terror, brutalitás című dolgozatában idézett állítások: a k. u. k. hadsereg által a nagy háború első hónapjaiban kivégzett civilek száma 36 ezerre tehető, és már a Szerbia elleni első invázió alkalmával is vagy 3500-4000 szerb civilt gyilkoltak meg döbbenetes kegyetlenséggel. Szinte másodlagos is, hogy ehhez a bosz-szú, a félelem, a csoportpszichózis vagy a harctéri kudarcok szolgáltattak-e több muníciót.

2014/4-5., 145 oldal, 995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.