Szén helyett hidrogénnel gyárt acélt egy svéd cég

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 3.

Tudomány

Így nem keletkezik szén-dioxid a vasérc kezelésekor. Eddig az acélipar terhelte leginkább a légkört üvegházhatású gázokkal.

Az acélgyártáshoz nyersvas kell, amit úgy állítanak elő, hogy a vasércből eltávolítják az oxigént. Ehhez sok szenet el kell égetni, és közben nagyon nagy mennyiségű szén-dioxid kerül a légkörbe. A globális acélipar termelése évente 2 milliárd tonna, eközben több milliárd tonna szén-dioxid keletkezik. Ez a világon kibocsátott üvegházhatású gázok 7,2 százaléka. Ezért jelentős az a technológiai újítás, amely a vasérc redukciójának folyamatában a szenet hidrogéngázzal helyettesíti – írja a Qubit.

A SSAB nevű svéd cég kísérletéről van szó. Egy bányatársasággal és egy energiaipari multival közösen indított projektben fosszilis energiahordozóktól mentes acélgyártáson dolgoznak, a szenet helyettesítő hidrogéngázt megújuló energiaforrások használatával állítják elő. 

A kísérlet néhány hónapja zajlik ezzel az „elektroacéllal” , amely eleinte 20-30 százalékkal lesz drágább a hagyományos módon előállított acélnál. Ettől a hírtől nem lettek boldogabbak az acélgyártó cégek vásárlói, a vásárlók vásárlóit – így az európai autó- és kamiongyártókat – azonban érdekli a kísérlet. A Hybrit cég együttműködik a Volvo Grouppal, amely 2026-tól zöld acélból készülő kocsik tömeggyártását tervezi.  Augusztusban a Volvo már megkapta az első szállítmányt az alapanyagból, hozzáfogtak a prototípusok elkészítéséhez.

Ez a kísérlet versenyt generált. A H2 Green Steel nevű svéd konzorcium, amely szintén érdekelt a zöld acél gyártásában, megállapodott a Volkswagen-csoporthoz tartozó Scaniával, majd a Mercedes-Benzzel, hogy 2025-ig elkezdik beépíteni a karbonmentesen előállított acélt a járműveikbe.  

 

A világ acélgyártásának felét adó Kínában azt tervezik, 2060-ra teljesen karbonsemlegessé teszik ezt az iparágat.

Ahhoz, hogy a világ elérje a kitűzött globális klímacélokat, az acélipar szén-dioxid-kibocsátását legalább a felére kell csökkenteni 2050-ig. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.