Város és képe - Koszta József Múzeum és Fridrich János Fényírdája, Szentes

  • - kovácsy -
  • 2010. november 18.

Tudomány

Az alföldi mezővárosok folyamatos és valamelyest öntörvényű története akkor is csak a 18. században, a török hódoltságot követő újjáéledés (betelepítés, örökváltság stb.) előrehaladtával kezdődik, ha mindegyikük fel tud mutatni valami Anonymus-utalást vagy középkori okleveles említést. Szentesen a század végére már lendületesen közeledett a tízezres szinthez a lakosság lélekszáma, és a helyi múzeum pár éve újrarendezett gyűjteménye jól érzékelteti a további fejlődést, városiasodást, amit az iparosok számának növekedésével, a céhek megjelenésével szokás illusztrálni. A Koszta József Múzeumot ráadásul az egykori vármegyeházán rendezték be, Szentest ugyanis 1875-ben Csongrád megye székhelyévé választotta a megyegyűlés, és az is maradt egészen az 1950-es közigazgatási átszervezésig - ami megint csak a belvárosra rátelepedő, hetvenes évekbeli betonminimalizmus ellenére is kifejezetten jó hangulatú város jelentőségét mutatja.

Az alföldi mezővárosok folyamatos és valamelyest öntörvényű története akkor is csak a 18. században, a török hódoltságot követő újjáéledés (betelepítés, örökváltság stb.) előrehaladtával kezdődik, ha mindegyikük fel tud mutatni valami Anonymus-utalást vagy középkori okleveles említést. Szentesen a század végére már lendületesen közeledett a tízezres szinthez a lakosság lélekszáma, és a helyi múzeum pár éve újrarendezett gyűjteménye jól érzékelteti a további fejlődést, városiasodást, amit az iparosok számának növekedésével, a céhek megjelenésével szokás illusztrálni. A Koszta József Múzeumot ráadásul az egykori vármegyeházán rendezték be, Szentest ugyanis 1875-ben Csongrád megye székhelyévé választotta a megyegyűlés, és az is maradt egészen az 1950-es közigazgatási átszervezésig - ami megint csak a belvárosra rátelepedő, hetvenes évekbeli betonminimalizmus ellenére is kifejezetten jó hangulatú város jelentőségét mutatja.

A múzeumban egyfajta "mesterek utcáját" alakítottak ki, ahol némelyik "műhelyben" videón követhetők az adott mesterséget jellemző munkafolyamatok. Nagyjából a mindenütt megtalálható és a paraszti élet kellékeit előállító szakmák szerszámait láthatjuk: kovács, szíjgyártó, csizmadia, fazekas, takács, szűcs, ilyenek. A kísérő füzet ezzel együtt is kínál újdonságokat a szakkifejezések szintjén, például amikor elárulja, hogy a csávázott alapanyagról a huslást kákóval szedték le egykoron.

Helyi sajátosság viszont a talicskagyártás, mert a nagy tiszai árvízvédelmi munkálatok miatt nagy keletjük volt a különféle teherhordó eszközöknek, bár ha jól értem, a szegedi változatot a piacról kiszorító szentesi talicska legfontosabb tulajdonsága az volt, hogy könnyen felborult, átbillent. Mindenképpen meg kell emlékeznem a kemencével összeépített gyönyörű pálinkafőző készülékről, de a mezőgazdasági részlegben bóklászva is feltűnik egy-egy különös tárgy, például az első ránézésre kissé horrorisztikusnak tűnő, kiálló vashegyekkel körülvett, nyakörvszerű palóka. Ez arra szolgált, hogy a már legelni képes borjú ne férjen többé hozzá az anyja tőgyéhez, illetve ha hozzáfér, a tehén dühödten elutasítsa, vagyis hogy a felnőtté válás gyorsított folyamatában frusztrációs pokollá változzon egy nemrég még harmonikus, idilli kapcsolat.

A múzeum legkülönlegesebb részlege azonban pár száz méterrel távolabb található kihelyezett tagozata, Fridrich János Fényírdája. Nem akarom eltúlozni az edelényi születésű fényíró mester szentesi megjelenésének a jelentőségét, már csak azért sem, mert nem ő volt az első szentesi fotográfus. Kezdetben a már behonosodott Herzl (Hegedűs) Vilmos műtermében sürgölődött mint segéd, miután vándoréveit Miskolcon, Kassán, Szombathelyen töltötte, majd szentesi lányt vett feleségül.

Mozi, fürdő, fényírda - ezek nélkül nincsen város. És éppen ezért érezhette magát igazi város lakójának a szentesi polgár, aki családjával együtt ünneplőbe öltözött, hogy atyja után ő is megörökíttesse magát a helyi művészlelkek számára egyfajta klubként és önképzőkörként szolgáló, 1905-ben épített napfény-fotográfiai műteremben. Efféle műintézetek a fővárosban persze tucatjával és a vidéki városokban is mindenütt létrejöttek, csakhogy nem élték túl a 20. századot, úgyhogy a pestieket (Mai Manó Ház és állítólag néhány még működő műterem) nem számítva hírek szerint Szentesen túl a legközelebb Székelyudvarhelyen láthatunk ilyet.

Igazából az a furcsa, hogy fennmaradt az épület, amikor lebontották azt a bizonyos Görög-udvart, amelyhez tartozott. (Ez a 18. század végén betelepült görög kereskedők lakóhelye volt, amely egy mindmáig álló kis ortodox templommal is kiegészült.) Igaz, egészen 1985-ig üzemelt a három Fridrich lány (mindhárman fényképészek lettek) egyikének vezetésével.

Az épület belül sokkal tágasabb, mint amilyen aprónak tűnik kívülről, és a hátsó üvegfala előtt most tárlók állnak mindenféle fotóskellékekkel és fényképekkel: az egyikről épp az említett három lány tekint ránk megszeppenve. Szemlátomást tudják: apuka mérges lesz, ha belemozdulnak a képbe.

De láthatunk szabadtéri munkákat is, például egy cselesen, három felvételből némi csalással panorámásított képet egy parasztudvarról, amelyben a valóságban egymással szemben álló épületek (és előttük a ház megsokszorozódott népe) mintegy kifordulnak a néző - a megrendelő nagygazda - felé. A falakon pedig Szentes a maga sokféleségében: porták, kapuk, utcák és terek, tanya, gyártelep és piac, irodisták és parasztok. Cigánytelepi felvételek - nem tudni, hogy vajon szociális érdeklődése lenyomataként, vagy csak témát kínálva a festő cimboráknak.

A tárgyi anyag színvonalát, a mindenféle lencsék, szűrők, alátétek értékét a szakértő szem nyilván jobban megítéli, viszont látványra igencsak jól mutatnak a szép régi fényképezőgépek, az oldalszobában, az egykori sötétkamrában elhelyezett nagyítógép, nem is beszélve a fej- és könyöktámaszról, amely a hosszú expozíciós idő ellenére is biztosította a delikvens karót nyelt mozdulatlanságát. A műterem közepén tornyosul Fridrich gyönyörű, méltóságteljesen hatalmas fakamerája, amelyet szekéren szállított az utcán, mielőtt kisebb gépeket is beszerzett volna magának.

Koszta József, a festő - nem véletlenül nevezték el róla a múzeumot - évtizedeken át egy Szentes melletti tanyán élt. A "zsémbes piktor" Fridrich egyik állandó megrendelője volt, a paraszti munkát ábrázoló festményeinek előképeit szolgáltatta számára a fotográfus, akinek műterem-szalonjában más alföldi festők is meg-megfordultak. A műterem egyik falát teljesen betölti egy szinte életnagyságúra nagyított kép, amelyen a helyi művészlelkek poétikusan szabálytalan (és erősen bajszos) csoportozatba rendeződve várják, hogy kedélyes együttlétük az örökkévalóság kitörölhetetlen részévé váljon.

A fényírdát a múzeum munkatársai kérésre nyitják ki nyitvatartási időben: keddtől péntekig 9-15, szombaton 10-17, vasárnap 13-17 óra között

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.